Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac till TV via hdmi, bilden blir inte skarp nog!

ponnyhesten

Recommended Posts

Efter timmar av pill och sökningar ger jag upp, jag behöver er hjälp!

Det är såhär jag köpte en ny macbook pro 13" för en dag sedan som jag vill koppla till min TV en 6 månaders gammal Samsung LED 40". Jag har en kopplat ihop dem med en hdmi kabel och en adapter. Problemet är att bilden blir inte skarp, för lite pixlar och bilden täcker inte hela TVn.

Jag har varit inne på bildskärmens inställningar och testat alla olika upplösningar men får fortfarande samma pixelbild och har även kalibrerat via guiden.

Den enda gången jag inte får en pixlig bild på Tvn är när jag väljer att den ska vara utökad skrivbord, dvs de har inte samma bild.

Min gamla skräpdator som har ca 6 år på nacken med VGA kabel till TVn fungerade perfekt och bilden var riktigt bra men nu vill den sig inte med nya datorn.

Kan även tillägga att jag är nybörjare på mac.

Vart kan felet ligga?

Tacksam för svar!

1 Fel upplösning från datorn

2 Fel upplösning på TV'n

Har inte tv'n ett "PC-läge"?

Ja, du ska välja att ha utökat skrivbord. Annars får skärmbildsdubblering och då får du (förstås) bara 1280 x 800 pixlar på TVn också, vilket ju inte passar.

Tips: "Vart" är en riktning, "Var" är en plats. Alltså: "Var kan felet ligga?"  :)

Den enda gången jag inte får en pixlig bild på Tvn är när jag väljer att den ska vara utökad skrivbord, dvs de har inte samma bild.

Vart kan felet ligga?

Samma bild på TV:n och datorn innebär även samma upplösning och proportioner på bilden. Det kallas för "bildskärmsdubblering". Datorn skickar till TV:n samma signal som den skickar till sin egen skärm. Och som du märker blir det mindre bra med en stor TV.