Gwypaas Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Hej! Jag ar just nu i USA och kommer vara har ett ar, dock gick min Windows Laptop sonder, behover darfor en ny laptop och funderade da pa en MBP 13", forst och framst p.g.a. salj vardet, nar jag kommer hem igen vill jag ha en laptop som jag kan spela pa och da ar inte en Mac det ratta valet. Jag undrar darfor, om jag koper en MBP13" nu och sen saljer den i Juni/Juli nasta ar, procentuellt, hur mycket bor jag fa tillbaka pa den? Eftersom jag ar har nu har jag mojligheten att kopa en Amerikansk variant for ca 2k billigare eller en Svensk hemma och da skeppa den hit. // Mathias Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Hej! Jag ar just nu i USA och kommer vara har ett ar, dock gick min Windows Laptop sonder, behover darfor en ny laptop och funderade da pa en MBP 13", forst och framst p.g.a. salj vardet, nar jag kommer hem igen vill jag ha en laptop som jag kan spela pa och da ar inte en Mac det ratta valet. Jag undrar darfor, om jag koper en MBP13" nu och sen saljer den i Juni/Juli nasta ar, procentuellt, hur mycket bor jag fa tillbaka pa den? Eftersom jag ar har nu har jag mojligheten att kopa en Amerikansk variant for ca 2k billigare eller en Svensk hemma och da skeppa den hit. // Mathias Rimligtvis så bör en dator köpt i USA ha en betydligt mindre marknad i Sverige eftersom den kommer att sakna fysisk svensk tangentbordslayout. Därav har den en mindre andrahandsmarknad i Sverige och jag gissar på att de står speciellt högt i pris i det segmentet som vill köpa en dator med amerikansk layout. Gissar att du bör få mest tillbaka om du säljer den innan du åker tillbaka till Sverige. Om du själv kan leva med att amerikansk layout, varför köper du inte bara en PC och tar med den hem, så kan du spela under tiden också? Låter faktiskt rätt så korkat att köpa en dator för att sälja den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwypaas Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Tanken ar att om jag koper en Amerikansk sa saljer jag den innan jag lamnar USA. Problemet med att kopa en PC ar att det inte finns nagon bra i den prisklassen jag letar efter, kopte en Acer 3830TG men p.g.a. dens throttling problem fick jag lamna tillbaka den. Tankte darfor ha min gamla Windows laptop detta aret och sedan kopa nasta generations laptop med Intel Ivy Bridge och forhoppningsvis AMD 7000 serien / Nvidia 600, dock gick den sonder sa nu maste jag losa det pa nagot satt, det var da iden att "skjuta upp" kopet genom att kopa nagot med hogt andrahandsvarde poppade upp. // Mathias Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Frågan är om du tjänar på det. Alternativet är att köpa en "billig" dator och få lite för den vid försäljning eller köpa en dyrare maskin som troligtvis har ett högre andrahandsvärde. Problemet är att eftersom en Mac är så (förhållandevis) populär idag så är högt andrahandsvärde mest en myt. Visst får du mer tillbaka, men på ett år så förlorar du ändå många tusen på en maskin. Du förlorar mindre på en maskin för säg 4000:- som du säkert kan sälja för mellan 1500-2500:- efter ett år än en MBP för 11 000:- som du max kan få 8000:- för efter ett år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwypaas Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Jo, det var darfor jag kom hit. Det var darfor jag tanke pa Mac, for i de flesta diskussioner om mac vs PC och alla dess olika variationer brukar ett hogt andrahandsvarde som en av de tyngsta punkterna hos dem som ar for mac. Tack for hjalpen... blir nog nagon liten PC for $200 kanns som det ar mest prisvart! Mathias Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Ja, högre andrahandsvärde är till viss del fortfarande sant, men det sjunker i takt med att datorerna blir populärare och utbudet på andrahandsmarknaden har exploderat. En snabb titt på blocket ger däremot inte bilden av sjunkna andrahandspriser, men de blir lurade av myten om att de är värda nypris eller nära av som begagnade. Seglivat rykte det därra och de som säljer tittar på blocket och ser bara andras våta dröm om värdet. Förr så var det en liten grupp som köpte och använde en Mac. De som köpte behöll den normalt sett tre->fem år så naturligtvis var det otroligt lite enheter ute på andrahandsmarknaden med ett högt pris på de få som fanns som resultat. Då var ju valet att köpa en dyr begagnad eller en ännu dyrare ny. Idag så köper "masskonsumenter" en Mac, och de köper nytt hela tiden så fort det kommer en ny modell. Så på en marknad där det förr kanske fanns en eller två datorer finns det nu hundra stycken begagnade att välja på vid vilket givet tillfälle som helst. Framförallt av "konsumentmodellen" 13". Så, nej, att köpa en Mac är idag ingen investering som lönar sig där man kan få igen stora delar av inköpspriset längre. Men de står sig bättre, tror inte att någon hade betalt 6-8000:- för en begagnad PC även om den kostat 11 000:- ett år tidigare. Men sett ut ditt perspektiv så är det enbart en förlust att köpa en Mac, framförallt eftersom du vill "tjäna" pengar på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.