redmac Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Tjena! I helgen är det kräftskiva och jag äter inte djur. En del tror att kräftor inte är djur, men så är det iaf. därför äter jag inte heller kräftor. (Av någon anledning äter jag dock ägg och mjölk då och då) Nå, kräftskivan. Jag tänkte ta med mig lite vegetarisk mat och jag brukar ha så dålig fantasi så tänkte jag kolla om ni har några bra tips? Två tips jag fått hittils är: 1) rostat bröd med kryddost 2) västerbottenpaj mer förslag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Dela en baguette på längden, men inte helt igenom Bred på litet smör/margarin. Tjocka skivor stark kryddost, till exempel Boxholms. Några tomatskivor. Kläm ihop och ät. Det äter man ju med fingrarna, precis som kräftorna. Grekisk sallad är inte heller dumt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redmac Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Det äter man ju med fingrarna, precis som kräftorna. Fiffigt! Då får man vara med och "kladda" med alla andra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jungell Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag äter inte heller djur! Har dock inte varit på kräftskiva under många år... Men personligen skulle jag nog uppskatta någonting kryddigt och salt till mängden öl och nubbe man häver i sig. Så ja du... Kanske någonting av tofu? Kraftigt marinerade grönsaker med nötter och mycket stark peppar? Eller varför inte en grymt stark grönsakssoppa med att bryta bröd i? EDIT: Jag ställs dock sällan inför dessa dilemman! I min gemenskapskrets är det jag som är kocken och eftersom att jag är vegetarian så har alla andra blivit halvvegetarianer! Så prova det, bjud över vänner lite oftare och bjud på vegetariskt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
redmac Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Ja, soppan var inte en dum idé heller.. Då har vi lyckats återskapa både "kladdandet" i form av Tellys förslag och "surplandet" från ditt förslag Jungell!! - Iväg till affären! EDIT: Såg Din uppdatering nu! Jag lagar allt för sällan mat själv, men helt klart ett bra initiativ till att börja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jungell Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Ja, soppan var inte en dum idé heller.. Då har vi lyckats återskapa både "kladdandet" i form av Tellys förslag och "surplandet" från ditt förslag Jungell!! - Iväg till affären! EDIT: Såg Din uppdatering nu! Jag lagar allt för sällan mat själv, men helt klart ett bra initiativ till att börja! Ett hett tips för bjudningar; burritos på svarta- eller kidneybönor! Det är ju dessutom "originalet". Med diverse tillbehör att plocka ihop en själv. Tar 10 minuter att steka och hacka men är oändligt gott! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ante_77 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Eller så håller man sig bara till drickandet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ante_77 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Eller så håller man sig bara till drickandet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Det finns "vegetariska räkor". Ja alltså det är ju inga riktiga räkor dårå... Utan det är soja, majs och sjögräs ihop med speciella kryddor och salt som ger en "räkupplevelse".. Nog det närmaste man kan komma. I Goodstore i Stockholm är de bra på hitta alternativ.. http://shop.goodstore.se/vegetariska-tigerrakor-kf-350g/1651-0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
climacx Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag har haft kronärtskocka som alternativ i många år. Med egenkomponerat kryddsmör till. Gotti gott gott. Och efterlämnar ett skalberg matchande assugarnas dito. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agnes Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag har haft kronärtskocka som alternativ i många år. Med egenkomponerat kryddsmör till. Gotti gott gott. Och efterlämnar ett skalberg matchande assugarnas dito. Skulle just föreslå detsamma. Det brukar jag ha till vegisarna när vi andra äter kräftor. Plus en grönsakspaj. Kronärtskockorna är ju bara att lägga i en rymlig kastrull med rikligt med vatten och lite salt. Kokas sakta i ca 45 - 60 min tills bladen släpper. Ingen tidsödande matlagning alltså. Rört smör (eller Bregott) med citron och salt till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Kokta majskolvar är också slabbigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redmac Posted August 21, 2011 Author Share Posted August 21, 2011 Såhär fick det bli! I sällskap med lite god Irländsk öl! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Såhär fick det bli! I sällskap med lite god Irländsk öl! Ser toppengott och fräscht ut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Det ser mycket godare ut tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agnes Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Det ser mycket godare ut tycker jag. Håller med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.