Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MBP 13: Köpa standard och uppgradera själv?

oskars

Recommended Posts

Hej!

Tack för ett bra forum!

Jag funderar på att köpa följande konfiguration, men egentligen vill jag ha 8gb internminne, och 750gb hårddisk.

Är det bättre att jag köper denna standardkonfiguration från Apple, och uppgraderar själv med minnen från Webhallen? Tänker både kvalitét- och prismässigt.

Ska köpa eventuellt redan imorgon så vore hemskt tacksam för tips =)

13 tum: 2,7 GHz

• 2,7 GHz Dual-Core Intel Core i7
  • 4 GB 1333 MHz
  • 500 GB (5400 varv/minut)

Mvh / Oskar

Köp max hårddisk från början. Minnen köper du från Komplett ell Webbhallen...

Själv köper jag alltid grund från apple och uppgraderar själv.

Okej, hade hoppats på tvärtom. Tydligen har dom inte 750gb hårddiskarna på DStore just nu. Vill kunna köpa den idag eller imorgon...

Varför rekommenderar du att köpa "apples" hårddisk och inte välja en själv?

Nu tillhör jag dem som alltid köper AppleCare på bärbara datorer, då inkluderar det även havererad hårddisk.

Blir omständigare för dig att vända dig till annan handlare om två år...

Okej! :D

Så då har jag nu äntligen köpt min superfina Macbook Pro 13". Den bättre varianten.

Jag planerar att köpa så jag får mer minne i den. 8 gb blir bra! Kan ni tipsa om vilket minne jag bör köpa från t.ex www.webhallen.se? Vore hemskt tacksam, då jag inte kan så mkt om internminnen!

Sen undrar jag en annan sak... Kommer garantin brytas om man byter ut cd-läsaren mot SSD?

• 3 weeks later...

Nu tillhör jag dem som alltid köper AppleCare på bärbara datorer, då inkluderar det även havererad hårddisk.

Blir omständigare för dig att vända dig till annan handlare om två år...

Å andra sidan får du längre garantier på en HD du köper själv (3-5 år) för en betydligt billigare peng än vad det kostar att fläska på när man köper datorn från början. Gör själv alltid som Dia2 och andra säger. Köper datorn från applestore, och sen köper jag resten och uppgraderar själv. Har f.ö. precis beställt en MBP 13" i7 2,7 GHz och nästa vecka blir det en Samsung 470 series samt 8 GB RAM från Kingston. smile.gif

• 2 weeks later...

Ska det inte vara DDR3 SO-DIMM 1333MHz PC10600???

Det sa dem iaf på macfurom när jag frågade, sen står det även i handboken, detta gäller dock MPB 13" early 2011

När det gäller MBP early 2011 så har du helt rätt för dig. 1066 MHz-minnena är för gamla modellen.

Har också den senaste mbp´n den bättre varianten. Vad får jag ut av att utöka minnet? finns det fler saker jag kan uppdatera för att få den bättre? Spelar tex bfbc2 på lägsta grafiken och då laggar det en del, går detta att lösa eller är det bara grafikkortet som helt enkelt inte klarar av det?

Med mer minne så behöver inte programmen skapa virtuellt minne från hårddisken, och du kan köra fler program utan att det påverkar prestrandan lika mycket. SSD är också att rekommendera om du vill få mer fart i burken. Grafikkortet är ju inte direkt ett spelgrafikkort vad jag läst, så det kan du inte göra mycket åt. De få spel jag spelat har inte påverkats negativt av grafikkortet. smile.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...