Toivanen Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Blivit nyfiken som fasiken på padda nu efter man sett folk fippla och sen frugans bror har 1an. Trevlig leksak! Har några funderingar som jag skulle vilja ha svar på: 1. Är det "värt" att köpa en beg ipad? eller är andrahandsvärdet soppas att man kan lika gärna köra på en ny? Vad är riktmärket på en 3G 32GB ? 2. sen har jag beslutsångest ang wifi eller 3g varianten, har en htc med hotspot som jag kan använda, men vill inte sörpla slut på batteriet i otid. Tar det mycket av batterier när ni kör så? oavsett mobil tänkte jag nu då det skiljer sig från telefon till telefon. 3.Har mobilt bredband till min laptop, jag borde väl kunna klippa det kortet och sätta i det ipaden? sen köra via simkorts adapter när jag vill nyttja mobila bredbandet (hos päronen måste man sätta modemet högt upp vid fönster för att ens får täckning på 1-2 pinnar) Och då är tanken att dela den anslutningen och köra via wifi. Händer inte så ofta man är där, men vore trevligt dom ggr det går. 4. Hur fungerar diverse play kanaler på paddaden (nu räknar jag in både via webläsare och appar) Då jag kommer använda mig av det när jag är på resande fot, trevligt att snega något program och dokumentär. 5. kan man köra spel multiplayer t.ex ipad 1 & ipad 2 via wifi osv? (länka gärna några förslag på spel) 6. Någon som testat att köra 2 par hörlurar via en 3.5mm plugg-split ? funkar det bra? Tanken var tex i tåg, frugan och ja uggla på samma film. 7. Återigen till beg ipad - Vad bör man tänka på om man köper beg? fungerar garantin lika bra, går det att kolla om personen nyttjat den? 8. Någon som hört eller sett om den vita ipaden blir ful i färgen eller dyligt? 9. Någon som wordpress bloggar och kan svara på om det fungerar bra eller är bökigt osv. Tusen tack för ni tar er besvär och svara, om ni nu gör det. Ha en riktigt bra fortsättning på kvällen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skinza Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Blivit nyfiken som fasiken på padda nu efter man sett folk fippla och sen frugans bror har 1an. Trevlig leksak! Har några funderingar som jag skulle vilja ha svar på: 1. Är det "värt" att köpa en beg ipad? eller är andrahandsvärdet soppas att man kan lika gärna köra på en ny? Vad är riktmärket på en 3G 32GB ? 2. sen har jag beslutsångest ang wifi eller 3g varianten, har en htc med hotspot som jag kan använda, men vill inte sörpla slut på batteriet i otid. Tar det mycket av batterier när ni kör så? oavsett mobil tänkte jag nu då det skiljer sig från telefon till telefon. 3.Har mobilt bredband till min laptop, jag borde väl kunna klippa det kortet och sätta i det ipaden? sen köra via simkorts adapter när jag vill nyttja mobila bredbandet (hos päronen måste man sätta modemet högt upp vid fönster för att ens får täckning på 1-2 pinnar) Och då är tanken att dela den anslutningen och köra via wifi. Händer inte så ofta man är där, men vore trevligt dom ggr det går. 4. Hur fungerar diverse play kanaler på paddaden (nu räknar jag in både via webläsare och appar) Då jag kommer använda mig av det när jag är på resande fot, trevligt att snega något program och dokumentär. 5. kan man köra spel multiplayer t.ex ipad 1 & ipad 2 via wifi osv? (länka gärna några förslag på spel) 6. Någon som testat att köra 2 par hörlurar via en 3.5mm plugg-split ? funkar det bra? Tanken var tex i tåg, frugan och ja uggla på samma film. 7. Återigen till beg ipad - Vad bör man tänka på om man köper beg? fungerar garantin lika bra, går det att kolla om personen nyttjat den? 8. Någon som hört eller sett om den vita ipaden blir ful i färgen eller dyligt? 9. Någon som wordpress bloggar och kan svara på om det fungerar bra eller är bökigt osv. Tusen tack för ni tar er besvär och svara, om ni nu gör det. Ha en riktigt bra fortsättning på kvällen. Det är en riktigt grym leksak 1. Eftersom tvåan är så pass ny så tror jag inte att du kan få så mycket billigare än vad den kostar i bra skick. Men jag kan ha fel. 1 finns ju däremot billigare både hos t.ex.macoteket och på blocket. Wifi-hotspot med android tycker jag fungerar rätt så bra faktiskt så det är ju ett alternativ om du endast behöver 3g ibland. 2. Det beror på helt var du ska använda den mest. Om du oftast har tillgång till Wifi kan ju 3g anses onödigt men om du däremot spenderar en del tid till fots kan ju 3g vara en bra idé. 3. Du kan skaffa tvillingkort alternativ skaffa mobilt bredband kontant och betala bara när du använder det. Vågar inte svara på ifall man kan klippa till kortet som du säger. 4. Svt-play kan man se direkt i webbläsaren då det byggs på html5 eller vad man nu kallar det 5. Har faktiskt inte testat det mer än t.ex. Poker. Men sök lite på nätet så finner du nog en del bra svar. 6. Det beror nog på själva splitten. Ett förslag är dock att ta en splitt som är kanske 5 cm lång istället för en sk. minisplit eller hur man nu ska säga det. 7. Kvitto på köpet. Kan vara bra att veta ifall enheten varit inne på lagning. Finns det några repor på den? 8. Har en vit padda som jag köpte dagen den släppts. Den är fortfarande lika vit och vacker som den var då jag köpte den. 9. Har inte provat det själv. Men det finns ju en wordpressapp har jag för mig, så det borde ju fungera ok i alla fall. Hoppas att jag varit till någon hjälp i alla fall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skinza Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Blivit nyfiken som fasiken på padda nu efter man sett folk fippla och sen frugans bror har 1an. Trevlig leksak! Har några funderingar som jag skulle vilja ha svar på: 1. Är det "värt" att köpa en beg ipad? eller är andrahandsvärdet soppas att man kan lika gärna köra på en ny? Vad är riktmärket på en 3G 32GB ? 2. sen har jag beslutsångest ang wifi eller 3g varianten, har en htc med hotspot som jag kan använda, men vill inte sörpla slut på batteriet i otid. Tar det mycket av batterier när ni kör så? oavsett mobil tänkte jag nu då det skiljer sig från telefon till telefon. 3.Har mobilt bredband till min laptop, jag borde väl kunna klippa det kortet och sätta i det ipaden? sen köra via simkorts adapter när jag vill nyttja mobila bredbandet (hos päronen måste man sätta modemet högt upp vid fönster för att ens får täckning på 1-2 pinnar) Och då är tanken att dela den anslutningen och köra via wifi. Händer inte så ofta man är där, men vore trevligt dom ggr det går. 4. Hur fungerar diverse play kanaler på paddaden (nu räknar jag in både via webläsare och appar) Då jag kommer använda mig av det när jag är på resande fot, trevligt att snega något program och dokumentär. 5. kan man köra spel multiplayer t.ex ipad 1 & ipad 2 via wifi osv? (länka gärna några förslag på spel) 6. Någon som testat att köra 2 par hörlurar via en 3.5mm plugg-split ? funkar det bra? Tanken var tex i tåg, frugan och ja uggla på samma film. 7. Återigen till beg ipad - Vad bör man tänka på om man köper beg? fungerar garantin lika bra, går det att kolla om personen nyttjat den? 8. Någon som hört eller sett om den vita ipaden blir ful i färgen eller dyligt? 9. Någon som wordpress bloggar och kan svara på om det fungerar bra eller är bökigt osv. Tusen tack för ni tar er besvär och svara, om ni nu gör det. Ha en riktigt bra fortsättning på kvällen. Det är en riktigt grym leksak 1. Eftersom tvåan är så pass ny så tror jag inte att du kan få så mycket billigare än vad den kostar i bra skick. Men jag kan ha fel. 1 finns ju däremot billigare både hos t.ex.macoteket och på blocket. Wifi-hotspot med android tycker jag fungerar rätt så bra faktiskt så det är ju ett alternativ om du endast behöver 3g ibland. 2. Det beror på helt var du ska använda den mest. Om du oftast har tillgång till Wifi kan ju 3g anses onödigt men om du däremot spenderar en del tid till fots kan ju 3g vara en bra idé. 3. Du kan skaffa tvillingkort alternativ skaffa mobilt bredband kontant och betala bara när du använder det. Vågar inte svara på ifall man kan klippa till kortet som du säger. 4. Svt-play kan man se direkt i webbläsaren då det byggs på html5 eller vad man nu kallar det 5. Har faktiskt inte testat det mer än t.ex. Poker. Men sök lite på nätet så finner du nog en del bra svar. 6. Det beror nog på själva splitten. Ett förslag är dock att ta en splitt som är kanske 5 cm lång istället för en sk. minisplit eller hur man nu ska säga det. 7. Kvitto på köpet. Kan vara bra att veta ifall enheten varit inne på lagning. Finns det några repor på den? 8. Har en vit padda som jag köpte dagen den släppts. Den är fortfarande lika vit och vacker som den var då jag köpte den. 9. Har inte provat det själv. Men det finns ju en wordpressapp har jag för mig, så det borde ju fungera ok i alla fall. Hoppas att jag varit till någon hjälp i alla fall Link to comment Share on other sites More sharing options...
addex86 Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Hej! Jag har en svart iPad 2 3G 32GB och är väldigt nöjd! Köpte den samma dag som den släpptes. Måste säga att batteritiden är grym! Till dina frågor, jag svarar på det jag kan. Om jag var du så skulle jag välja 3G varianten, då denna även innehåller GPS. Om du någon gång skulle vilja använda den som en navigator. Jag har Navigon på min som jag kör i bilen. Rätt trevligt med 9,7 tums navskärm STV play funkar bra att köra direkt på deras hemsida. Såg "Hästpojken" nyligen och det gick utmärkt! Det finns multiplayer spel som t ex "airhockey" som går bra att köra mot iPad 1 och 2. En vän till mig köpte den vita samma dag som jag (25 mars) och den blir inte mer skitig. Det ligger ett glasskickt över hela framsidan, så det mesta går att torka bort! Jag har kört 3,5 mm split då jag och tjejen kollade på film på väg upp till Åre. Det funkade bra! Dock hade hon lägre ljud i sina lurar än mig, men sådant kan ju bero på impedansen i olika hörlurar och sånt. Investera i något fodral, då det känns lite läskigt att bära runt på den när man ska ut och flänga, tycker iaf jag. Jag kör Apples smartcover som faktiskt är rätt trevligt! Det var några av dina frågor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toivanen Posted August 16, 2011 Author Share Posted August 16, 2011 tusen tack för svaren. Kör isåfall på en 3G variant då man vet aldrig när man behöver det utan wifi. telia har inte tvillingkor så där rök den iden. Tänkte nämligen köra med en sådan hära http://microsim-shop.com/ Då man inte gör något med själva chippet utan bara klipper plasten så borde den funka i bredband dongel när det väl skulle behövas där. onödigt att ha 2 abb nämligen, för ibland har jag nytta av mobila bredbandet och då skulle man kunna använda samma simkort och bara bytta då det inte är så himla ofta. och vill inte dra med ett kontant surf heller så. tåls att tänka på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lewin Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 jag har telenor tvillingkort till min 3G padda, dock så satt detta simkortet i en dongel innan som jag hade till min laptopö, så ringde jag till telenor och frågade om dem kunde byta simkortet till ett microsim med samma nr osv. och det kostade 250 kr så fick jag hem ett nytt microsim så slapp man klippa och hålla på Link to comment Share on other sites More sharing options...
Senjin Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 tusen tack för svaren. Kör isåfall på en 3G variant då man vet aldrig när man behöver det utan wifi. telia har inte tvillingkor så där rök den iden. Tänkte nämligen köra med en sådan hära http://microsim-shop.com/ Då man inte gör något med själva chippet utan bara klipper plasten så borde den funka i bredband dongel när det väl skulle behövas där. onödigt att ha 2 abb nämligen, för ibland har jag nytta av mobila bredbandet och då skulle man kunna använda samma simkort och bara bytta då det inte är så himla ofta. och vill inte dra med ett kontant surf heller så. tåls att tänka på. Jag kör med ett extrakort fråb telia i min 3 g padda, tror det koster 40 eller 50 kr i månaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toivanen Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 är inte så sugen att behöva använda mobilen som hotspot. största anledningen till batteriet tar slut, så sitter man där både utan mobil och nät :S såg en som hade kört en htc mobil som hotspot, drog ca 15% - 20% av batteriet per timma. så runt 5h +- höll batteriet vid endast hotspot,då är inte samtal,sms,synkande osv inräknat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
addex86 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag har tvillingkort från telia i min, dock är det företagsabonemang, vet inte om det spelar någon roll... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.