Cicero Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Hej! Kör MacBook Air 1.8 GHz IC i7 och Lion 10.7.1, och senaste versionen av Nexus Personal. Efter uppgradering funkar inte BankID från Swedbank. Det läggs in ett BankID som funkar en dag, men sedan meddelar hemsidor som kräver BankID att detta är ogiltigt. Se bifogad fil. Någon som har samma erfarenheter. Jag har skrivit till Swedbank och bett om svar i frågan. Återkommer även själv när jag fått svar från Swedbank. // Michel Beställer BankID-misslyckas.tiff Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Kombinationen Safari 5.1 (som följer med Lion) och Nexus Personal har problem med Bank ID och vissa hemsidor men inte alla hemsidor. Testa mot denna: https://test.bankid.com/testbankidcom/ När jag kör detta Bank ID test så fungerar allt för mig, inget problem. Safari 5.1 och Nexus Personal med Bank ID fungerar även med min bank (Skandiabanken) utan problem. Däremot så får jag felmeddelande med Försäkringskassan, CSN och Skatteverket. Jag kan inte svara för Swedbank för det är inte min bank. De sidor som inte fungerar med Safari 5.1 ihop med Personal Nexus, fungerar med Firefox och Personal Nexus. Prova detta mot Swedbank. Firefox är en läsare som rör sig hemtamt både med sidor kodade enligt w3c-standard och sidor som kör mycket specialgrejjer för MS Internet explorer (som har sin egen "standard"). Safari fungerar bäst med strikt w3c. Kanske detta som är problemet? Jag vet inte, bara en teori. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Prova också att sätta webbläsaren i 32-bitarsläge Fungerade inte för mig heller efter uppdatering till Lion, men jag tog väck Nexus personal, och installera om det, sedan fungerade det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicero Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Jag prövar och återkommer. Inget svar ännu från Swedbank. // Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erling N Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Jag har nexus 4.10.3.3. och installerade Lion. Fortsätter fungera som vanligt kollade nu senast för en minut sedan. Du kan ha en ytterligare felkälla som jag märkt av, du måste uppdatera lösenord med din bank årligen. Lycka till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert S Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Jag har också BankID fr Swedbank som inte fungerar med Safari 5.1 Med Firefox kommer jag in överallt men med Safari är det stopp hos Försäkringskassan, Swedbank, CSN mfl. Jag har mailat FK, CSN och Swedbank men dom har inte varit till mer hjälp än standardsvaren att installera om eller använd annan webbläsare. Från Swedbank fick jag följande svar, trots att jag skrivit att det funkar bra om jag testar via BankID:s testsida; Hej! Kvarstår ditt problem rekommenderar vi dig att köra igenom ett test av din e-legitimation. Testet kan hjälpa dig att rätta till vissa fel. Via denna sida finner du länk till testethttps://cap3025.itel...gitimation.aspx Hjälper inte testet rekommenderar vi dig att ladda ner en ny e-legitimation från din internetbank. Tänk på att om du har tjänsten upplagd som favorit i din webbläsare ska länken gå till startsidan https://cap3025.itella.se/eDokument/ och inte direkt till någon inloggningsbild för det fungerar inte. När du loggar in från startsidan måste du välja rätt inloggningslänk för att rätt anrop ska ske. Tips: Mellan två inloggningsförsök (oavsett om de sker på två olika ställen) måste webbläsarens alla fönster stängas innan nytt inloggningsförsök sker för att tjänsten ska fungera som avsett. Med vänlig hälsning Swedbank AB (publ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erling N Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Jag använder Safari 5.1 i 64-bitsläge och jag har fått mitt Elog från Länsförsäkringar bank och det fungerar med Skogsstyrelsen Sverige utan problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Jag loggade in med mit BankId på Skatteverket utan problem, med Safari. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert S Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Skatteverket är ett av dom ställen som funkar för mig också med Safari. Men inte CSN, Swedbank eller Försäkringskassan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Med Safari 5.1 kommer jag inte in på Mina Vårdkontakter som Landstinget har. Väljer jag Firefox gick det bra. Har inte testat att öppna Safari i 32-bitarsläge.. Med Safari och Nexus Personal kommer jag in på SBAB, Skatteverket och par ställen till.. Edit Testade att sätta Safari i 32-bitarsläge, men det hjälpte inte...här är det stopp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Eftersom det fungerar med vissa sidor men inte med andra så tycks det för mig vara leverantören av sidan som behöver uppdatera något... De som står bakom de sidor som inte fungerar kanske ska ringa de som har gjort sidor som fungerar och få reda på hur man gör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicero Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Har prövat ominstallation av Nexus Personal, ändrat Safari till 32-bitarsläge. Ändå anger Swedbanks installationsprocess meddelandet att installationen misslyckas. Vidare funkar BankID ett dygn, sedan är det låst igen. Kontakterna med Swedbank ha mynnat ut i att jag skall pröva köra en installation av BankID med Google Chrome istället. Det skär i hjärtat . // Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert S Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag tror du har samma problem som jag har, Nexus funkar med allt utom Safari! Jag har gett upp och inväntar uppdatering från Nexus eller Safari som löser problemet. Tills dess blir det Firefox då jag behöver BankID Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicero Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Nu har jag tankat ned Google Chrome men när jag går in på Swedbanks hemsida och gör en beställning av BankID på fil, efterfrågar webläsaren en insticksfil. Se bifogad bild. Är det någon som vet hur man hanterar detta? En olycka kommer sällan ensam // Michel Google Chrome plug-in.tiff Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Hur använder ni Nexus Personal på SwedBank? Jag får upp följande val: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicero Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Jag lägger BankID på datorn i form av en fil, via programmet Nexus Personal. // Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert S Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Hur använder ni Nexus Personal på SwedBank?Jag får upp följande val: Jag får mitt lönebesked via en av Swedbanks sidor. Inloggningen dit är inte via internetbankens inloggning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Fick svar från Landstinget angående att jag inte kunde använda Mac och Safari för att logga in på Mina Vårdkontakter.. Svarade snällt på deras 5 frågor, samt att det inte är problem att logga in på Skatteverket eller andra ställen.. samt bifogade skärmdumpar på hur det ser ut när man är på deras inloggningssida samt hur det ser ut efter man loggat in..då ser det ut så här Visst kan jag använda Firefox 6 och Google Chrome, det går utmärkt att logga in med Nexus Personal...men jag vill använda Safari också...PC-nötter Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoccyPowa Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Borde således ha kollat här innan jag skrev till Mina vårdkontakter och naivt trodde att de tänkte hjälpa mig. Jag håller med Poca, va tusan klart vi ska få använda Safari! GammelSafari funkade minsann av bara farten. Det är då man börjar fundera på om inte samhällsfunktioner ska vara tillgängliga för alla och så vidare... Sen är det lite roligt att det i deras systemkrav, som jag ju läste efter att ha tittat här, står att man stödjer Google Chrome och Firefox 3 eller nyare. Operativsystem man rekommenderar är Mac OS X eller Mac OS. Nu är jag ingen gammal macräv, men fungerar dom webbläsare man rekommenderat verkligen i OS 9? Skitsamma, jäkla larv att inte stödja Safari i alla fall :-( Uppdaterat: Ja o int f*n funkar då i alla fall Firefox 6 heller. Den funkar ännu sämre... Den startar ju inte ens Nexus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicero Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 Fick följande rekommendation från Swedbank. Väldigt bra support måste jag säga. Snabb och tog problemen på allvar. Man lämnade också information automtiskt via en hemsida till dem. Nåväl, de att jag skulle beställa BankId och installera via Chrome. Och vips nu funkar allt. BankId funkar även att logga in via senaste Safari-versionen. Vet inte om det kan vara 10.7.1 uppdatering som löst detta. Någon som vet? // Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert S Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Det ä'r väl senaste uppdateringen från Nexus Personal som löste problemet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan N Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Men idag skulle jag kolla en grej på Försäkringskassan och kunde inte logga in. Jag hade fixat allt man skulle förut och kunde logga in och nu är det samma skit igen? Vad beror det på? Man kan ju inte installera om allt varje gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Jag har Safari 5.1 och Bank ID (Nexus) som fungerar mot Skandibanken utan några som helst problem, och som även fungerar fint mot Bank ID's egen testsida, utan några som helst problem. Man kan ju tycka att om det vore fel på Safaris hantering av Bank ID så skulle inte Bank ID's egen verifieringssida av Bank ID-funktionen fungera, för den sidan sätter standarden. Utan de sidor som inte fungerar med Safari och Bank ID behöver uppdateras! Inte Safari som ska uppdateras, utan hemsidorna där Safari inte fungerar. Safari följer standarden. De flesta sidor är ju gjorda för Internet explorer, som har sin egen standard, sina egna tricks och jox. Safari fungerar mindre bra för sidor som i första hand är gjorda för Internet explorer, detta är välkänt sedan länge. Apple vill ju att hemsidestillverkare ska följa den officiella webbstandarden enligt W3C istället för att följa Microsofts egen påhittade "standard", och Apple kommer inte att göra Safari till en Internet explorer-kopia som kör Internet explorer kod. Firefox och Chrome fungerar bättre mot Internet explorer anpassade sidor än Safari. Och de sidor jag inte kommer in med i Safari, där fungerar det att köra Firefox. De flesta webbtjänster rekommenderar inte Safari, utan rekommenderar Internet explorer eller Firefox. Firefox finns ju även till Windows, så det har en större andel av marknaden än Safari. Många som programmerar för statliga verk, myndigheter och banker, bryr sig överhuvudtaget inte om att Safari finns. Det blir allt bättre, men är fortfarande inte bra! Detta är inte Apples fel, utan de som programmerar för hemsidan som inte testar på Safari. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThreeX Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Apple vill ju att hemsidestillverkare ska följa den officiella webbstandarden enligt W3C <klipp> Detta är inte Apples fel, utan de som programmerar för hemsidan som inte testar på Safari. Jag tycker man kan fråga sig om man tjurskalligt ska hålla sig (för) strikt till en standard eller försöka göra internetupplkevelsen/tillvaron så smidig som möjligt för användarna. M.a.o. Ifrågasätter jag Apple/Safari (som jag iofs aldrig gillat helhjärtat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tmt Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Jag har bankid och nexus hos handelsbanken. Under sommaren gick det inte att logga in. Jag tog bort nexus och installerade tillbaka den, funkade fortfarande inte. Då klickade jag på drivrutinen, och då stod det att detta var en uppdaterad fil! Installerade och sedan funkar det kanon Så nu har jag koll på drivrutinen. Känner inte att det är aktuellt med nåt annat än safari. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.