Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur kopiera bilder från extern hd till Macens hd?

Please

Recommended Posts

I windows var detta hur lätt som helst. Men som nybliven Mac ägare så har jag ännu inte efter flera veckor ens lyckats hitta datorns hårddisk för att se vad den innehåller. Hur som helst: Jag tänkte kopiera alla mina bilder från min externa hd till datorns hd för att sedan låta Lightroom importera dem därifrån. Om det är det bästa sättet vet jag inte, men så är min tanke, men hur man gör vet jag icke, främst eftersom jag inte ens vet var hd i min iMac finns.

Normalt ligger hårddisken på skrivbordet och syns i Finder när du klickar på den i Docken. Annars går du till Finder/Inställningar och klickar i tabellen så får du upp det du vill på skrivbordet.

post-363-037717700 1313920983_thumb.png

Syns inte hårddisken när du klickar fram Finder så gå till Finder/Inställningar och välja vad som ska synas.

post-363-030502200 1313921107_thumb.png

Ett tips är att använda Hjälp i menyn. Den svara på de flesta frågor.

Grunden i Mac är Finder. Finder är skrivbordet i Mac, stället där man pysslar med program och dokument och skivenheter.

Enkelt uttryckt så är Finder golvet i Mac-huset. På detta golv kan man sedan placera olika enheter, fönster, program och dokument - som möblerna i huset.

Symbolen för Finder är "glada gubben" och ligger i dockan.

När man klickar på "glada gubben" så öppnas ett fönster till filsystemet. Filsystemet är det som ligger på hårddisken. Här finns dina mappar, program och dokument.

Du behöver inte ha hårddisken synlig på skrivbordet eftersom du kommer in i den när du klickar på "Glada gubben".

Eller för att snacka Windows-språk: "Glada gubben" (Finder) är samma som "Den här datorn".

Grundinställningen i Finder är att öppna mappen för ditt användarkonto, detta innebär att när du klickar på "glada gubben" så öppnas mappen för ditt användarkonto. I denna mapp finns mappar som dokument, bilder, musik etc. Dessa är förinställda i systemet.

När du kopplar in en extern hårddisk så kommer den att synas i Finder-fönstrets vänsterfält under "enheter" (som bilderna ovan visar). Kan även synas på skrivbordet om Finder är inställt för det.

Kopierar gör du genom att öppna den externa hårddisken i Finder:

Klicka på "glada gubben", leta upp din externa hårddisk i vänsterspalten under "enheter" och klicka på den för att öppna den.

Markera filerna du vill ha över och dra dem sedan över till lämpligt ställe på Macen.

Om du vill lägga i mappen Bilder, som är fördefinierad av systemet redan, så är det enkelt.

Du markerar bilderna på din externa hårddisk och sedan drar du över dem till "Bilder" som ligger under "Platser" i vänsterfältet.

Klart.

Obs: om du inte ser något under "Enheter" eller "Platser" i vänsterfältet så kolla pilen bredvid. Pil som pekar åt höger visar att menyn är ihopdragen. Klicka på pilen och den pekar neråt och öppnar menyn.

Detta är standard på Mac - pil åt höger = ihopdragen. Pil neråt = utfälld.

Klickar du på pilen så ändrar den riktning och du kan fälla upp och fälla ner som du behagar. :)

Platser = olika ställen (mappar) på hårddisken. :)

Tack Axelman, det var inte ibockat hårddiskar i Finder så det är gjort nu.

Och Raphael, det var verkligen tydligt och pedagogiskt skrivet, ditt inlägg ska jag läsa minst en gång till, tack!

(Och så hade jag missat att det fanns ett "nybörjarforum", självklart hör mitt inlägg hemma där.)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...