Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iPhoto-bibliotek på extern hårddisk?

PumpTompa

Recommended Posts

Kan man ha hela iPhoto-biblioteket på en extern disk, för att på så sätt ge Mac Minin bättre andning och plats för många fler bilder framöver?

Hur gör man i så fall? Exportera filer under Arkiv/Exportera? Hur får man iPhoto att fatta att programmet ska hämta bilderna på externa disken istället för interna?

Funkar detta med Time Machine :fundersam:

Tusen tack för hjälpen Telly82!

Går detta göra före jag reninstallerar Snow Leopard på min Tigerdator? Dvs får jag det att fungera efteråt då? Vill inte riskera tappa bort hela mitt bildarkiv. Naturligtvis kommer jag göra backup oxå, men i alla fall.

Synd att Time Machine inte fungera med mer än den interna disken, då får jag fortsätta med mitt semimanuella backupprogram (påminner en gång i månaden)

Javisst funkar det bra. Jag kör själv på det sättet och har uppgraderat till Snöleoparden i sommar.

Är det något speciellt man behöver tänka på när man köper extern hårddisk? Tänker bara använda den till iPhoto-biblioteket.

Hmmm, när jag tänker efter filmar jag ju med min nya stillbildskamera, Samsung NX 11 (trevlig kamera), så risken finns att jag kommer köra lite Video därifrån oxå. Funkar det?

Som jag fattat spelar det ingen roll om externa hårddisken har FW (eftersom min Mac Mini bara klarar 400Mb/s) eller USB, eller har jag fattat fel?

Hittade denna: http://www.dustinhom...duct/5010333032 liten aning dyrare än alternativen, men färdig för Mac

Är det något speciellt man behöver tänka på när man köper extern hårddisk? Tänker bara använda den till iPhoto-biblioteket.

Hmmm, när jag tänker efter filmar jag ju med min nya stillbildskamera, Samsung NX 11 (trevlig kamera), så risken finns att jag kommer köra lite Video därifrån oxå. Funkar det?

Som jag fattat spelar det ingen roll om externa hårddisken har FW (eftersom min Mac Mini bara klarar 400Mb/s) eller USB, eller har jag fattat fel?

Hittade denna: http://www.dustinhom...duct/5010333032 liten aning dyrare än alternativen, men färdig för Mac

Annars kan du ju köpa en "vanlig" och formattera själv. det är mkt enkelt!

Med programmet Skivverktyg. HIttar du i Finder // Program // Verktygsprogram

Du markerar hårddisken i det vänstra fältet och väljer fliken Radera eller Partitionera. Observera att du inte kan partitionera eller radera den hårddisk som du har startat datorn ifrån utan då blir alternativen gråmarkerade.

Vad är skillnaden mellan radera och partitionera?

Partitionera ställer om hårddisken på en djupare nivå och gör det möjligt att till exempel starta Macen från hårddisken. Du kan också dela upp hårddisken i flera partitioner till exempel för att vissa delar ska bli användbara för Windows-datorer. Varje partition blir då till en separat volym och får normalt en egen symbol på skrivbordet.

Radera tömmer hela hårddisken eller endast en existerande partition beroende på vad du markerar i vänstra fältet. Den förändrar inte partitionen men kan förändra filsystemet.

Vilket format ska jag använda på hårddisken?

Det beror på vad du vill uppnå formatet ska vara något av följande:

- Mac OS Extended (journalförd) är det självklara valet om hårddisken ska användas med Macen. Journalförd innebär att hårddisken får en säkrare drift. I händelse av en krasch förs en journal som beskriver de förändringar som skulle genomföras.

- Skiftlägeskänsligt är endast är av betydelse i specialfall och bör undvikas då det kan få vissa program att sluta fungera normalt.

- MS-DOS är samma sak som filsystemet FAT32 och används för diskar som ska användas med både Mac OS och andra filsystem. Observera att maximal filstorlek är 4 gigabyte.

- Ledigt utrymme innebär att inget filsystem läggs till utan utrymmet förblir oanvänt.

- Installera Mac OS 9-drivrutiner är endast nödvändigt om hårddisken ska användas med veteran-Macar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...