Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Installera om Snow leopard för att kunna partionera med boot camp och

Affe_kaffe

Recommended Posts

Hejsan igen!

Nu har jag kommit till steget o ska installera windows på min macbook. Men, stötte på problem när jag skulle partioner hårdisken men bootcamp assistenten. datorn kunde inte partionera hårdisken för att vissa filer kunde inte flyttas. då skulle jag säkerhetskopiera hårdisken och sen installera om datorn från början o sen partionera igen.

Har några frågor kring detta.

Först, när jag köpte min dator så var de leopard med för installerat och fick även med skivorna till de. har sedan dess uppgraderat till snow leopard med en uppgrad dvd som man kunde köpa billigt. Kan jag använda den när jag installerar om datorn? får jag alla program och sånt som jag hade på datorn? Finns de även bootcamp drivrutiner på den snow leopard skivan som jag kan använda när jag ska installera de drivrutiner som behöves till windows?

Sen, blir datorn exakt som den va när jag har säkerhetskopierat den med time machine, och sen hämtar den senaste backupen när jag installerat om datorn? dvs. finns alla program med där också mm?

Tack för hjälpen alla goa människor! :)

Affe

har sedan dess uppgraderat till snow leopard med en uppgrad dvd som man kunde köpa billigt. Kan jag använda den när jag installerar om datorn?

Svar ja. Skivan är generell så den går att använda till alla Mac:ar (med intel-processor).

får jag alla program och sånt som jag hade på datorn?

Nej, du får inte med iLife-paketet (iWeb, GarageBand, iMovie, iPhoto, iDVD) för iLife säljs separat.

Du får med Apple Mail, Safari och verktygsprogram för systemet plus SnowLeopard förstås. Och BootCamp får du också med.

Finns de även bootcamp drivrutiner på den snow leopard skivan som jag kan använda när jag ska installera de drivrutiner som behöves till windows?

BootCamp på skivan är en fullständig version. Om det behövs en uppgradering kommer det ske när du kör Programuppdateraren efter färdig installation av SnowLeoapard.

Sen, blir datorn exakt som den va när jag har säkerhetskopierat den med time machine, och sen hämtar den senaste backupen när jag installerat om datorn? dvs. finns alla program med där också mm?

TimeMachine tar säkerhetskopia av ditt användarkonto inklusive de program du har haft installerat. Dina dokument, bilder, musik etc, kommer med.

När du har installerat klart SnowLeopard så frågar den om du har en tidigare TimeMachine och då kopplar du in den så hämtar den upp ditt användarkonto.

Tack för svaret! så om jag installerar om med snow leopard skivan, och sen hämtar min backup med time machine så får jag väl de program som följde med datorn? datorn blir väl exakt som innan? hängde inte riktigt med va du menade där. ursäkta min dumhet ;)

Ett annat alternativ är kanske att installera om datorn med min leopard skiva, sen slänga in min applications skiva som följde med också så jag får alla program, sen uppdatera till snow leopard? och hur ska man göra en fullständig ominstallation?

Tack ännu en gång för hjälpen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...