Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ställa in DNS i Mac OS X Lion Server

einord

Recommended Posts

Jag sitter och jämrar mig över varför jag inte kommer åt alla mina services på min mac os x lion server (Har tidigare kört snow leopard server, och då fungerade det ok).

mina webbsidor har jag fått fungera, men jag kan inte ansluta till varken profile manager, mydevices, eller ansluta till mail, adressbok och kalender via inställnigspanelen i os x lion utifrån.

Lokalt på servern fungerar det så länge jag använder localhost istället för ip eller domännamn.

Så min första tanke var att dns-inställnigarna är fel, problemet är bara att jag tror att jag ställt in allting rätt, men det fungerar ändå inte.

I Server Admin har jag ställt in mitt domännamn som jag så fint har enligt följande:

Reverse Zone: "2.0.1.10.in-addr.arpa" --> "xxx.mine.nu."

Primary Zone:

två nameservers med hostname: 10.0.1.2. och "xxx.mine.nu." och pekar till zone "xx.mine.nu"

borde väl stämma?

när jag kör "changeip -checkhostname" så får jag följande:

Primary address = 10.0.1.2

Current HostName = xxx.mine.nu

DNS HostName = xxx.mine.nu

The names match. There is nothing to change.

dirserv:success = "success"

Vilket känns bra. om jag pingar, xxx.mine.nu eller 10.0.1.2 får jag också svar både om jag gör det från servern och någon annan dator i nätverket.

Men ska jag t.ex. ansluta till någon service (säg t.ex adressboken), så kan jag bara göra det från servern om jag använder localhost. Gör jag det lokalt eller från någon annan dator med domännamn eller riktig ip så kommer jag inte åt den.. Jättekonstigt.

Vet någon här om jag ställt in något fel?

Ingen som har någon aning?

Det här domännamnet som du registrerat (xxx.mine.nu, låter riktigt dirty btwwhistling.gif), gäller det endast inom ditt interna nätverk eller är det ett domännamn som pekar mot den externa IP som hela ditt nätverk har?

Dvs. Kommer du ens i kontakt med servern om du ansluter till xxx.mine.nu eller snackar du bara med en router som ligger i vägen? Kanske måste ställa in lite port forwarding.

Hej!

Klampar in på denna tråden.

Oj oj oj.... 2 dryga nätter med att försöka förstå mig på den här servern...:stjarnsmall:

Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag skaffat en host adress via DynDns, och fått servern att svara.

Har öppnat en massa portar i routern som jag vidarebefordrar till min server IP. Så långt allt väl.

Måste säga att jag är helt yr i skallen efter allt testande med olika inställningar, både i router och i servern.

Nu har jag kommit så långt att jag kommer i kontakt med servern (både lokalt och via webben), men då får följande på skärmen:

"Apache/2.2.19 (Unix) mod_ssl/2.2.19 OpenSSL/0.9.8r DAV/2 Server at minserver.dyndns-server.com Port 443"

Resten av skärmen är vit.

Varför kommer jag inte till någon inloggningsruta?

Jag har aktiverat VPN och filesharing i Lion server och mappat upp motsvarande portar i routern, men ändå "funkar" det inte.

Jag skall också nämna att jag inte är någon guru när det gäller sådana här grejer, men om någon kunde hjälpa mig vore jag väldigt tacksam. :dumstrut:

Och ja!! Jag känner mig som snubben med dumstruten på skallen nu.......och jag är såååå sömnig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...