Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Railroad Tycoon 2 Gold

T-1000

Recommended Posts

Hej allihopa!

Hoppas att detta är rätt 'mapp' att lägga denna förfrågan i.

Jag har ett litet problem, jag skulle vilja spela det klassiska strategispelet Railroad Tycoon II, som jag sedan tidigare har en köpt version av.

Originalskivan är borta såvitt jag vet och den kopia jag hade fram till förra hösten kan jag inte hitta. Den första kopian gjorde jag nog via Toast, jag gjorde senare en dmg-fil men det funkar varken att lägga den på skrivbordet eller att bränna en fungerande ersättningsskiva från den. :-(

Jag har svårt att tro att spelet faktiskt använder information från cd:n under spelen, utan jag tror den bara fungerar som en dongle. Att göra en tom RT2 - Gold–skiva fungerar inte heller utan nyckeln finns i någon fil förmodligen.

Det allra bästa vore naturligtvis om jag kunde kracka spelet på något sätt så att cd-kravet försvinner, jag minns att jag laddade ner någon Windows-version via Kazaa (ja, det var ett tag sen) :-) och spelade på min styvbrors dator. Där behövde man inte ha någon cd-skiva i så jag misstänker att den var krackad. Försökt pilla lite i programmet med ResEdit men så enkelt är det väl inte...

Om detta faller utanför på grund av upphovsrättsliga skäl är det okej att ta bort tråden, det är ju dock ett tämligen antikt spel det rör sig om, som knappast tillhandahålls av handlare. Jag har som sagt tidigare betalt för spelet en gång i tiden.

Det verkar som om Gold-versionen endast såldes i USA, och min pappa lyckades på något sätt få tag på ett exemplar. Jag antar att han beställde det från någon amerikansk sajt och importerade det själv.

På amazon finns ett antal ex i USA, men det verkar som de inte tillåter att man säljer spel mellan kontinenterna. Kan man kringgå det på något sätt? Jag skulle kunna tänka mig att lägga en slant för att kunna spela detta underbara spel igen, så om någon sitter på ett exemplar där någonstans så kontakta mig så köper jag det gärna eller utbyter en kopia! Jag skulle kanske kunna skaffa en ny Mac med Bootcamp och Windows på och införskaffa en Windows-version. Känns dock lite omständligt för detta lilla problem, om det går att lösa på något enklare sätt. Upptäckte också att det tydligen sålts en Linux-version en gång i tiden, skulle det gå att köra den under Mac OS X?

Om någon vet en bättre plats för en sån här diskussion (något engelskspråkigt forum?) eller vill hjälpa mig men inte offentligt så är ni hemskt välkomna att kontakta mig per e-post.

Tack! :-)

Det visar sig att Rail Road Tycoon 2 har uppnåt sk. "Abandonware"-status.

Dvs. Orginalmakarna bryr sig inte längre om rättigheterna till spelet. (Jag vet inte definitionen exakt) Men kolla här: http://www.gamespot.com/pc/strategy/sidmeiersrailroads/news/6162094/classic-railroad-tycoon-now-gratis

Du borde kunna hitta nånting om Rail Road Tycoon 2 om du googlar efter namnet och lägger till abandonware +mac.

Annars kanske du måste köra det i bootcamp för det verkar vara enklare att få tag på i PC-version

Jag blev inspirerad till att leta fram Transport Tycoon (som Jag tycker är tidernas bästa spel) nu.. Hoppas på en "Abandonware"-stämpel även här :)

// Jonas

Nja, det är den ursprungliga Railroad Tycoon som är fri, och vad jag sett verkar endast PC-versionen finnas för nedladdning, jag har dock inte kollat så noga eftersom det är tvåan jag är intresserad av.

Jag har inte kollat Piratbukten, det är väl Torrent ellör? Finns det något bra torrent-program till Mac OS 10.4?

Sorry, jag såg det nu att det bara var 1:an som var gratis.

Jag gjorde en snabb sökning själv nu och såg att det var löjjeväckande enkelt att ladda ner det från Piratbukten.

Yes, dom kör med torrents. Jag brukade använda mig av "Vuze" förut, men det har blivit så himla "bloatat" tycker jag.

Jag laddar inte hem torrents längre, men hört att många sitter med uTorrent

• 1 month later...

Ett lite sent svar men lyckades till slut hitta spelet att ladda ner gratis på den fantastiska abandonware-sidan http://www.macintoshgarden.org

Här finns både Railroad Tycoon II Gold (som jag letade efter) och det ursprungliga spelet.

Vad gäller Transport Tycoon verkar det inte ha funnits i Mac-version men det går väl säkert att spela under Windows i Bootcamp eller i DosBox.

Finns här: http://www.abandonia.com/en/search_abandonia/transport

• 1 year later...

Hej där

JAg har letat mig fördärvad efter det här spelet. när jag nu gräsar igenom de där länkarna verkar det inte som om någon funkar?

har någon spelet och kan uploada det?

/ MAckan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...