Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Alternativ till iWeb

yamanlar

Recommended Posts

iWeb var bra!

Enkel, mer tid på innehåll än teknik, snygg... lite begränsat men ändå....

Vad skall man nu arbeta med när iWeb läggs ned och inte kommer att utvecklas vidare?

Tar tacksamt emot tips.

Kika in wordpress, rapidweaver och om du orkar dreamweaver.

Bara för att iWeb inte utvecklas vidare betyder det ju inte heller att du inte kan använda dig utav det.

Men jag håller med dig, jag har aldrig varit med om ett lättare program att skapa snygga webbsidor med!

Bara för att iWeb inte utvecklas vidare betyder det ju inte heller att du inte kan använda dig utav det.

Menar du att iWeb kommer att ligga kvar i dator efter juli 2012 och att jag kan arbeta med den? Bara det att jag får fixa ett eget webbhotel. Jag trodde att iWeb skulle försvinna helt.

Myten om Apples kontroll är överdriven.

De program du har i din dator kommer fortsätta att finnas kvar i din dator, även om Apple väljer att inte släppa en ny version av dem. Det är inte så att Apple plockar bort program ur din dator.

Detta innebär att iWeb kommer att fortsätta fungera även i framtiden.

Det som försvinner är tjänsten Mobile Me. Flera av Mobile Me's tjänster flyttas över till iCloud i höst, men inte tjänsten webbhotell. Detta innebär att hemsidor lagda på Mobile Me försvinner. Du får hitta ett annat webbhotell.

Iweb kan publicera hemsidor på andra webbhotell än Mobile Me, jag kör själv one.com utan problem med iWeb.

Dock bör man ha i åtanke en sak - eftersom iWeb inte längre kommer att uppdateras, så är det inte säkert att det kommer ge full kompatibilitet med framtida Mac OS X versioner. Det finns redan idag rapporter om att de som kör flera webbplatser i iWeb har problem med Lion. (har man bara en webbplats fungerar det fin fint).

Alternativ till iWeb är många, men det finns inget program som är identiskt med iWeb.

Om du föredrar mallstyrda program, som ger snabbare och mer effektiv kod än iWeb, så är RapidWeaver och SandVox populära val. Av dessa är SandVox mest likt iWeb och är mer flexibelt än RapidWeaver - dock inte riktigt lika flexibelt som iWeb.

Vill du ha större frihet i att designa din egen hemsida helt från grunden, inte bara ändra i medföljande mallar, så rekommenderar jag Freeway. Freeway Express är en bra version för hemanvändare. Freeway Pro är för proffs. Det är ett layoutprogram för webben med full kontroll av sidans alla grafiska element. Enkelt uttryckt är det som InDesign för webben.

Freeway Express (App Store versionen) är halva priset mot Rapid Weaver och SandVox.

DreamWeaver är ett standardval för proffs som vill knacka mycket HTML-kod manuellt och även få en grafisk överblick. Det är också ett dyrt program. Inom Mac-världen finns det flera alternativ till DreamWeaver. Ett av de mer intressanta är programmet Flux.

Finns även alternativ som GoldFish och Website painter. Jag har tittat på dem men inte riktigt kommit överens med dem... men så har jag svårt för program a'la DreamWeaver.

Menar du att iWeb kommer att ligga kvar i dator efter juli 2012 och att jag kan arbeta med den? Bara det att jag får fixa ett eget webbhotel. Jag trodde att iWeb skulle försvinna helt.

Som Raphael skriver så kommer inte iWeb helt plötsligt försvinna men iCloud kommer inte stödja iWeb-publicering och du kommer därför behöva byta webbhotell. Jag kan ändå rekommendera att du byter programvara då Apple verkar ha gett upp hoppet på iWeb, vilket är synd, och i och med att "webben" utvecklas finns det andra alternativ som kommer vara/är bättre.

Jag tror att Apple lägger ner utvecklingen av iWeb för att omfokusera sina resurser.

Idag finns det många bra lösningar och alternativ till iWeb, och till Mobile Me som webbhotell. Även iDisk läggs ner och det finns många alternativ till det också - exempelvis DropBox.

Icloud erbjuder gratis mail, kalender och kontakter ihop med en synkningstjänst mellan Mac och iOS-enheter - av app:ar, information, bilder, musik och dokument.

Mobile Me var begränsat som webbhotell då man inte kunde köpa domäner via Apple.

Jag upplever det som fördelaktigt att ha webbhotell och domän från samma leverantör - färre leverantörer att prata med, och samordning av fakturor.

Den finns inte på min dator, ska det vara ett program som finns i varje Mac, eller är det något man slutat med? Sökte även i app store, men där fanns det ingen. Kan jag få tag på det ändå?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...