Lilltjalle Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Hej Helt ny inom Macvärlden undrar jag en sak... Jag har en NAS där jag lagrat videoklipp från min HD-videokamera, men efter att jag laddat upp filerna såg jag att de fick en ny ändelse - .MTS. Hur i hela världen skall man hantera dessa. De går tydligen inte att importera i iMovie pga formatet, så jag antar att någon form av konvertering kommer bli nödvändig. Men hur, och med vad? Djupt tacksam för lite hjälp på vägen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Det bästa sättet att hantera filmmaterial från kamera är att importera det direkt från kameran i redigeringsprogrammet. Problemet med att inte göra det utan att man sparar filerna som skapas på kameran är att de oftast är i ett format som antingen inte kan läsas av de flesta redigerinsprogram annat än om kameratillverkaren har ett egenutvecklat program för konsumenter. Det andra är att ofta så komprimeras filerna så när man läser materialet utan kameran så är bildkvaliteten usel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lilltjalle Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 Men finns det ett sätt att ta tillvara filmerna i detta läget? Även om jag nu skulle förlora bildkvalite på vägen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Är verkligen ingen expert på filformat för film och alla de olika codecs som finns. Problemet är att antalet kombinationer nästan är "oändliga". Men prova handbrake, det är gratis. Supported Sources: Most common multimedia files that libavformat and libavcodec support. Any DVD or Bluray-like source which is NOT copy-protected. (removal of copy protection is not supported) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Google ger massvis med resultat. Verkar finnas programvaror för de du vill och du verkar absolut inte ensam om problemet. Finns säkert svar att finna här på forumet också om du söker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrMore Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 VLC öppnar och visar AVCHD-strömmarna. Kopiera in hela AVCHD mappen från kameran, "öppna fil" i mappen STREAM med VLC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Hur kan filändelsen ändras spontant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lurifax Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Jag kan nog minst om detta, men eftersom du inte fått hjälp så föreslår jag att du laddar ner Perian som i alla andra formatöppningssammanhang tycks vara viktig. Ett annat förslag du kan prova eftersom du nämner iMovie är att ladda ner MacX Video Converter Pro gratisversionen http://www.macxdvd.com/mac-video-converter-pro/?run.mxconverter. Går det så går det, annars får du fråga vidare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aikanton Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Clipwrap ska funka http://www.divergentmedia.com/clipwrap. Programmet är ganska snabbt också Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.