Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fler operativsystem i framtida Macar?


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

IBM:s nya PowerPC-processor kommer att kunna köra flera OS samtidigt. Och Apple ska använda den, säger IBM.

 

Vad tror ni, får vi se Macar med Windows snart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det får vi hoppas att det inte blir Macar med Windows utan heller ser jag Mac med Linux i stället.Jag skulle gärna se ett samarbete mellan Apple Och Linux det skulle jag tro skulle vara bra och ett hårt slag mot Microsoft God JUL OCH GOTT NYTT ÅR

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni, får vi se Macar med Windows snart?

Nej. Det är en vidareutveckling av det som PPC arkitekturen var avsedd för från början. Emulering på CPU nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM:s nya PowerPC-processor kommer att kunna köra flera OS samtidigt. Och Apple ska använda den, säger IBM.

 

Vad tror ni, får vi se Macar med Windows snart?

Nej jag tror inte microsoft skulle försöka ens; Macintosh marknaden är liten som den är; och tillstörstadel är det inbitna mac användare som aldrig skulle byta till ett annat system.

Sedan har jag svårt att förstå att det börjas spekulera om detta såfort IBM annonserar att dom tänker stödja partitionering på CPU nivå; det är ingen ny ide och har funnits på större datorer/server system ett längre tag.

Det är framförallt tillför att köra samma system på flera virtuella instanser, havererar ett system så går dom andra fortfarande; precis som om du skulle ha två fysiskt separerade datorer tex.

Men konstigtnog så fort folk hör "stöd för flera OS" så får dom försig att det innebär "flera unika OS installationer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kanske inte sitter och lär sig så mycket som möjligt om mjuk- och hårdvara och programmering hela dagarna, som du verkar göra.

 

Nu känner jag mig inte träffad, men jag har personligen helt andra intressen.

 

Försök förstå att folk i allmänhet inte har samma kunskapsnivå som du har.

Jag förväntar mig inte att folk i allmänhet ska veta hur ett flygplan fungerar bara för att jag vet det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kanske inte sitter och lär sig så mycket som möjligt om mjuk- och hårdvara och programmering hela dagarna, som du verkar göra.

 

Nu känner jag mig inte träffad, men jag har personligen helt andra intressen.

 

Försök förstå att folk i allmänhet inte har samma kunskapsnivå som du har.

Jag förväntar mig inte att folk i allmänhet ska veta hur ett flygplan fungerar bara för att jag vet det...

Jag kan bara säga att det du verkar tro om mig är helt fel; programmering odyl var en gång mitt stora intresse, jag har glömt mycket; jag jobbade professionellt ett tag med programmering med; men ärligt talat jag är så fruktansvärt trött på datorer överhuvudtaget, samtidigt som jag har en drivande intresse av att veta hur saker och ting fungerar; det är allt jag anser inte att jag har något större kunnande än någon annan eller dyl som jag tolkar ditt "påhopp" som (förövrigt om jag tolkat detta fel får jag skylla det på mitt enormt begränsade EQ :P)

 

Ivilketfall det jag reagerade på är denna misstänksamhet; IBM lägger till stöd för flera simultana operativ system; och *pang* "Microsoft kommer erövra macen!" varför ? ställ er bara logiskt till denna fråga... varför skulle situationen bli annorlunda då mot den är nu ? Microsoft sitter knappast och ruvar i skuggorna idag.

Förövrigt får jag be om förlåtelse om någon tog illa upp; vilket det verkar även om dessa inte erkänner det.

 

vad det gäller flygplan, borde inte alla ha lite koll på dom grundläggande aerodynamiska principerna ? :)

Och sist; jag skulle aldrig skriva på detta forum om inte mitt syfte vore att väcka tankar hos andra; även om jag inte uppenbart forumerar mina inlägg som en fråga är nästan alltid baktanken att ge någon en liten funderare eller lite mer information om det är så att jag känner till lite om just det området. Sedan kan naturligtvis jag som alla andra komma ihåg fel eller dyl...

 

Och vad det gäller det här exemplet; så var mitt inlägg helt enkelt en analog till om någon skulle säga att en plånbok har seperata fack för varje sedel skulle du då anta att det betyder ett separat fack för varje valuta ? även om båda är giltiga alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså, påhopp ska du inte ta det som.

Jag ville bara göra dig uppmärksam på hur det du skriver ibland kan uppfattas.

 

Angående vad du skriver i första stycket, så kan du väl inte påstå att du INTE kan mer än de flesta (här, åtminstone!) om det?

 

I övrigt har jag inga synpunkter på ditt resonemang i frågan det gällde.

 

Inget illa menat, således! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså, påhopp ska du inte ta det som.

Jag ville bara göra dig uppmärksam på hur det du skriver ibland kan uppfattas.

 

Angående vad du skriver i första stycket, så kan du väl inte påstå att du INTE kan mer än de flesta (här, åtminstone!) om det?

 

I övrigt har jag inga synpunkter på ditt resonemang i frågan det gällde.

 

Inget illa menat, således! :)

Ok, det var inte min mening att folk ska ha djuplodade kunskaper i alla områden; utan snarare var det en liten pik på att många är mycket för misstänksamma utan anledning, och som du sa jag kanske har mer bakgrundsinformation i just det här fallet som gör att jag ser saken från ett annat håll; men det var inte det jag menade; det jag menade var att idag finns det information som är väldigt pålitlig väldigt lätt tillgängligt tex; www.susning.nu och wikipedia.org vill man läsa på lite snabbt på ett ämne så är dom här sidorna guld värda.

Sedan som jag sa; jag kan mycket väl ha fel här, microsoft kanske planerar att överta marknaden och dom är i hemligmaskopi med IBM, jag finner det mycket osannolikt; men visst finns risken där. men som jag sa historiskt/statistiskt så är det förmodligen ganska sannolikt att det skulle (om apple överhuvudtaget tänker använda den här finessen) att det skulle vara i stabilitets syfte för OS X.

Men samtidigt PowerPC:n har många finesser apple inte utnyttjar överhuvudtaget; tex little endian stödet (som iofs saknas på 970) så bara för möjligheten finns betyder det inte att det kommer utnyttjas.

Men sedan samtidigt det enda programmet jag känner till som utnyttjade little endian läget var VirtualPC, vilket var ett 3dje parts program som nu ägs av microsoft, så det kanske inte är helt osannolikt att dom skulle kunna tänkas använda en framtida partitionsstöd; även om jag inte ser några direkta fördelar att göra det just nu.

Och som sagt; jag uttrycker bara mina åsikter, om någon tar illa upp så kan jag helt ärligt säga att det inte är min avsikt, och ClCdCm jag är öppen för kommentarer; men text forum är som gjorda för att misstolka varandra :blush:

Ivilketfall, god jul och gott nytt år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...