Gissberg Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag har just gått över till Mac och naturligtvis blir följden att man saknar vissa program. Ett utomordentligt komprimeringsprogram är Easy thumbnails som inte finns för Mac. Importerad bild visas stor i original och man anger först vilka pixelmått bilden ska ha. Då visas bilden i dessa pixelmått och genom att dra i komprimeringsregel ser man i realtid hur bilden förändras. Samtidigt visas hur mycket Kb bilden blir. Här ser man direkt vilken kompromiss man får göra mellan komprimeringsgrad och storlek på minne bilden kräver. En annan regel är skärperegeln som då också arbetar i realtid. Sen trycker man på "Make" eller "Make all" om man vill exportera just den bilden eller alla i mappen. Finns ett dyligt program för Mac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 För bilder: "en och en" går det utmärkt med programmet Förhandsgrandskning. Öppna bilden. Sen i verktygsmenyn har du "Anpassa storlek" och sen väljer du "Anpassa färger". Där inne finns skärpa o sånt. Sen är det bara att "spara som". Skall du göra en hel mapp med bilder (batch) ... google.com/search?q=osx+batch+thumbnails Har aldrig provat något program för sånt, men det verkar finnas en del. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gissberg Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Ja, det verkar finnas en hel del program, det gäller bara att hitta dem :-) Det närmaste jag kommit är JPEG4web som jag fått tips om. Det har realtidsregel för pixelstorlek och komprimeringsgrad där man ser resultat direkt. Dessutom kan alla bilder i mappen ingå i renderingen. Hade det även funnits ett skärpereglage skulle det vara ultimate! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.