Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur rengör ni era skärmar?

xtropia

Recommended Posts

Någon här på forumet som har nått bra tips hur man bäst får sin MBP skärm ren, finns det några speciella medel man kan använda?

Bästa medlet för att göra rent bildskärmar, tangentbord och dylikt är Ajax Fönsterpunts.

Spraya på, låt det ligga fem sekunder, torka sedan av med en torr microfibertrasa. Torka tills utrustningen är torr och fin.

Ajax Fönsterputs innehåller ammoniak, och löser upp all skit! Låt det inte ligga på för länge dock.

Fönsterputs är bland det bästa, jag skulle aldrig spruta direkt på skärmen så det kan rinna och skada saker. Spreja på trasa och putsa rent med gammalt lakan.

Naturigtvis har Apple tagit fram råd för rengöring av deras produkter.

Bärbara datorer

MacBook, MacBook Pro och MacBook Air

När du rengör utsidan på din MacBook, MacBook Pro eller MacBook Air ska du först stänga av datorn och koppla från nätadaptern. Rengör sedan datorns utsida med en fuktad, mjuk, luddfri trasa. Se till att inte fukt tränger in i öppningarna. Spraya inte vätska direkt på datorn. Använd inte spray, lösningsmedel eller rengöringsmedel som innehåller slipmedel eftersom de kan skada ytskiktet.

Rengör skärmen på MacBook, MacBook Pro och MacBook Air genom att först stänga av datorn och koppla från nätadaptern. Fukta sedan den rengöringsduk som följer med datorn med enbart vatten och torka av bildskärmen. Spreja inte vätska direkt på bildskärmen.

Viktigt! Bottenhöljet på MacBook (13 tum, sent 2009) och MacBook (13 tum, mitten 2010) är i ett mjukt, halkfritt material. Använd en 3M Gray-mikrofiberduk eller en mjuk, ofärgad och luddfri duk när du rengör bottenplattan.

Bildskärmar

Koppla från bildskärmen från ström, från datorn och från andra anslutna enheter. Sedan använder du trasan som följde med bildskärmen eller någon annan torr, luddfri trasa för att torka bort damm från bildskärmen. Om bildskärmen eller dess hölje behöver rengöras ytterligar kan du använda en mjuk, lätt fuktad, luddfri trasa. Se till att fukt inte tränger in i några öppningar. Använd inte fönsterputs, rengöringsmedel, spray, lösningsmedel, alkohol, ammoniak eller rengöringsmedel som innehåller slipmedel när du rengör bildskärmen.

Varning! Rengör inte bildskärmen med rengöringsmedel som innehåller alkohol eller aceton. Använd ett rengöringsmedel som är avsett att användas med en bildskärm eller display. Spruta aldrig rengöringsmedel direkt på bildskärmen. Det kan läcka in i bildskärmen och orsaka skador.

För att vara på den säkra sidan skulle jag fuktat en trasa med medlet och sen torkat av. Inte för att jag egentligen följt det själv men det kan vara en bra sak att göra.

Varning! Rengör inte bildskärmen med rengöringsmedel som innehåller alkohol eller aceton. Använd ett rengöringsmedel som är avsett att användas med en bildskärm eller display. Spruta aldrig rengöringsmedel direkt på bildskärmen. Det kan läcka in i bildskärmen och orsaka skador.

Alltså är väl fönsterputs INTE att rekomendera......??

Så här står det om iPhone 4:, hos Apple:

Rengör iPhone-enheten omedelbart om den kommer i kontakt med något förorenande som kan orsaka fläckar, som bläck, färgdynor, kosmetika, smuts, mat, olja eller krämer. För att rengöra iPhone kopplar du först från alla kablar och stänger sedan av enheten (tryck och håll ned vilo-/väckningsknappen och skjut sedan reglaget som visas på skärmen). Använd en mjuk, lätt fuktad och luddfri trasa. Se till att fukt inte tränger in i några öppningar. Använd inte fönsterputs, rengöringsmedel, spray, lösningsmedel, alkohol, ammoniak eller rengöringsmedel som innehåller slipmedel när du rengör iPhone. Glasytorna på fram- och baksidan har en oleofobisk beläggning. Ta bort fingeravtryck genom att torka av utsatta ytor med en mjuk, luddfri trasa. Beläggningens förmåga att stå emot fett avtar vid normal användning med tiden och torkas ytan av med slipande material minskar den skyddande effekten ytterligare och glaset kan repas.

Källa:

http://support.apple.com/kb/HT3226?viewlocale=sv_SE

Nej jag hitta ett annat medel på kjell & co som var avsett för laptopskärmar funka totalbra !!

Så här står det om iPhone 4:, hos Apple:

Rengör iPhone-enheten omedelbart om den kommer i kontakt med något förorenande som kan orsaka fläckar, som bläck, färgdynor, kosmetika, smuts, mat, olja eller krämer. För att rengöra iPhone kopplar du först från alla kablar och stänger sedan av enheten (tryck och håll ned vilo-/väckningsknappen och skjut sedan reglaget som visas på skärmen). Använd en mjuk, lätt fuktad och luddfri trasa. Se till att fukt inte tränger in i några öppningar. Använd inte fönsterputs, rengöringsmedel, spray, lösningsmedel, alkohol, ammoniak eller rengöringsmedel som innehåller slipmedel när du rengör iPhone. Glasytorna på fram- och baksidan har en oleofobisk beläggning. Ta bort fingeravtryck genom att torka av utsatta ytor med en mjuk, luddfri trasa. Beläggningens förmåga att stå emot fett avtar vid normal användning med tiden och torkas ytan av med slipande material minskar den skyddande effekten ytterligare och glaset kan repas.

Källa:

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Alltså är väl fönsterputs INTE att rekomendera......??

Fönsterputs innehåller varken alkohol eller aceton. Det innehåller däremot ammoniak som också är ganska starkt. Det var därför jag skrev att man inte skulle låta det ligga på för länge.

Tyvärr är min erfarenhet av produkter som är "gjorda för bildskärmar" inte speciellt positiv; Dom kostar asmycket, och smetar bara ut smutsen. Fönsterputs + microfiberduk klassar ut allt motstånd!

Fönsterputsen gör även rent plast och metall bra. Utmärkt till resten av datorn som knappar osv. Spreja på trasa utan att det droppar torka sedan av med trasan...

• 3 weeks later...
TobiasÖreteg

Är det någon som har något tips på något som med säkerhet inte riskerar att pajja macen? Fönsterputs låter lite väl kraftigt

Lätt fuktad microfibertrasa.

Fuktad med vatten alltså och väl urkramad. Torka med lätt hand, gnugga inte! Absolut det bästa och effektivaste, så varför krångla till det med rengöringsmedel som man är osäker på?

Är det någon som har något tips på något som med säkerhet inte riskerar att pajja macen? Fönsterputs låter lite väl kraftigt

Inte om du gör på rätt sätt. Är du klantig kan det bli dyrt, detta gäller oavsett typ av vätska du använder.

Fönsterputs innehåller varken alkohol eller aceton. Det innehåller däremot ammoniak som också är ganska starkt. Det var därför jag skrev att man inte skulle låta det ligga på för länge.

Tyvärr är min erfarenhet av produkter som är "gjorda för bildskärmar" inte speciellt positiv; Dom kostar asmycket, och smetar bara ut smutsen. Fönsterputs + microfiberduk klassar ut allt motstånd!

Har kört PC/Mac sedan 80-talet. För det mesta har jag använt Ajax fönsterputs och mjuk bomullstrasa. Jag rengör skärmen normalt varje vecka. Vid behov får resten av datorn och tangentbord också en omgång.

Ännu har ingen av mina skärmar, datorer eller tangentbord tagit någon skada. De har alla överlevt behandlingen utan synbara skador och har alla utrangerats av ålderskäl eller dött av andra orsaker.

De specialmedel jag fått hos arbetsgivare har alla varit sämre och det slutar ibland med att skärmen är kladdigare än före rengöringen.

Så var och en får bli salig på sin tro men jag ser inget skäl varför man inte skall använda fönsterputs.

Läs igenom alla svar om du inte gjort det.

Jag använder microduken jag fick med datorn. Möjligtvis lite vatten också men isf väldigt lite. Ingen höjdare att få fukt i datorn.

ALDRIG något medel på en platt skärm! En lätt fuktig mikrofiberduk, och direkt därefter torka av med en riktig glasduk i mikrofiber. Mer än så behövs inte. Skulle aldrig använda något starkare, och alla miracle products på marknaden gör bara att skärmen verkligen blir grimmig och skiten smetas runt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...