Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Äldre mbp strular efter uppdateringar, musknapp och tangentbord strejk


zaphood1000

Rekommendera Poster

Hade lånat ut min MBP till exxet ( barn tillsammans så jag ville kunna ichatta med dom ).

Nu fick jag tillbaka den och satte i god sed igång med programuppdateringar, det fanns en hel del.

Men efter uppdateringen började den strula, musens knapp slutade fungera och tangentbordet

bara lät blärp blärp.... Efter en massa omstarter ( även i säkert läge ) har den börjat fungera längre

perioder, men i vissa lägen återkomer problemen ( till exempel när jag försöker ta bort viss mjukvara ).

Jag antar att det har med uppdateringarna att göra men kastar ändå ut frågan - någon annan som

upplevt något liknande och i så fall, vad gjorde du för att komma tillrätta med problemet?

 

Zap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mycket märkligt.

 

Kan du ladda ner den senaste uppdateringen direkt från Apple och installera om den? Eller sätt i systemskivan och installera om OS X och uppdatera igen. Du bör ha en backup om det finns filer du vill spara men om du inte aktivt väljer att radera skivan så installeras enbart systemmappen om och alla din filer, konto mm finns kvar orört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjäääälp, nu blir jag nog lätt tokig. När jag loggat in funkar det en liten stund men om jag till exempel börjar skriva en url adr så vägrar den svara, ibland fastnar safari fönstret vid musens ikon och följer musrörelserna och som sagt, inget från tangentbordet går in. Det enda jag kan göra är en brutal omstart. Det värsta är att detta problem även följer med i säker uppstart.

Lite verkar det också handla om tillfälligheter, ibland funkar det i längre perioder ibland kortare.

Jag tänkte ge mig på en hårdvaru koll men skivan spottat ut efter en stund ( detta kan bero på att jag har en 10.5.2 skiva och i datorn finns system 10.6.8 ( kan det vara därför skivan spottas ut? ).

Hur som haver det ovanstående händer även när jag gett mig på ominsatllation ( det vill säga att skivan spottas ut ).

Ytterligare information är att jag får ett kort frågeteckens blink precis vid uppstart - äpplet kommer direkt men som sagt, kort frågetecken innan äpple.

 

Zap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort batteriet och kolla om det har börjat svälla. Kan ge fenomen som påverkar pekplatta och tangentbord.

 

Angående frågetecknet så är det för att inget system hittas. Skumt att det blinkar till, brukar vara antingen eller. Kolla under startskiva under systeminställningar att din HDD är förvald. Kör också en kontroll i skivverktyg.

 

Skivan spottas ut för att spelaren inte kan läsa din skiva, det har inget att göra med vad du har för system installerat. Troligtvis så är det skit på lasern eller så är din spelare trasig, inte alls ovanligt på modellerna innan Unibody.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oups, hur i hela friden ser man om det börjat svälla ( eller är det uppenbart? )

Hur får man i så fall ren lasern? Är det rengöringsdisc som gäller eller?

Vet att Air installerar med extern dvd, kan jag göra samma sak i detta fall?

 

Tack för din hjälp!

 

Zap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ja, dvd spelaren läser skivor, det vill säga de kommer upp på skrivbordet, det är just när jag försöker C eller D knappen som skivan spottas ut. Suck och dubbel suck. Som om inte det vore nog med allt elände som Lion ställt till på min iMac så kommer detta. Skulle gärna vilja testa detta med att ominstallera uppdateringarna, men var i hele friden hittar jag dom? Vet ju bara att det var 11 stycken ( finns detta loggat någonstans? ).

 

Zap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va e nu detta? Kopplat in iMacens tangentbord med musen kopplad i dess ena usb ingång. Det har nu funkat i flera minuter.... Håller tummarna.

 

Zap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oups, hur i hela friden ser man om det börjat svälla ( eller är det uppenbart? )

Hur får man i så fall ren lasern? Är det rengöringsdisc som gäller eller?

Vet att Air installerar med extern dvd, kan jag göra samma sak i detta fall?

 

Tack för din hjälp!

 

Zap

 

Ja, det bör vara uppenbart. Batteriet sitter ju lätt demonterbart i botten på datorn. Oftast så sväller det på ovansidan som då trycker mot innandömmet i datorn. Batteriet ska vara jämt på ovansidan (och undersidan).

 

Ja, det finns rengöringdiskar att köpa för DVD. Extern läsare fungerar precis lika bra.

 

Vilken version av OS X har du? Ladda ner combon av uppdateringen till OS X 10.6 här eller till OS X 10.5 här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...