Pocahontas Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Lägger här en viktig information om hur man Återinstallerar Lion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted September 30, 2011 Author Share Posted September 30, 2011 Lägger lite mer information om hur du kan snabba upp Lioninstallationen. http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20113878-263/how-to-speed-up-os-x-installations/?tag=mncol;title Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pilkedahl Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Hej. Finns det något motsvarande för OS X Snow Leopard? Min iMac levererades från butik UTAN återställningsskiva. Nu har jag sökt, utan resultat i för många timmar, om hur man formaterar om sin iMac 2010 så att den blir fräsch i systemet. Förstår ingenting. Jag har gjort som jag kan läsa lite varstans. Testat en Installationsskiva till en Macbook Pro men med samma version av OS som min iMac har. Detta fungerade inte Har startat om datorn åtskilliga gånger och tryckt på diverse kommandon: cmd+r , alt, shift, osv. Inget händer. HUR återställer jag OS X Snow Leopard på min iMac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Hej. Finns det något motsvarande för OS X Snow Leopard? Min iMac levererades från butik UTAN återställningsskiva. Nu har jag sökt, utan resultat i för många timmar, om hur man formaterar om sin iMac 2010 så att den blir fräsch i systemet. Förstår ingenting. Jag har gjort som jag kan läsa lite varstans. Testat en Installationsskiva till en Macbook Pro men med samma version av OS som min iMac har. Detta fungerade inte Har startat om datorn åtskilliga gånger och tryckt på diverse kommandon: cmd+r , alt, shift, osv. Inget händer. HUR återställer jag OS X Snow Leopard på min iMac? Snälla posta inte samma fråga i ett flertal trådar, det räcker med en fråga... Hjälpen i OS X ger dig svaret.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Min iMac levererades från butik UTAN återställningsskiva. Det är helt normalt för ingen Mac levereras med återställningsskivor. Däremot så leveras alla Mac innan Lion med *installationsskivor*, två stycken - installadion disc 1 och 2. Finns i svarta förpackningen tillsammans med lilla handboken. Om du inte har denna så tag kontakt med butiken som sålde dig datorn! Nu har jag sökt, utan resultat i för många timmar, om hur man formaterar om sin iMac 2010 så att den blir fräsch i systemet. Du kan inte utan installationsskivorna som följde med datorn vid köp. Jag har gjort som jag kan läsa lite varstans. Testat en Installationsskiva till en Macbook Pro men med samma version av OS som min iMac har. Detta fungerade inte Har startat om datorn åtskilliga gånger och tryckt på diverse kommandon: cmd+r , alt, shift, osv. Inget händer. Du kan inte använda installationsskivor till en annan Mac än din egen, du kan bara använda skivorna som följde med din Mac. HUR återställer jag OS X Snow Leopard på min iMac? Genom att använda installationsskivorna som följde med din Mac, och om du inte har dessa så tag kontakt med butiken som sålde dig datorn - eller köp Snow Leopard av Apple. Obs: Instruktioner för Lion fungerar inte med Snow Leopard. De är helt olika! Link to comment Share on other sites More sharing options...
k_ungen Posted December 29, 2011 Share Posted December 29, 2011 Skulle hjälpa en bekant att flytta över gammal skit från en PC till en nu Macbook Pro 13.3" i5 2,4GHz (Lion) Är det korrekt uppfattat att man inte får med någon systeminstallations DVD numera ? sist jag köpte en Air för ett knappt år sedan var det med en USB sticka med systemet i händelsen att man vill ominstallera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 29, 2011 Share Posted December 29, 2011 Korrekt, ligger numera en återställning i ROM, som man aktiverar med CMD + R vid uppstart. Kräver tillgång till nätverk och internet vid installationstilfället. http://www.apple.com/se/macosx/specs.html Lion-återställning OS X Lion har en inbyggd återställningspartition med verktyg som hjälper dig att reparera din Mac. Det är en ny funktion som du kan använda för att reparera hårddiskar eller installera om OS X Lion utan skivor. Håll ned kommando-R när datorn startar för att aktivera återställningsfunktionen, eller håll ned alternativtangenten när datorn startar för att välja återställningsfunktionen. Du kan återställa datorn från en Time Machine-säkerhetskopia, installera om OS X Lion via Internet från Apples servrar eller använda Skivverktyg för att reparera eller radera en hårddisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cdw Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Förstår verkligen inte hur jag ska oinstallera Lion på min MB Pro (mid 2010), som ursrunglingen om med Snow Leopard. Hur gör jag? Jag har tagit en backup med time machine. Däremot har jag inte min Snow Leopard skiva tillgänglig, går det att låna mina brors kanske? Tack för hjälp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Mitt inlägg ovanför bör vara till hjälp, dvs har du kört programuppdateringen så ska din datorns EFI (startkrets) ha blivit uppdaterad. Starta om datorn med CMD + R nedtryckt så ska återställningsläget aktiveras och du kan nu installera om OS X 10.7. Dina gamla skivor behöver du inte för att utföra operationen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jontboy Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Tänkte att jag skulle uppdatera till ML snart och det känns bra att ha Lion på SD/USB ifall man vill nedgradera... Har skapat ett återställnings SD-kort med Lion med hjälp av Lion Skivåterställningsassistent (Länk) Jag skapade den på min MacBook Pro och undrar om jag även kan använda samma SD-kort till min Mac Mini? Eller det blir modellspecifikt, så den jag skapat med MBP fungerar endast med MBP och om jag vill ha en till MM så får jag göra en på MM? Tänkte att jag skulle uppdatera till ML snart och det känns bra att ha Lion på SD/USB ifall man vill nedgradera... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Tänkte att jag skulle uppdatera till ML snart och det känns bra att ha Lion på SD/USB ifall man vill nedgradera... Har skapat ett återställnings SD-kort med Lion med hjälp av Lion Skivåterställningsassistent (Länk) Jag skapade den på min MacBook Pro och undrar om jag även kan använda samma SD-kort till min Mac Mini? Eller det blir modellspecifikt, så den jag skapat med MBP fungerar endast med MBP och om jag vill ha en till MM så får jag göra en på MM? Tänkte att jag skulle uppdatera till ML snart och det känns bra att ha Lion på SD/USB ifall man vill nedgradera... http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=sv_SE Obs! Om datorn levererades med OS X Lion eller Mountain Lion kan den externa återställningsenheten enbart användas med det system som har skapat den. Om systemet har uppgraderats till Lion eller Mountain Lion som köpts från App Store, kan den externa återställningsenheten användas med andra system som uppgraderats liknande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jontboy Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 då blir det till att skaffa ett usb minne till MM. Tackar för hjälpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faxe Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Ögnat igenom trådarna här angående mitt problem, men inte hittat eller förstått hur jag ska gå tillväga... Problemet är att efter idag när jag raderade min hårdisk och installera om Snow leopard på min imac 27 late 09, för att få ett fräscht system inför stundande Mavericks installation, nu inte hittar os x lion på apple store. Slarvigt men trodde som med alla andra program att en gång köpta program bara är att ladda ner igen. Vad att göra? Måste jag köpa mountain lion, för att kunna uppdatera till Mavericks? Eller kan jag hitta Lions nånstans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gojlos Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Sök lite på www.macupdate.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Tidigare köpta program finns under fliken "Köp" och där kan man hämta hem dem igen genom att trycka på "Hämta". Du ser där vilka som ligger i datorn och vilka som inte gör det. Lion är borttaget för nyköp från App Store, men du kan ladda ner ditt tidigare köp av det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faxe Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Tack, upptäckte upptäckte det, slarvigt av mig. Vad jag inte fattar däremot är varför alla mina gamla bokmärken är tillbaka, trots att jag radera hela hårdisken med nollor... jag har aldrig innan använt mig av icloud, så kan inte vara det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.