Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac till TV via hdmi, bilden blir inte skarp nog!

ponnyhesten

Recommended Posts

Efter timmar av pill och sökningar ger jag upp, jag behöver er hjälp!

Det är såhär jag köpte en ny macbook pro 13" för en dag sedan som jag vill koppla till min TV en 6 månaders gammal Samsung LED 40". Jag har en kopplat ihop dem med en hdmi kabel och en adapter. Problemet är att bilden blir inte skarp, för lite pixlar och bilden täcker inte hela TVn.

Jag har varit inne på bildskärmens inställningar och testat alla olika upplösningar men får fortfarande samma pixelbild och har även kalibrerat via guiden.

Den enda gången jag inte får en pixlig bild på Tvn är när jag väljer att den ska vara utökad skrivbord, dvs de har inte samma bild.

Min gamla skräpdator som har ca 6 år på nacken med VGA kabel till TVn fungerade perfekt och bilden var riktigt bra men nu vill den sig inte med nya datorn.

Kan även tillägga att jag är nybörjare på mac.

Vart kan felet ligga?

Tacksam för svar!

1 Fel upplösning från datorn

2 Fel upplösning på TV'n

Har inte tv'n ett "PC-läge"?

Ja, du ska välja att ha utökat skrivbord. Annars får skärmbildsdubblering och då får du (förstås) bara 1280 x 800 pixlar på TVn också, vilket ju inte passar.

Tips: "Vart" är en riktning, "Var" är en plats. Alltså: "Var kan felet ligga?"  :)

Den enda gången jag inte får en pixlig bild på Tvn är när jag väljer att den ska vara utökad skrivbord, dvs de har inte samma bild.

Vart kan felet ligga?

Samma bild på TV:n och datorn innebär även samma upplösning och proportioner på bilden. Det kallas för "bildskärmsdubblering". Datorn skickar till TV:n samma signal som den skickar till sin egen skärm. Och som du märker blir det mindre bra med en stor TV.

Macen fungerar fint med dubbla bildskärmar, du kan flytta bilder och information mellan Macens inbyggda bildskärm och den externa bildskärmen. Det är rätt vanligt att man jobbar så, exempelvis att man har dockan och program-hanteringen i MacBook och så har du programmets arbetsfönster på den större externa skärmen.

Ja, du ska välja att ha utökat skrivbord. Annars får skärmbildsdubblering och då får du (förstås) bara 1280 x 800 pixlar på TVn också, vilket ju inte passar.

Tips: "Vart" är en riktning, "Var" är en plats. Alltså: "Var kan felet ligga?" :)

Okej men går det inte att köra med en skärmdubblering och få en bra bild?

Självklart skall det vara "var", bara jag som är lite ofokuserad här på jobbet :)

Samma bild på TV:n och datorn innebär även samma upplösning och proportioner på bilden. Det kallas för "bildskärmsdubblering". Datorn skickar till TV:n samma signal som den skickar till sin egen skärm. Och som du märker blir det mindre bra med en stor TV.

Macen fungerar fint med dubbla bildskärmar, du kan flytta bilder och information mellan Macens inbyggda bildskärm och den externa bildskärmen. Det är rätt vanligt att man jobbar så, exempelvis att man har dockan och program-hanteringen i MacBook och så har du programmets arbetsfönster på den större externa skärmen.

Okej det låter iofs logiskt.

Jag läste om något läge som hette "clamshell mode" då det enbart visas bild på den externa skärmen. Då jag är på jobbet kan jag inte testa detta men blir "docken" på den externa skärmen då? Och blir bildkvalitén lika bra som när man kör utökat skrivbord?

Okej det låter iofs logiskt.

Jag läste om något läge som hette "clamshell mode" då det enbart visas bild på den externa skärmen. Då jag är på jobbet kan jag inte testa detta men blir "docken" på den externa skärmen då? Och blir bildkvalitén lika bra som när man kör utökat skrivbord?

Ja den blir lika bra och ja du får dockan på TV-skärmen.

Du kan köra båda skärmarna också om du vill, men göra den externa till huvudskärm.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...