Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera till Snow Leopard från Tiger utan att tappa filer

PumpTompa

Recommended Posts

Hur för jag över allt väsentligt till extern disk (?) innan jag installerar om OS X (från Tiger till Snow Leopard)? Och hur får jag sedan tillbaka det när installationen är färdig? Enligt Macoteket ska jag göra en ren installation av Snow Leopard

Är inte speciellt road av att hacka (varför jag valt Mac), men för att hålla min Mac Mini 2007 i bra skick och få tillgång till Time Machine och iPhoto 11 har jag köpt en skiva med 10.6.3 och en med iLife.

1 Formatera extern disk till HFS+

2 Ladda ner SuperDuper

3 Klona disken till den externa

4 Kolla att kopian är riktig, dvs starta upp och kör på den några dagar

5 Radera och partionera hårddisken du skall ha i datorn

6 Installera SL

7 Under installationen får du frågan om du skall hämta info från annan Mac, då kopplar du in din externa disk som hämtar det du väljer från din klonade kopia.

Klart.!!

Tror inte jag glömde nått...

Tack Stereotypen!

1) Som sagt ingen hackare, hur formaterar jag i HFS+, eller finns det externa diskar som är förformaterade så?

4) Hur kör jag datorn från den externa disken?

5) Partitionera? Vet vad det innebär, men varför? Min HD är bara på 120Gb... Eller så förstår jag inte innebörden iaf...

Tack Stereotypen!

1) Som sagt ingen hackare, hur formaterar jag i HFS+, eller finns det externa diskar som är förformaterade så?

4) Hur kör jag datorn från den externa disken?

5) Partitionera? Vet vad det innebär, men varför? Min HD är bara på 120Gb... Eller så förstår jag inte innebörden iaf...

Jag vet inte varför HFS+ kom upp. Öppna Skivverktyg, markera den hårddisk du vill formattera, välj Radera och Format Mac OS Extended (journalförd), ge disken ett namn, klicka på radera och på en liten stund är disken färdig för OS X och Mac.

....

SuperDuper är ett program som kopierar/klonar ALLT på en hårddisk och lägger det på en annan hårddisk så den blir identisk. Rekommenderas! För att köra OS X från den externa hårddiskens OS X tryck ner Alt under uppstart så får du fram en väljare där du kan välja vilket OS X som ska startas. ( Du kan ha flera olika OS X om du vill och köra från bara datorn klarar av dem. ) Provkör sedan det klonade OS X så du ser att det fungerar.

...

Stoppa sedan i 10.6-dvdn och radera hårddisken på datorn. Se till att välja Säkerhetsalternativ Radera genom överskrivning av nollor därför att då raderar allt och defekta sektorer på hårddisken undantas vilket ger dig bästa förutsättningarna för att lyckas med en välfungerande dator.

...

Partionera väljs bara om du vill ha hårddisken uppdelad av olika anledningar. Eftersom du undrar vad det innebär så behöver du det inte och hoppar över det.

...

Sen är det bara att installera!

...

Det kommer kanske någon och säger att du kan installera SnowLeopard över Tiger utan att "krångla". Men gör INTE DET! Det bäddar för problem som du inte vill ha.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...