Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac mini kopplad till en gammal 32" LCD TV?

Soolo

Recommended Posts

Jag har funderat på att köpa en Mac Mini, pga att en den liten och prisvärd

och går att använda till min 6år gamla Samsung lcd tv (hd-ready) med HDMI utgång.

Men börjar nu tveka, det kanske inte blir så bra bild som jag tror?

Kanske är det smartare att köpa en Imac 21.5 " istället, allt i ett,

bra skärm (fast mindre men bättre än skärpa?) slipper köpa tangentbord mus mm?

Synpunkter?

Thomas Ytterberg

Ska du använda teven istället för datorskärm? Det brukar inte bli så lyckat med äldre teveapparater, bland annat problem med att få en riktigt skarp bild från datorn. Men du kan alltid testa och se ifall det fungerar med en annan dator först.

Upplösning på min Samsung LE32 är 1360*768 hdmi och samma för pc ingången (vesa)

Tanken var att jag snart ska köpa en större tv och ville då nyttja den gamle 32" teven till dataskärm.

Att ha en riktig stor skärm lockar, men om den inte riktigt skarp så är det bättre med en mindre och skarpare.

Thomas Ytterberg

Du måste först testa och se ifall du kan driva skärmen i 136Nx768 (där N är antingen 0, 6 eller 8) och få en bild som är pixelmappad. Om det inte fungerar, vilket är vanligt, kommer teve att zooma och beskära bilden. Det är troligtvis VGA-anslutningen som gör detta möjligt, *ifall* det när möjligt vill säga.

I alla hänseenden kommer iMac-skärmen att vara en bättre skärm (och en bättre dator än Minini) så har du ändå planerna att gå den vägen spar du en hel del potentiell huvudvärk för att få något som är mycket bättre. :)

Pierre Lundberg

Köpte mig den billigaste mac minin för 2 veckor sedan och har den kopplad till min 32tums LCD tv via HDMI. Sitter i soffan och surfar osv och tycker det fungerar relativt bra. Allt har en tendens till att bli smått, men i safari går det att ladda hem plugins som alltid zoomar in skärmen med ett visst antal procent.

Nu är iof denna tv'n ny, men det kan vara värt att testa. Du slår ju två flugor i en smäll, även om det blir en liten kompromiss...

Du måste först testa och se ifall du kan driva skärmen i 136Nx768 (där N är antingen 0, 6 eller 8) och få en bild som är pixelmappad. Om det inte fungerar, vilket är vanligt, kommer teve att zooma och beskära bilden. Det är troligtvis VGA-anslutningen som gör detta möjligt, *ifall* det när möjligt vill säga.

I alla hänseenden kommer iMac-skärmen att vara en bättre skärm (och en bättre dator än Minini) så har du ändå planerna att gå den vägen spar du en hel del potentiell huvudvärk för att få något som är mycket bättre. :)

Har just testat med eee-box bildinställningen 1360*768 (mot skärmens 1360*768), dvs pixelmappad. Hyfsad bild, men inte superskarp. Kan en ny Mac Mini ge bättre bild pga ett bättre grafikkort?

Varför tycker du att IMac är bättre än en Mac Mini?

Är det "allt i ett" du tycker är bättre än att plocka ihop en dator med Mac Mini som bas? om vi bara jämför datorn (processor, minnen, utgångar mm)? Att köpa mini mac och en 24" skärm (pirat, ej apple) vore det sämre än IMac?

Thomas Ytterberg

Säker på att det är pixelmappat?

Du kan kolla på http://pixelmappat.nu eller med testbilderna på http://www.lagom.nl

Mac Minins grafikkort kommer sannolikt inte göra någon skillnad, utan upplevs det oskarpt trots pixelmappning så är nog inte teven bättre än så.

iMacen är påtagligt snabbare än Minin på alla prestandapunkten. skärmen som 21,5-tummaren är definitivt i god klass jämfört med mycket av det som säljs idag. Så jämfört med en äldre platteve lär du uppleva en klart bättre bild. Mini plus en En 24-tummare som är märkbar bättre än 21,5-tummaren i iMacen kommer göra att du landar på ett pris över iMacens och du sitter med en dator som är långsammare. Fast gillar du minin ska du så klart välja den!

Säker på att det är pixelmappat?

Du kan kolla på http://pixelmappat.nu eller med testbilderna på http://www.lagom.nl

Mac Minins grafikkort kommer sannolikt inte göra någon skillnad, utan upplevs det oskarpt trots pixelmappning så är nog inte teven bättre än så.

iMacen är påtagligt snabbare än Minin på alla prestandapunkten. skärmen som 21,5-tummaren är definitivt i god klass jämfört med mycket av det som säljs idag. Så jämfört med en äldre platteve lär du uppleva en klart bättre bild. Mini plus en En 24-tummare som är märkbar bättre än 21,5-tummaren i iMacen kommer göra att du landar på ett pris över iMacens och du sitter med en dator som är långsammare. Fast gillar du minin ska du så klart välja den!

Tack för länken! Det är pixelmappat, men tyvärr inte får jag inte en superskarp bild.

Jag vill ha bärbart när man spelar in musik och surfar i soffan. Vill ha en dator med stor skärm =>21" med bra tangentbord för bildredigering (raw-filer)och för musik redigering (logic).

Kanske är en macbook pro med en extra skärm och trådlöst tangentbord lösningen?

Finns det även en dockstation till macbook pro?

Thomas Ytterberg

Med stor skärm gissar jag att du tänker på hög upplösning? För din gamla 32-tummare är förvisso "stor" men med 1366x768 har den en låg upplösning vilket gör att den lär upplevas oskarp på normalt avstånd.

En extra skärm är inga problem, så utgå från en som passar behoven. Dockningstation finns det inte och behövs inte heller. Allt finns ju redan där. :)

Med stor skärm gissar jag att du tänker på hög upplösning? För din gamla 32-tummare är förvisso "stor" men med 1366x768 har den en låg upplösning vilket gör att den lär upplevas oskarp på normalt avstånd.

En extra skärm är inga problem, så utgå från en som passar behoven. Dockningstation finns det inte och behövs inte heller. Allt finns ju redan där. :)

Jo, du har helt rätt, det viktigare men en hög upplösning.

En dockningsstation kanske är för åldrat, tanken var att slippa sin bärbara öppen och ha en bättre tangentbord. Min laptop (jobb) är rätt trist använda att koppla upp med större skärm utan dockningsstation, fungerar säkert mycket bättre med en mac, rent ergonomiskt.

Kanske kan man stänga av den interna skärmen när man ansluter en extern skärm?

Går det även att utöka skrivbordet så man kan ha olika fönster öppna i var sin skärm?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...