Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Undrar om jag verkligen ska köra med Lion

Marooned

Recommended Posts

Så jag har en ny Mac Mini på ingång. Kommer färdig med Lion installerat. Har dock läst överallt i forum på macrumors, "mac-sidor" och så ser man här hur många som klagar på Lion. Det gör datorn slöare och så som ofta i början. Mycket buggar.

Dock är det ingen som har förklarat punktvis vad som gör Lion bättre/sämre. Det gör ju att man blir fundersam om man ska köra med Lion eller inte. Jag har beställt Magic Trackpad så gesterna i Lion lockar ju. Dom övriga nyheterna förutom fullskärm är väl inte direkt spännande.

I alla fall det vore trevligt om någon kan lista lite snabba för och nackdelar med Lion 10.7.1 vs Snow Leopard 10.6.8. Så man får lite klarhet i vilket man ska köra på.

Jag är en av dom som oxå har is i magen som väntar tills 10.7.4-5 och ser vad som händer.

Jag har inte sett några jubelrop över Lion i forumet.

Jag är väldigt nöjd med Lion som kom förinstallerad på min Macbook Pro. Bootar på 15 sekunder, går upp från vila lika snabbt som man lyfter på locket. Jag gillar nya Mission Control och hur man kan jobba med fullskärmsläget på några virtuella skrivbord (perfekt för vnc och virtuella maskiner) blandat med traditionellt fönsterläge på andra skrivbord och allt är bara en svepning bort.

Det enda som inte funkar för mig är Handelsbanken med dosan ansluten med sladd (utan sladd går bra) samt Time Machine-backup till min Debian-Linux. Netatalk måste uppdateras till version 2.2 för att Time Machine skall funka. Jag kör till min Time Capsule så länge

Jag är väldigt nöjd med Lion som kom förinstallerad på min Macbook Pro. Bootar på 15 sekunder, går upp från vila lika snabbt som man lyfter på locket. Jag gillar nya Mission Control och hur man kan jobba med fullskärmsläget på några virtuella skrivbord (perfekt för vnc och virtuella maskiner) blandat med traditionellt fönsterläge på andra skrivbord och allt är bara en svepning bort.

Det enda som inte funkar för mig är Handelsbanken med dosan ansluten med sladd (utan sladd går bra) samt Time Machine-backup till min Debian-Linux. Netatalk måste uppdateras till version 2.2 för att Time Machine skall funka. Jag kör till min Time Capsule så länge

Det lät ju glädjande, men jag väntar ändå tills 10.7.4-5

Var tveksam till Lion och vad den gav mig för begränsningar i form av program och utrustning jag hade.

Allt det är åtgärdat och Lion är SnowLeopard med lite extra lull lull, något kraftfullt lejon upplever jag inte, beter sig precis som tidigare version, vare sig snabbare eller långsammare..

Dubblade RAM från 4 till 8 GB, av det märks inget...ska stoppa i 4 GB till bara för att jag har råd med det...

Trist är att man inte längre har en DVD-skiva att samla på...nu har man fått lägga OS-et på en DVD-sticka och ett SD-kort...inte lika tjusigt..

Har inte märkt någon större skillnad. Det är varken bättre eller sämre än Snow Leopard.

Var tveksam till Lion och vad den gav mig för begränsningar i form av program och utrustning jag hade.

Allt det är åtgärdat och Lion är SnowLeopard med lite extra lull lull, något kraftfullt lejon upplever jag inte, beter sig precis som tidigare version, vare sig snabbare eller långsammare..

Dubblade RAM från 4 till 8 GB, av det märks inget...ska stoppa i 4 GB till bara för att jag har råd med det...

Trist är att man inte längre har en DVD-skiva att samla på...nu har man fått lägga OS-et på en DVD-sticka och ett SD-kort...inte lika tjusigt..

Jag väntar. Lite OT, Poca, jag har klickat i fel någonstans för jag får massor av meddelanden. Jag följer instruktionen Avsluta bevakningen. Kontrollpanelen hittar jag men inte (fliken forum) där jag skall hantera ämnen.

http://i1023.photobucket.com/albums/af353/Spender19/Skrmavbild2011-08-22kl090022.png

Jag väntar. Lite OT, Poca, jag har klickat i fel någonstans för jag får massor av meddelanden. Jag följer instruktionen Avsluta bevakningen. Kontrollpanelen hittar jag men inte (fliken forum) där jag skall hantera ämnen.

http://i1023.photobucket.com/albums/af353/Spender19/Skrmavbild2011-08-22kl090022.png

det var klurigt...inte mitt bord heller..så jag kan inte ge dig svar

Om vi ser till användarbetyget på App Store så är det över 600 personer som gett Lion 5 stjärnor och under 40 personer som gett Lion en stjärna så majoriteten av användarna är positiva. Däremot så är det ju som så att den negativa minoriteten oftast hörs mycket mer än den positiva majoriteten. Är man kritisk upplever man ofta ett behov av att skriva av sig och även söka svar på sina frågor, medan är man nöjd så är man nöjd.

Lion i sig fungerar egentligen väldigt bra.

Mycket av det som har fått epitetet "buggar" kan delas in i två kategorier:

1. Lion fungerar på ett annat sätt än tidigare versioner och ens tidigare inställningar av systemet har inte flyttats över till Lion.

2. Flera program är fortfarande inte fullständigt kompatibla med Lion.

I fallet 1 så handlar det om att man blir sur när man har uppdaterat från tidigare version av Mac OS X och märker att Lion ändrar massa saker. Mycket av detta handlar om att Lion inte har brytt sig om ens tidigare inställningar, av saker som visningsparametrar i Finder, gester på styrplattan och flera andra saker. Så när man kör Lion så upplever man att ens tidigare arbetssätt inte fungerar, och då blir man frustrerad.

En del av detta har rättats i uppdaterad version av Lion, som läser in mer av de tidigare inställningarna som fanns i den tidigare installationen.

I fallet 2 så kommer detta lösa sig med tiden. De flesta mjukvarutillverkarna jobbar för högtryck för att lansera Lion-fungerande versioner av sina program. Flera har redan lanserat sådana och fler är på väg.

Och - vi ska heller inte överdriva problemet här - för de flesta program fungerar redan utmärkt med Lion. I de flesta fall handlar nya versioner om stöd för Lions nya möjligheter, som fullskärmsläget.

För mig fungerar Lion felfritt på min iMac (mid 2010).

Däremot kör jag fortfarande med BootCamp 3.2 från Snow Leopard pga att det inte uppdateras automatiskt vid installation. Kan vara bra att veta för de som har Windows XP på sin BootCamp-partition.

Är det en ny Mac Mini så kan du inte installera Snow Leopard på den. Det har aldrig gått att installera en tidigare version av Mac OS än vad datorn lanserades med (undantaget som bekräftar regeln är Mac Classic II där det gick att installera System 6.0.8 trots att den lanserades med System 7).

What? Kan jag inte det, det känns inte direkt smart av Apple. Varför ska det vara bra att inte kunna göra det? Så även om jag formaterar om hårddisken och ploppar in Snökissen så går det inte?

Yup. Har alltid varit så. Sannolikheten för att det skall vara likadant nu är cirka 99.999%

Låter helt sjukt.

Måste ju gå om man gör en total formatering av hårddisken och sen dunkar in Snow Leopard installation...

Varför ska man inte kunna nedgradera sig? Vad är anledningen? Man kanske inte gillar Lion?

Jisses Apple...

Har inget med hårddisken att göra, styrs av moderkortet

Låter helt sjukt.

Måste ju gå om man gör en total formatering av hårddisken och sen dunkar in Snow Leopard installation...

Varför ska man inte kunna nedgradera sig? Vad är anledningen? Man kanske inte gillar Lion?

Jisses Apple...

Det är ett pris man får betala för att OS X är så välanpassat till hårdvaran. Bakåtkompabilitet bloatar systemet och gör det slöare och potentiellt mindre stabilt. Det vill vi väl inte?

Det är ett pris man får betala för att OS X är så välanpassat till hårdvaran. Bakåtkompabilitet bloatar systemet och gör det slöare och potentiellt mindre stabilt. Det vill vi väl inte?

Iofs.

Men varför inte Apple gör det möjligt att "bakåt köra" det som vi kunde med Leopard/Snow Leopard. Även fast Snökissen inte var en ny fulländad ny version som Lion. Sen segare? Vet inte hur många trådar jag läst på diverse mac-forum där folk haft problem med att deras dator blivit seg pga Lion. Både nya som är anpassade för Lion som äldre Mac:ar.

Men mjo, jag förstår såklart att det är anpassat med hårdvaran. Men att Apple inte gör drivrutiner etc kompatibla mellan Snow Leopard/Lion fattar jag inte. Det är ju inte direkt svårt för dom. Men är inte så mycket att göra åt, jag får helt enkelt gilla Lion alt. göra det så likt Snow Leopard jag kan.

Tack för svaren.

?

Kan du ge ett enda exempel på en modell lanserad i samband med eller efter lanseringen av 10.6 som kan starta i 10.5

Det skulle förvåna mig oerhört om det fanns. Tvärt om så är det punktversionen som avgör. Släpps datorn med 10.6.4 går den inte att starta med 10.6.3.

Va?

Jag tänkte helt fel här nu. Jag utgick från min Macbook som hade Leopard installerat när jag köpte den. Glöm det.

Jag tänker helt fel här nu :stjarnsmall:Märks att jag inte sovit sen igår förmiddags nu tror jag...

Va?

Jag tänkte helt fel här nu. Jag utgick från min Macbook som hade Leopard installerat när jag köpte den. Glöm det.

Jag tänker helt fel här nu :stjarnsmall:Märks att jag inte sovit sen igår förmiddags nu tror jag...

Nyare OS kan installeras på äldre Macar medan nya Macar inte kan ta äldre OS..... :ThumbsUp:

Datorn kommer över huvud taget inte att starta med 10.6. Det kvittar hur du gör för att försöka få igång den, om det ligger på en hårddisk eller en DVD. Det kommer bara ett meddelande om att det inte går att starta datorn.

Ett OS som var gammalt redan när din dator lanserades har ju självklart inte några drivrutiner för din hårdvara.

Det var ju intressanta nyheter för mig. Jag trodde att 10.6 är inlagt som default på fabriken på alla nya mac:ar och gäller hela tiden tills ny 10.?. Är det därför man alltid ser early, middle och late year.

Men jag minns inte att på min gamla (vita) Imac Tiger - Leopard - Snölejopard så började versionen på annat än 10.4.0 10.5.0 och 10.6.0 Skivorna köptes på olika tider på, åren, både early, middle and late. Det borde stått 10.5.3 och 10.6.7. Jag minns helt säkert att när jag laddat ner skivorna och tryckte på programuppgradering så fanns en combo som uppgraderade från 5.0 till 5.3-4-5-6 beroende på hur långt efter jag gjorde proceduren. Eller?

Kalle

Det enda som inte funkar för mig är Handelsbanken med dosan ansluten med sladd (utan sladd går bra)

Nu funkar Handelsbanken med sladd, hämta bara den nya personal hos Handelsbanken och ersätt den installerade.

Blir alltid lika förvånad över människor som köpt ny dator, och efter ett halvår "slarvat" bort sina Systemskivor.. verkar som de hystar ut dem med förpackningsmaterialet

Dels är det ett värdeföremål för över tusenlappen, dels är de nödvändiga om man önska återställa sin dators programvara.

Det första jag gör när jag köpt ny dator, är att ta en kopia av medföljande skivor, samt förvara originalet på säker plats.

Hur det blir framöver när datorer inte levereras med läsare och skivor har jag inte funderat på ännu..

Men Lion som jag köpt på Appstore har jag gjort två kopior av, en på USB och en på SD-kort.

Så det blir väl den varianten på nästa dator som blir en MBA

Nya MBA ska ju kunna hämta hem OS X själv från nätet.

Visst, men om man är i ett läge då man inte har det?

Låter helt sjukt.

Jisses Apple...

Asså det är ganska logiskt. Det kan omöjligt finnas drivrutiner på en SL skiva till hårdvara som finns i en ny mac.

Blir alltid lika förvånad över människor som köpt ny dator, och efter ett halvår "slarvat" bort sina Systemskivor.. verkar som de hystar ut dem med förpackningsmaterialet

Dels är det ett värdeföremål för över tusenlappen, dels är de nödvändiga om man önska återställa sin dators programvara.

Det första jag gör när jag köpt ny dator, är att ta en kopia av medföljande skivor, samt förvara originalet på säker plats.

Hur det blir framöver när datorer inte levereras med läsare och skivor har jag inte funderat på ännu..

Men Lion som jag köpt på Appstore har jag gjort två kopior av, en på USB och en på SD-kort.

Så det blir väl den varianten på nästa dator som blir en MBA

Jag med faktiskt. Är inte folk rädda om sina prylar? Man sparar lådan för framtid försäljning av datorn, kvittot och orginalskivorna. Dom två sistnämnde lägger man i lådan. Så har man koll på det.

Men en sak jag funderade på. Är inte Mac App store precis på App store att om man tankat ner en app så känner den igen kontot och att man redan dragit hem den så man slipper betala för den igen?

Om man då köpt Lion via app store och förlorat skivor etc. Borde väl gå att bara dra ner det igen från Mac app store?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...