Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook hänger sig:(

grodkungen

Recommended Posts

Vad fick du för felmeddelande? Låter som vi närmar oss ditt problem. Om du har för lite ledigt utrymme kan man få problem som du beskriver med segt OS X och även låsningar av systemet.

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Vad fick du för felmeddelande? Låter som vi närmar oss ditt problem. Om du har för lite ledigt utrymme kan man få problem som du beskriver med segt OS X och även låsningar av systemet.

Enligt finder har jag ca 70Gb ledigt.

post-26459-043957500 1313995678_thumb.png

Det lutar åt att du har fel på hårddisken. Har du kört skivkontroll? Apples hårdvarutest? Vad säger Smart (oavsett vad det säger kan du i och för sig ha ett diskfel som inte Smart uppfattar)?

Skivverktyg säger efter att jag kört "kontrollera skiva" Enheten verkar vara felfri.

Vad säger det under Smart status? Är det OK skall den säga Kontrollerad

Hur kollar jag det?

Skivverktyg, klicka på disken (inte volymen).

Min ser lika dan ut som din :)

Då ser det ut som vi bara har kvar det där läskiga att försöka installera OSX på en extern HD.

Dum fråga, men hur svårt är det?

Då ser det ut som vi bara har kvar det där läskiga att försöka installera OSX på en extern HD.

Dum fråga, men hur svårt är det?

Typ lika svårt som att installera på en intern.

Plugga in en extern usb-hdd och sätt i skivan och sen får du starta om datorn.

Sen väljer du var OP:et ska installeras och förslagsvis på den externa.

Typ lika svårt som att installera på en intern.

Plugga in en extern usb-hdd och sätt i skivan och sen får du starta om datorn.

Sen väljer du var OP:et ska installeras och förslagsvis på den externa.

Mja, det var nog inte det jag var orolig för :) Snarare den biten som kommer sen, hur ska jag kunna arbeta från den externa? och göra samma saker som jag gör nu (med den interna)? Är inte risken stor att datorn kommer gå ännu segare eftersom allt ska gå genom en USB?

Skapa en ny användera, logga på med denna, hänger datorn fortfarande ?

Mja, det var nog inte det jag var orolig för :) Snarare den biten som kommer sen, hur ska jag kunna arbeta från den externa? och göra samma saker som jag gör nu (med den interna)? Är inte risken stor att datorn kommer gå ännu segare eftersom allt ska gå genom en USB?

Trodde du fattade att det var temporärt för att se ifall du märker någon skillnad mot din orginalinstallation.

Skapa en ny användera, logga på med denna, hänger datorn fortfarande ?

Skapade en ny användare men fick ett error om för liten HD så jag kunde aldrig börja pressa datorn hårt nog för att uppnå en hängning.

Trodde du fattade att det var temporärt för att se ifall du märker någon skillnad mot din orginalinstallation.

Datorn hänger sig ju bara när jag når höga temperaturer och eller när det står att jag använder många % av min CPU.

Om jag skulle köra bara OSX utan något jobbigt program så skulle inte datorn hänga sig inte om jag kör på den interna hårdisken iallafall :)

Datorn hänger sig ju bara när jag når höga temperaturer och eller när det står att jag använder många % av min CPU.

Om jag skulle köra bara OSX utan något jobbigt program så skulle inte datorn hänga sig inte om jag kör på den interna hårdisken iallafall :)

Och??

Installera på en extern,pressa datorn med ett program typ Handbrake se vad som händer.

Hur svårt kan det vara egentligen,du rågar om råd men dissar bara utan att prova.,

Och??

Installera på en extern,pressa datorn med ett program typ Handbrake se vad som händer.

Hur svårt kan det vara egentligen,du rågar om råd men dissar bara utan att prova.,

Tycker personligen det är ganska svårt :S

Måste vara hemma (där min HD finns) Måste leta reda på den där skivan på vinden som följde med min macBook.

Varför tror du att det skulle fungera bättre genom den externa hårddisken? propellerbaver.gif

Svårt?? Lat är vad du är för det är tydligt att du inte orkar testa dom förslag du fått.

Så lycka till i framtiden.

Tycker personligen det är ganska svårt :S

Måste vara hemma (där min HD finns) Måste leta reda på den där skivan på vinden som följde med min macBook.

Varför tror du att det skulle fungera bättre genom den externa hårddisken? propellerbaver.gif

Det handlar om enkel felsökning. Dels vill vi A: Få veta om en ny installation av OS X löser problemet B: Veta om det är den interna disken som är problemet. C: Veta om felet ligger i din hårdvara som t ex överhettad CPU, grafik eller annat.

Med en extern disk får vi snabbt reda på både A och C.

Du tycker tydligen att där är en baggis att skruva sönder din dator för att rengöra fläkten, vilket du skriver att du gjort. Men att installera om ett OS antingen på den befintliga eller en ny disk det är för svårt? propellerbaver.gif

Inse fakta, du har ett fel i antingen mjukvara eller hårdvara. Men utan systematisk felsökning så kan vi inte hjälpa dig.

Du behöver inte föra över alla dina filer, program mm på den "nya" disken. Installera bara OS X och som ovan nämnt stressa systemet och datorn. Hänger den sig då vet vi att det har med din hårdvara att göra. Funkar det då vet vi att du måste installera om OS X på din interna disk för då ligger felet i systemet eller något som du installerat själv.

Leta fram din skiva, starta datorn med D nertryck med skivan i. Då startar Apple Hardware Test och det bör ge fel eller hänga sig om din dator blir överhettad.

Det handlar om enkel felsökning. Dels vill vi A: Få veta om en ny installation av OS X löser problemet B: Veta om det är den interna disken som är problemet. C: Veta om felet ligger i din hårdvara som t ex överhettad CPU, grafik eller annat.

Med en extern disk får vi snabbt reda på både A och C.

Du tycker tydligen att där är en baggis att skruva sönder din dator för att rengöra fläkten, vilket du skriver att du gjort. Men att installera om ett OS antingen på den befintliga eller en ny disk det är för svårt? propellerbaver.gif

Inse fakta, du har ett fel i antingen mjukvara eller hårdvara. Men utan systematisk felsökning så kan vi inte hjälpa dig.

Du behöver inte föra över alla dina filer, program mm på den "nya" disken. Installera bara OS X och som ovan nämnt stressa systemet och datorn. Hänger den sig då vet vi att det har med din hårdvara att göra. Funkar det då vet vi att du måste installera om OS X på din interna disk för då ligger felet i systemet eller något som du installerat själv.

Leta fram din skiva, starta datorn med D nertryck med skivan i. Då startar Apple Hardware Test och det bör ge fel eller hänga sig om din dator blir överhettad.

Att skruva isär datorn kunde jag göra med min leatherman för att installera om systemet måste jag vara hemma. det är jag tidigast måndag. (jobbar i skärgårn)

Ni kanske inte förstår hur konstigt det känns att installera ett OS på en extern HDD :S kommer datorn starta upp som vanligt och kommer det se ut som om den körs från min interna disk? eller kommer jag starta upp från min interna och se den externa som en mapp?

Det enda "tunga" programmet jag har är nog warcraft tror jag, kommer jag kunna installera det på den externa också?

Grodan :)

Försök att inte svara inne i en citering om du inte använder en annan färg på din text Tummeupp.gifpoliceman.gif

Du behöver inte fundera på om din USB-sladd är för klen som du funderat på tidigare. Det du kommer att se när du installerat OS X på din externa disk är att när du startar datorn håller du nere ALT. Då får du välja om du vill starta från din externa eller din interna. Välj då den externa. Din interna disk kommer du att se som en hårddisksymbol på skrivbordet, precis som du ser en extern disk på skrivbordet om du kopplar in din externa disk i dagsläget.

När du provat färdigt kopplar du bara ur din externa disk och startar som vanligt från den interna. (eller håller ner alt och väljer den interna)

Men börja med att köra ett test av komponenterna (eller om det finns stresstest) i Apple Hardware Test från din systemskiva.

Jag tror det är bättre att trådskaparen tar kontakt med en serviceverkstad och låter dom avhjälpa problem för en hög timkostnad. På detta vis slipper TS oroa sig för tunna USB-sladdar eller att gå upp på vinden och leta efter installationsskivor och liknande problem...

Warcraft (oavsett om det är WoW eller Warcraft III) ligger i en mapp och behöver inte installeras. Den mappen kan du flytta eller kopiera hur du vill mellan diskar.

Kan jag bara flytta mappen till den externa och spela därifrån utan att installera grogrammet?

Funderar fundersam.gifHar du kört kontrollera skiva i skivverktyg? Utfört säker start?

Funderar fundersam.gifHar du kört kontrollera skiva i skivverktyg? Utfört säker start?

Troligtvis inte för vet man inte ens att man kan flytta program hur man vill i OS X och ändå starta dom hur ska han då veta vad skrivverktyg är för nått.

Det kan vara nått som skadar datorn och det vill vi ju inte göra :)

Japp min HD var läs och skrivbar samt smart kontrollerad :)

Säker start gör jag varannan vecka ungefär.

Troligtvis inte för vet man inte ens att man kan flytta program hur man vill i OS X och ändå starta dom hur ska han då veta vad skrivverktyg är för nått.

Det kan vara nått som skadar datorn och det vill vi ju inte göra :)

Att man behöver installera ett program är naturligt tycker jag :S Hur ska man kunna köra det annars?

Att man behöver installera ett program är naturligt tycker jag :S Hur ska man kunna köra det annars?

För att till Mac så funkar det inte som i Windows och det är ca 1% av alla program (typ MS Office) som sprider skit omkring sig som kräver (om)installation. Allt annat så drar man bara över mappen eller låten del ligga på sin partition om man nu t ex har dubbla system på datorn t ex med Snow Leopard och Lion, då kan de dela på alla program utan att man installerar om något eller har dubbla kopior.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...