Riptidee Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Köpte en macbook pro för några dagar sedan och jag fick den med snow leopard och så såg jag på apples hemsida att jag kan byta till lion gratis och nu undrar jag är det värt att göra det? Man har ju hört att det är mycket problem med lion. Tackar för svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Är ju subjektivt. Skulle dock säga såhär. Du ska registrera din gratis uppdatering till Lion så kan du ladda ner den sen när du vill. Lion uppdaterades till 10.7.1 igår. Exakt vad det innebär för stabiliteten kan man bara spekulera i, men eftersom betan av 10.7.2 fanns ute dagarna efter att 10.7.0 lanserades så känns det som att just .2 är den kritiska uppdateringen. Skulle säkert säga att 90% har aldrig haft problem med Lion, men de skriver inte här. Hit kommer de som är intresserade eller de som har problem och skriver. Den sista målgruppen är den största och därför kan man ju tro att Mac och OS X inte är annat än problem vid en snabb koll av forumet. Sen finns det alltid en eftersläpning på programvaror och tillbehör på ett par månader vid introduktionen av nya operativsystem innan det finns drivrutiner eller andra lösningar tillgängliga. Så man ska alltid kolla noga att allt man har verkligen fungerar innan man uppdaterar ett operativsystem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Går man in på App Store så ser man att 670 personer har angett 5 stjärnor och 35 personer har angett 1 stjärna. Det innebär en förkrossande majoritet för gilla-lägret. Tittar man nu i forum som detta så ser man mycket klagomål. Sett till siffrorna på App Store så verkar klagomålen oproportioneliga i förhållande till den mängd som gillar Lion. Jag tror att det är så här - när man är sur på något så vill man gärna skriva av sig. När man är glad för något så har man inte riktigt lika motivation att logga in hit och skriva hur glad och nöjd man är, utan man använder sin dator och är glad och låter det vara så.. Min teori är att vi svenskar är mer motiverade till att uttrycka kritik och missnöje, än beröm och nöjsamhet. En hel del av kritiken mot Lion handlar om andra gester och annan design och andra utgångsinställningar än i tidigare versioner. Dvs användarna har gjort en inställning av exempelvis gester och hur skrivbordet ska fungera, och så kommer inte denna inställning över till Lion utan Lion kör sin utgångsinställning - och användaren blir frustrerad och skriver av sig i forum som det här. (oftast utan att ens kolla innan på hur man ändrar tillbaks inställningen...). Senaste Lion-versionen som finns ute nu sägs lösa problemed med att gamla inställningar inte följer med in i Lion. Jag vet inte hur detta påverkar upplevelsen än. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Går man in på App Store så ser man att 670 personer har angett 5 stjärnor och 35 personer har angett 1 stjärna. Det innebär en förkrossande majoritet för gilla-lägret. Jag håller inte med dig om din analys. De som inte gillar har inte köpt och därmed inte röstat. För min del är av avsaknaden av Rosetta helt avgörande: Jag ska INTE skaffa Lejon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Hut tänker du nu Telly82? De som *inte* har köpt Lion startar heller inga trådar om problem, ändrade inställningar osv på forum runt om på nätet. Däremot de som har *köpt* Lion men är missnöjda med dess prestanda, buggar, inställningar osv postar trådar. Men Procentuellt sett till försäljningen så är det ju enbart en litet grupp som faktiskt klagar och det stora flertalet är nöjda. En del av de som klagar har naturligtvis trott att allt ska fungera som tidigare. Men det vore nog första gången i världshistorien som det skulle hända vid en uppgradering av ett OS, oavsett plattform. Den gruppen är helt klart okunniga eller ignoranta och har inte gjort någon som helst kontroll av vad de ger sig in på. Lite som att dyka från brygga i okända vatten, man vet aldrig om man kommer att bryta nacken. Sen finns det de som du och jag, som aktivt avstår Lion, men vi är ju också upplysta och införstådda med *varför* vi inte vill eller kan uppgradera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Hut tänker du nu Telly82? Jag svarade på den del av Raphaels inlägg som handlade om att många sätter 5 stjärnor på Lion på App Store. I övrigt håller jag med dig: Vi som inte skaffat Lejon skapar inte heller en massa trådar om de problem man får. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorancarlsen Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Köpte en macbook pro för några dagar sedan och jag fick den med snow leopard och så såg jag på apples hemsida att jag kan byta till lion gratis och nu undrar jag är det värt att göra det? Man har ju hört att det är mycket problem med lion. Tackar för svar. Jag säger att det är självklart att uppgradera en ny dator. Se bara till att den har minst 4GB RAM. Sen är det bara att köra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Idag beslöt jag mig för att lämna SnowLeopard på min stationära iMac. Har kört Lion ett tag på en andra partition, och är helt nöjd nu, inget krångel. Nu klonade jag över Lion till den första partition, och raderade SnowLeoparden.. Kommer senare att återställa hårddisken till en partition igen..(ska bara köra kloningen ett tag så att allt är OK) Snowleoparden får nu tillsvidare leva ett liv på två externa hårddiskar, om det är något jag skulle behöva. Enda jag saknar är Appleworks, men det får man leva med. Rosetta får vi aldrig tillbaka.. Köpte som tur var, en ny HP Photosmart Plus 210 All-in-one när jag köpte iMacen, och den fick ersätta min "felfria Epson" som inte klarade av att scanna i Lion.. Det klarar HP, som dessutom hade mer funktioner än Epson..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
azteckz Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Jag säger att det är självklart att uppgradera en ny dator. Se bara till att den har minst 4GB RAM. Sen är det bara att köra. håller med om minnet, har 2gb och min dator är slöare än innan, badbollen visar sig för ofta tyvärr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
macmonstret Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Ja, systemkraven verkar ha höjts ganska rejält faktiskt. Kan jag förvänta mig att det kommer kännas segare på min knappt årsgamla imac i3 med 4 gb ram? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saippuakauppias Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Min MacBook (C2D, början av 2008, 4 GB) blev klart snabbare efter byte till Lion. Och ännu snabbare efter uppdatering till 10.7.1. Jag har inte heller noterat några som helst problem. Som lägst ca 1 GB ledigt RAM. Jag är väldigt nöjd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Jag håller inte med dig om din analys. De som inte gillar har inte köpt och därmed inte röstat. För min del är av avsaknaden av Rosetta helt avgörande: Jag ska INTE skaffa Lejon. Men då blir ju kritiken mot Lion ännu mer oproportionelig, om mycket av kritiken kommer från personer som inte ens har Lion. Den kritiken är ju helt meningslös i sammanhanget. Och det är ju det som är poängen i mitt inlägg. Av de som har Lion så är det en förkrossande majoritet som gillar Lion. Och de som inte har Lion kan givetvis ha massa åsikter som de luftar i forum, men det är ju som att yttra sig om mat och service på en restaurang som man inte har besökt. I forum är det många som skramlar och mycket höga röster, men de flesta av användarna är nöjda och svensken är mer motiverad att skriva kritik och klaga än att berömma, därför blir attityden i forum inte representativ som signal på vad användarna tycker eftersom kritiken får en högre röst än vad som egentligen stämmer överens med helheten av användarupplevelserna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Men då blir ju kritiken mot Lion ännu mer oproportionelig, om mycket av kritiken kommer från personer som inte ens har Lion. Den kritiken är ju helt meningslös i sammanhanget. Och det är ju det som är poängen i mitt inlägg. Av de som har Lion så är det en förkrossande majoritet som gillar Lion. Och de som inte har Lion kan givetvis ha massa åsikter som de luftar i forum, men det är ju som att yttra sig om mat och service på en restaurang som man inte har besökt. I forum är det många som skramlar och mycket höga röster, men de flesta av användarna är nöjda och svensken är mer motiverad att skriva kritik och klaga än att berömma, därför blir attityden i forum inte representativ som signal på vad användarna tycker eftersom kritiken får en högre röst än vad som egentligen stämmer överens med helheten av användarupplevelserna. Jag måste erkänna att jag inte alls förstår ditt resonemang. Säg att jag har en bil med fällbart baksäte, för jag är beroende av att kunna transportera långa saker ibland. Nu kommer biltillverkaren med en ny årsmodell som inte har fällbart baksäte. Då kan jag inte köpa den årsmodellen, för den har nackdelar jag inte kan acceptera. Varför skulle inte den kritiken vara giltig, menar du? Jag behöver ju inte köpa och testa bilen för att veta att jag inte kan använda den fullt ut. Det räcker att läsa specifikationen. (Och kom inte och säg att jag ska byta bilmärkeoperativsystem, för Windows är fullständigt otänkbart. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
macmonstret Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Min MacBook (C2D, början av 2008, 4 GB) blev klart snabbare efter byte till Lion. Och ännu snabbare efter uppdatering till 10.7.1. Jag har inte heller noterat några som helst problem. Som lägst ca 1 GB ledigt RAM. Jag är väldigt nöjd. Uppgraderade du då från leopard eller snow leopard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saippuakauppias Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 macmonstret, jag uppgraderade från Snow Leopard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.