Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trådlöst ljud via Airport Express hackar


jon.karlsson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det händer med oregelbunda intervall (ibland flera gånger i veckan och ganska ihållande symptom, ibland går det många månader utan problem) att det trådlösa ljudet jag skickar till min Express hackar/skrapar/försvinner. Det låter riktigt konstigt, närmast analogt skrapande. Varje gång problemet uppstår löser det dock sig självt efter ca 5-60 sekunder.

 

Ända sedan jag skaffade en Express 2007 har jag upplevt detta problem. Jag har sedan dess både bytt samtliga datorer i nätverket, bytt själva Expressen och flyttat till ny bostad. Problemet kvarstår. Vad är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som störningar. Prova ett lägre frekvensband, långsammare men med bättre täckningsgrad.

 

Trådlöst innebär ju radiosignaler, och radiosignaler är känsliga för mängder av olika ting.

Mikrovågsugnar, material i väggarna, grannarnas prylar, olika störkällor. Ibland kan det vara så enkelt att man flyttar en tavla... jo det är sant, jag har en tavla med metallram och den påverkar signalen. Flyttar jag den 1 dec så händer det grejjer... det ligger en elslinga i väggen där också i kanten så det är nog den kombination som stör.

 

Och med detta vill jag ha sagt att det kan vara minst sagt knepigt att felsöka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är uppfattat, byter till lägre frekvensband och fortsätter detektivarbetet. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det händer med oregelbunda intervall (ibland flera gånger i veckan och ganska ihållande symptom, ibland går det många månader utan problem) att det trådlösa ljudet jag skickar till min Express hackar/skrapar/försvinner. Det låter riktigt konstigt, närmast analogt skrapande. Varje gång problemet uppstår löser det dock sig självt efter ca 5-60 sekunder.

 

Ända sedan jag skaffade en Express 2007 har jag upplevt detta problem. Jag har sedan dess både bytt samtliga datorer i nätverket, bytt själva Expressen och flyttat till ny bostad. Problemet kvarstår. Vad är felet?

 

 

 

Hej,

 

vet inte om det har löst sig för dig med att byta kanal? Hade själv samma problem. Lösning:

Min Airport Express var konfigurerad till att förlänga nätverket, men Apple skriver att "på grund av kapaciteten som krävs för denna konfiguration kan det bli avbrott i AirPlay som tillfällig förlust av ljudet."

se: http://support.apple.com/kb/HT4587?viewlocale=sv_SE

Hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lever med exakt samma problem. Har haft min ATV2 i ungefär två veckor och airplay har fungerat fint. Igår och idag har det dock varit enorma problem, hackar och tappar kontakten stup i ett. Att streama från datorn är extremt segt, tar typ 1 min innan en låt börjar spelas.

 

Får testa med en annan kanal på nätverket och se om det hjälper. Men lustigt att det fungerat felfritt fram till igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En så fin gammal klassisk fråga. Skriver detta med trådlös anslutning och lyssnar på musik som hackar då och då. :)

 

Problemet heter Wifi och det fungerade enormt bra för ungefär sju år sedan när Airport Express var en ny produkt och Wifi ännu inte var så spritt. Då kunde jag sitta i mitt arbetsrum, bärande betongväggar mellan, tio meter till stereon och köra 802.11b-nätverk (max 11mbit) där musiken flöt utan problem. Idag, just denna stund sitter jag i samma rum som min APExpress, fyra meter bort, kör 802.11g (54 mbit) och har Airport Express fullt synligt framför mig. Det hackar i alla fall.

 

Och då är det ändå bara en väg mellan datorn och min APExpress. Kör man med en separat router och APExpress i sin tur ansluter trådlöst till routern går musiken två gånger genom luften. Det fungerade med nöd och näppe 2004. Idag är det bara ett skämt att försöka.

 

Orsaken? Wifi. Trådlösa nätverk är inte tillförlitliga. 2011 har jag cirka femton grannätverk inom samma räckvidd och ytterligare som sitter dolda i närheten. 2004 fanns det högst en eller två nätverk från grannarna. Mängden prylar som kör trådlöst är långt, långt fler än vad det var för sju år sedan. TV-spel, telefoner, TV-apparater och annat satans jox. Puckade grannar vilka "hatar kablar" sitter och tankar film över sitt trådlösa nätverk. Fysiken har sina brutala gränser och Wifi är ett allmänt nätverksprotokoll som ska klara allt där strömmande data i realtid egentligen aldrig var en tilltänkt funktion. Min musik slåss med grannarna om utrymmet i etern och det är trångt.

 

Lösningen? Kör med kabel hela vägen. Det enda som är pålitligt. Det är enda som är säkrat. Trådlöst var en fin dröm och det fungerade ett tag. Sedan fick kreti och pleti för sig att att trådlöst, det ska jag alltid köra. Träffar stollar som envisas med trådlöst fast det har routern på samma förbannade hylla som apparaterna de vill köra trådlöst mot. "Klart man ska köra trådlöst ifall det går" är tankesättet. Sedan sitter de och köra allt, verkligen allt, över sitt trådlösa nätverk och klagar över att bredbandskollen endast ger några megabit när de har betalat för 100 megabit och "mitt nätverk ska klara 150 megabit. Öhh, Vad är fel?". :rolleyes:

 

Med andra ord, Wifi fungerar inte hela tiden. Det som sabbar ena dagen kan vara din granne som tankar porrfilm, precis som det nästa dag kan var din egen webbläsare som suger åt sig bandbredden. Du kan också testa med att starta om routern och APExpress. Min APExpress måste startas om ungefär varannan vecka för att fungera.

 

Enda permanenta lösningen är kabel. Alternativ som bygger egna trådlösa nätverk istället för Wifi, exempelvis Sonos, är också betydligt mer stabila. Men i grund och botten är det kabel som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<snip>

Kör din Express i bryggläge eller klientläge?

Om (Bryggläge) { Byt till klientläge.}

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Klientläge och ansluten med tråd till routern. Alltså APExpress som skapar det trådlösa nätverket hos mig för att minimera problemen när jag kör Airpkay från datorn eller iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klientläge och ansluten med tråd till routern. Alltså APExpress som skapar det trådlösa nätverket hos mig för att minimera problemen när jag kör Airpkay från datorn eller iPhone.

Okej. Fast det där är inte klient-läge.

Är ett tredje alternativ, AP-läge.

 

Om du använder den som AP av många andra enheter samtidigt som du Airplay'ar får du nog fortfarande problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En dator och en Airport Express i ett och samma rum. Musiken hackar i alla fall och det har inte med min konfiguration att göra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...