Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mycket billigare att köpa i USA?


mrEmilK

Rekommendera Poster

Jag har en vän som jag övertalat att ta steget ut i Macvärlden och köpa sin första Mac. Hon ställer dock inte så stora krav på datorn, hon vill kunna surfa, skriva i Office, låta barnen spela online-spel och ha sin musiksamling på den. Därför rekommenderar jag en Mac Mini av minsta modell. Hon har redan skärm och övriga tillbehör så prisskillnaden upp till en iMac anser jag inte vara fördelaktig. Dock tror jag det skulle vara bra att bygga ut minnet så det i alla fall sitter en 4gb i Minin så den klarar lite mer krävande uppgifter också.

 

Då vi snart ska till USA, Florida, så tänkte jag att det kunde vara smartare att skaffa den där istället. I en snabb jämförelse på Apples hemsida fick jag fram dessa siffror:

 

(SE) 2gb: 5 600 kr

(SE) 4gb: 7 500 kr

(US) 2gb: 600 $ = 3 840 kr

(US) 4gb: 800 $ = 5 120 kr

 

+4gb: 300 kr

http://www.dustinhom...-1333mhz-(2x2gb

 

(US) 3 840 + 300 = 4 140kr jämfört med (SE) 7 500kr är en skillnad på 3 360 kr

 

Skillnaden mellan de två modellerna i övrigt var bara en ökning på 0,2 GHz i processorhastighet och AMD grafikprocessor.

 

Så mina frågor är om ni skulle rekommendera denna modell efter hennes behov och om det blir så här mycket billigare än om man köper den i Sverige. Hur är det med skatter och sådant, detta är ju faktiskt en gåva, måste man verkligen tulla och momsa?

 

Tacksam för svar!

//Emil

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta med dig varor till ett värde av 4300:- .

Högre än detta belopp behöver du betala tull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta med dig varor till ett värde av 4300:- .

Högre än detta belopp behöver du betala tull.

 

Tur då att det inte är tull på elektronik som importeras från USA. Däremot ska det på dollarpriset betalas sales tax - som i Florida ligger runt 7% - och vid införseln till Sverige, svensk moms på 25%. Så datorn kommer i slutändan kosta ca 5200 kr.

 

Sen kan man ju alltid strunta i att deklarera när man går igenom tullen, men sånt är ju brottsligt och inget vi uppmuntrar till, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har man väl ingen garanti på den.

 

Har för mig, men kan ha fel, att Apples världsgaranti bara gäller bärbara datorer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vän som jag övertalat att ta steget ut i Macvärlden och köpa sin första Mac. Hon ställer dock inte så stora krav på datorn, hon vill kunna surfa, skriva i Office, låta barnen spela online-spel och ha sin musiksamling på den. Därför rekommenderar jag en Mac Mini av minsta modell.

//Emil

Minsta minin är perfekt! Men idag ska du betrakta 4 GB som normal miniminivå på RAM och RAM kan du köpa billigare än hos Apple och sätta i själv. Men om du ändå håller på så smäll i 8 GB.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa i USA om det bara är "hälften så billigt"? Bättre att hitta någonstans där det är hälften så dyrt... ;)

Sign. Språkpolisen :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa i USA om det bara är "hälften så billigt"? Bättre att hitta någonstans där det är hälften så dyrt... ;)

Sign. Språkpolisen :policeman:

 

 

Tänkte exakt samma sak. Helmärklig formulering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Så för att summera behöver jag alltså inte betala tull då datorn kostar mindre än 4300 och dessutom är datorer tullfria? Men momsen på 25% ska egentligen betalas och då blir prisskillnaden inte så stor.

 

Hur är det med garantin? Jag hade nämligen för mig att det gällde världsgaranti för alla Apples datorer, även stationära. Har försökt leta på nätet efter något officiellt från Apple men inte hittat något. Någon som vet säkert?

 

Skulle det här sortens minne funka i Mac Mini?

http://www.dustinhome.se/corsair-8gb-ddr3-1333mhz-(2x4gb)-so-dimm/product/5010549883

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa i USA om det bara är "hälften så billigt"? Bättre att hitta någonstans där det är hälften så dyrt... ;)

Sign. Språkpolisen :policeman:

 

Ajdå. :)

 

Du får gärna omformulera titeln, jag hade från början en annan titel som jag filade till lite olyckligt i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå. :)

 

Du får gärna omformulera titeln, jag hade från början en annan titel som jag filade till lite olyckligt i efterhand.

Ok, jag fixar! :toodeloo:

 

Edit: Får passa på att nämna sökfunktionen. Det finns en triljon liknande trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med garantin? Jag hade nämligen för mig att det gällde världsgaranti för alla Apples datorer, även stationära. Har försökt leta på nätet efter något officiellt från Apple men inte hittat något. Någon som vet säkert?

http://store.apple.com/Catalog/uk/Images/worldwidewarranty.html

"If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide."

 

Mini funkar inte utan strömkabel, så du har ingen garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...