Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Var sparas genvägar man lägger till på skärmen?

Ziampas

Recommended Posts

Hej!

En intressant fråga kommer här:

Man surfar med sin iPhone och Safari till...låt oss säga ....netonnet.se.

Väljer sedan "lägg till på hemskärmen" så att man får en bild genvägg som är inte så vackert eftersom netonnet har inte fixat någon "apple-touch-icon".

Var sparas denna bild nånstans, och har man en jailbreakad iPhone kan man ersätta (med hjälp av till exempel i-FunBox) den med en annan som man har gjort själv?

kan man också göra flera bild genväggar själv och placera dem där utan att behöva göra som man normalt gör annars?

På Appstore finns flera appar som skapar ikoner från egna bilder som du kan använda som kontakter eller hemsidor.

Touch icon är en.

Intressant och något jag aldrig tänkte på så...tack!

Samtidigt skulle ju vara intressant att veta mer och kunna göra jobbet själv om det går!

Det är över min vetskap dessvärre.

hej!

Jag frågade fler och här kommer svaret från twitterkonto @WiPhoneSE :

För att komma åt alla bilder som du sparat via "Lägg till på hemskärmen" så skall du göra följande:

Öppna i-Funbox (eller liknande) och navigera till

/private/var/mobile/Library/Webclips

Denna mapp innehåller samtliga av de bokmärken som du lagt till, dock är dom döpta till helt random saker så du får själv leta fram vilken du vill ändra.

Inne i varje mapp finns en ikon som heter icon.png, det du ska göra nu är att helt enkelt göra en egen (60*60px) och spara den som icon.png. Ersätt sedan den gamla ikonen med din nya och respringa!!

Jag märkte det efter att jag hade gått in på sidan som jag ändrat ikonen på, men när jag återvände till hemskärmen visade det sig att den hade ändrat TILLBAKA till originalbilden (ett screenshot), men nu tror jag att jag har löst det^^ Det man måste göra är följande:

Efter det att du har bytt ut bilden så ser du att i samma mapp som bilden ligger det en fil som heter info.plist, denna måste du redigera lite kod i för att det skall fungera igen.

Öppna filen med anteckningar/Dreamweaver eller liknande så ser du ett par rad koder. Det du skall göra nu är att leta upp raden som heter:

IconIsScreenShotBased

Som det ser ut som "standard" är denna "true", dvs. att systemet automatiskt tar en ny bild (screenshot) om den du har lagt till inte stämmer överens med originalet så att säga. Det du skall göra är helt enkelt att ändra denna rad kod till:

IconIsScreenShotBased

OBS!! Jag kunde inte ändra .plist-filen direkt från i-Funbox utan fick kopiera den till skrivbordet, ändra den och kopiera tillbaka den till i-Funbox (och på så sätt ersätta originalet)

När du gjort detta så kan du koppla ur telefonen ur datorn och respringa. NU ska det funka! (gör det för mig iallafall, hehe!)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...