nergom Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Jag är lite vilse över vad jag ska ha för gammavärde på skärmens färgprofil.. Kör Leopard (10.5.8) och Final Cut Pro 6, bytte för en tid sen till gamma 2.2 i skärmprofilen i tron att mitt videomateria i final cut skulle se ut på liknande sätt på windows-datorer och tv. Men nu läste jag att Final cut inte använder ColorSync utan gör en sådan omvandling från 1.8 till 2.2 i programmet, betyder det då att min gammaändring i färgprofilen lägger till en ytterligare gammaändring? (det ser ut som det) Har inte uppgraderat till Snowleopard på grund av att vissa av mina plugins och program inte är kompatibla. Gammaproblemet verkar då vara borta eftersom 2.2 är standard, men hur beter sig final cut 6 då? är final cut 7 bättre anpassat för gamma 2.2? Jag märker att foton i tex aperture 3 ser likadant ut i både 1.8 och 2.2 om jag startar om programmet, om ändå Colorsynch ändrar så det ser likadant ut vad finns det för fördel att köra med 2.2 i Leopard 10.5? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Gamma på 2.2 är så "normalt" det kan bli för elektronisk kommunikation medan 1.8 är så "normalt" det kan bli för tryckoffsetbaserad kommunikation. Exakt gamma ut? Det måste mätas, det går inte att lita på de alternativ du väljer i mjukvara. Till syvende och sist är gamma hur mycket ljus skärmen trycker ut i förhållande till signalen och det kan du endast reglera, men inte kontrollera via mjukvara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.