Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook hänger sig:(

grodkungen

Recommended Posts

Senaste dagarna så har min kära MacBook börjat bete sig illa, dagligen så hänger den sig :S Slutar med att jag antingen tvingas starta om eller ibland så räcker det med att allt tvångsavsluts och jag kommer till ett tomt skrivbord.

Har gjort en säker omstart men det hjälpte inte för mig nu.

Vad brukar det vara som orsakar såna här problem?

Kan det vara Hårdisken som är trasig eller något annat liknande hårdvarufel?

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Varje gång det inträffar så snurrar disken över 5000rpm (320Gb/7200) Kan det ha någon koppling?

Varje gång det inträffar så snurrar disken över 5000rpm (320Gb/7200) Kan det ha någon koppling?

Ja, det hoppas jag. För din disk snurrar alltid i 7200 RPM. Den har inte variabel hastighet.

Ja, det hoppas jag. För din disk snurrar alltid i 7200 RPM. Den har inte variabel hastighet.

Hur menar du nu, man ser hur fort den snurrar, just nu 1801rpm då har jag bara safari uppe :)

Kör du Lion? Uppdatera till 10.7.1. Kör du inte Lion, lägg på den sista combouppdateringen.

Gör en säker start, reparera behörigheter, kolla hårddisken för fel, kör ev. Onyx och rensa ännu mer cachefiler.

Nej jag kör leopard, 10.5.8 är 10.5.9 max eller finns det vidare till 10.5.10?

Anledningen att jag inte gick till 10,5,9 när det kom var för att när jag gick till .8 från .7 så var det väldigt jobbigt och datorn mådde dåligt.

Hur menar du nu, man ser hur fort den snurrar, just nu 1801rpm då har jag bara safari uppe :)

Var ser du hastigheten i rpm på din hårddisk?

Det är säkert fläktens varvtal du ser. Variabel hastighet finns så vitt jag vet inte för 2,5" diskar. Det finns för 3,5", men då brukar det vara att de kan variera i spannet 5400-7200 rpm.

Jag har en 7200rpm disk och mätaren jag trodde var för HD varierar mellan ca 1000 och 6000+ max jag kommit upp i är nog 6500 typ, dock kommer jag bara upp i 5000+ när jag spelar något spel.

har du installerat något nytt precis innan problemen dök upp? hårdvara, mjukvara?

Det är fläkten, inte hårddisken.

Ok bra då vet vi att det inte är hårdisken det är fel på :)

Problemet kvarstår ju då, men nu vet vi att den bara hänger sig i samband med att fläkten passerar 5000 varv/minut.

Testat säker start? Kvarstår problemet i säker start?

Testat säker start? Kvarstår problemet i säker start?

Ja, startade med shift nedtryckt. det har inte stoppat hängningarna.

Har du möjlighet att installera Mac OS X på en extern disk och starta datorn från den? Kvarstår problemet?

Har du möjlighet att installera Mac OS X på en extern disk och starta datorn från den? Kvarstår problemet?

Feg som jag är vågar jag inte ge mig på saker som på något vis skulle kunna äventyra några filer... :S

Min egen förklaring nu är att jag kanske pressar datorn för hårt och det skulle vara därför som hela skärmen fryser och datorn stannar upp.

Visst det är ju ingen MBP utan bara en vanlig MacBook från 2008, Jag kanske inte borde göra mer än surf och typ office paketet på den.

Vad skulle påverka din filer på din interna hårddisk om du som test installerar Mac OS X på en extern disk?

Du kan inte belasta datorn för mycket, du har ett problem. Frågan är om det är mjuk- eller hårdvarurelaterat.

Vad skulle påverka din filer på din interna hårddisk om du som test installerar Mac OS X på en extern disk?

Du kan inte belasta datorn för mycket, du har ett problem. Frågan är om det är mjuk- eller hårdvarurelaterat.

Hur skulle jag installera OSx på en extern disk?

Har lite fobi mot installationsskivan :$

BTW, hur skulle jag få veta var problemet ligger om jag installerar OSx på en extern HD?

Problemet uppstår ju som det verkar bara när datorn är ansträngd.

OM fläkten ökar är det för att kyla dvs det blir varmt i burken. Det kan vara så enkelt att du har mycket damm i datorn som gör att du får överhettning och datorn låser sig.

Ja har du redan bestämt dig för vilket fel det är så ska jag inte lägga mig i och försöka hjälpa dig.

Men gör ett sista försök, om du startar datorn från en annan disk kan vi ta reda på om det är din Mac OS X installation eller om det är datorn i sig som har problem.

Har du en extern disk kan du genom att ansluta disken och sedan göra installation av Mac OS X på den disken för att säkerställa om felet finns på din OS X installation eller hårdvara.

Du kan även testa att logga i som en ny användare (skapa en om du inte redan har en), vilket inte är lika bra test som att starta på en annan disk.

Lycka till!

Ja har du redan bestämt dig för vilket fel det är så ska jag inte lägga mig i och försöka hjälpa dig.

Men gör ett sista försök, om du startar datorn från en annan disk kan vi ta reda på om det är din Mac OS X installation eller om det är datorn i sig som har problem.

Har du en extern disk kan du genom att ansluta disken och sedan göra installation av Mac OS X på den disken för att säkerställa om felet finns på din OS X installation eller hårdvara.

Du kan även testa att logga i som en ny användare (skapa en om du inte redan har en), vilket inte är lika bra test som att starta på en annan disk.

Lycka till!

Tack för att du försöker :), men jag är tämligen säker på att det är hårdvaran nu.

Öppnade min Macbook och kollade efter dam, det var lite inte mycket, men jag tog bort det ändå.

två teorier har jag.

1: antingen hänger den sig pga värmeproblem.

Fläkten fungerar och är ren. så antingen blir det för varmt för att den är byggd dåligt invändigt med bara en fläkt och den är placerad längst bak, exempelvis kyler den inte hårddisken nästan alls.

Datorn är helt enkelt för tun, det finns inte utrymme för luften att kunna cirkulera. Ett utblås ner eller upp hade varit kanon.

2: Eller så är hårdvaran helt enkelt för dålig. tänker främst på grafikkort och processor, om jag anstränger dom hårdare än vad dom klarar av så kanske det kan leda till att dom helt enkelt lägger av ett tag.

Har du inget damm i datorn så har du rätt i att det inte är problemet. Men nej, de har inte designat datorn fel, den är inte för tunn för att kunna hantera värmen den producerar. Apple har räknat på det mycket väl och ligger säkert nära gränsen för vad som är möjligt. Men det är inte där felet ligger.

Det är inte heller så att du pressar din hårdvara för mycket så att den lägger av. Det är inte fysiskt möjligt så som du beskriver. Du kan bara belasta din hårdvara till max och det är den designad för att klara av. Att belasta hårdvaran över sin kapacitet är inte möjligt.

Har du inget damm i datorn så har du rätt i att det inte är problemet. Men nej, de har inte designat datorn fel, den är inte för tunn för att kunna hantera värmen den producerar. Apple har räknat på det mycket väl och ligger säkert nära gränsen för vad som är möjligt. Men det är inte där felet ligger.

Det är inte heller så att du pressar din hårdvara för mycket så att den lägger av. Det är inte fysiskt möjligt så som du beskriver. Du kan bara belasta din hårdvara till max och det är den designad för att klara av. Att belasta hårdvaran över sin kapacitet är inte möjligt.

Vid hårt arbete eller spel så åker ofta CPU, HDD och nätverkskort upp i 85-90 grader, C

Det måste vara onaturligt att delar blir så varma. exempelvis så tar ju datorn in luft precis bredvid utblåset, är inte risken då mycket stor att man suger in varm luft?

Det här vad som är max tror jag är lite luddigt, jag tror att min processor kan komma upp i 2,0GHz men jag tror inte den mår bra av det. lite som om du har gasen i botten hela bilresan.

När jag köpte datorn var den med en långsammare HD, kan det vara så att den här snabbare producerar med värme än vad datorn kan hantera?

Vid hårt arbete eller spel så åker ofta CPU, HDD och nätverkskort upp i 85-90 grader, C

Det måste vara onaturligt att delar blir så varma. exempelvis så tar ju datorn in luft precis bredvid utblåset, är inte risken då mycket stor att man suger in varm luft?

Det här vad som är max tror jag är lite luddigt, jag tror att min processor kan komma upp i 2,0GHz men jag tror inte den mår bra av det. lite som om du har gasen i botten hela bilresan.

När jag köpte datorn var den med en långsammare HD, kan det vara så att den här snabbare producerar med värme än vad datorn kan hantera?

Nej, den tar inte in luft bredvid utblåset.... Den tar in luft ovanifrån igenom tangentbordet. Dessa temperaturer är fullt normala och ligger väl inom de säkerhetsmarginaler som finns.

Precis som med din hårddisk så är processorns hastighet konstant. Du "kommer" inte upp i 2.0 GHz, den går konstant på 2.0 GHz, sen utnyttjar du dess kapacitet mer eller mindre, men hastigheten är alltid densamma.

Där har du en poäng. Men den faller också eftersom Apple själva sålde samma dator med just hårddiskar på 7200 RMP så är datorn byggd för att klara av eventuell extra värme som en snabbare disk avger.

Så länge du vägrar att installera om eller installera OS X på en annan disk för att utesluta mjukvara så kan vi inte lösa problemet åt dig.

Har du provat med ett annat användarkonto? Kanske är det något i ditt användarkonto som ställer till problemet och inte i OS X.

85-90° är mycket för en människa :hihihi: och många elektroniska komponenter men processorn klarar detta. Det är ju inte datorn som blir 90° utan processorn. Det KAN vara så att den nyare hårddisken producerar mer värme och gör att du får problem när du hårdbelastar. Men jag säger samma som mattem, testa på en annan hårddisk.

Okej :S Hur ska jag kunna köra datorn från en extern HD? det saknas information om det här i mitt huvud :$ Om jag kopplar in en extern via USB då ett hur installerar jag OSx på den?

Måste jag koppla ur min interna HD eller kan den sitta kvar?

Sen kan man installera program på en extern?

kommer det inte bli problem när allt ska skickas genom USB sladden?

:P

Underligt problem, med ett nytt användarkonto stötte jag på problem, först gick allt väldigt segt sen fick jag en error som skulle bero på att mitt HD-utrymme var för litet. (Enligt Finder har jag över 70GB ledigt).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...