Affe_kaffe Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Hej! Som rubriken lyder, hur göra man detta på rätt sätt? och, blir datorn som den va innan med hjälp av time machine backupen, jag menar allt då, alla apple program, alla andra program, alla filer, rubbet? tycker att de finns så många alternativ på hur man gör detta och kan inte hitta de som passar mig de jag vill göra. anledningen är att boot camp assistenten inte kan partionera min hårddisk pga att den inte kan flytta vissa filer. jag ska installera windows på min macbook. tack för hjälpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbapappa_86 Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Finns gott om info om det: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/sv/8177.html http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Affe_kaffe Posted August 21, 2011 Author Share Posted August 21, 2011 ok, men när boot camp assistenten hade misslyckas att partionera hårddisken så stod de att man skulle formatera om hårdisken i skivverktyg, sen installera om sen hämta den senaste backupen av time machine. måste jag göra de först eller formarteras hårddisken om när man installera om snow leopard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Nej, Macen formateras inte om automatiskt när du installerar Snow Leopard (eller annan Mac OS X version). Formatering gör man innan man inastallerar operativsystemet, och man gör det från programmet Skivverktyg som finns på installations-DVD:n. Du startar datorn från installations-DVD:n och där väljer Skivverktyg. I Skivverktyg formaterar du med Mac OS X Extended journalförd. När datorn har formaterat kan du köra Snow Leopard installationen. I slutet av installationen kommer Snow Leopard att köra igång programmet Flyttassistenten som frågar dig om du har data från en tidigare Mac eller system att köra över, som en TimeMachine. Här väljer du att du har detta och du kopplar in din TimeMachine. TimeMachine kommer nu återställa ditt användarkonto. Det TimeMachine sparar är ditt användarkonto (allt det som ligger under din hemmamapp i datorn) plus mappen Program. I hemmamappen / användarkontot ligger förinlagda mappar som dokument, bilder, musik etc. Och andra mappar som du har valt att skapa i din hemmamapp. De dokument, bilder, filmer, musik etc. som du har här sparas av TimeMachine och kommer att återinföras datorn när du hämtar upp din säkerhetskopia från TimeMachine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Affe_kaffe Posted August 21, 2011 Author Share Posted August 21, 2011 Ok tack för ditt grymma svar:) en sista fråga bara, kan jag göra denna formateringen och ominstallationen med min snow leopard skiva som är en upgrade dvd som jag köpte efter jag köpte min dator? Och finns de boot camp drivrutiner på den skivan sen när man ska installera tangentbord mm i windows? Tack ännu en gång för hjälpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.