Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Växla mellan Mac OS och Windows?


kajsaji

Rekommendera Poster

Har tänkt köpa mig en iMac, och skulle behöva så att jag kan växla mellan Windows och Mac OS? Behöver jag köpa något tillägg eller är det något program man laddar ner?

 

Eller hur fungerar det? Någon som har koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver köpa en Windows 7 licens med skiva så att du kan installera windows.

 

Sedan installerar du windows med hjälp av Boot Camp-assistent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! Vi har en hel avdelning för Windows på Macen. Jag flyttar din tråd dit och tipsar om att du även kan hitta information i befintliga trådar där. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill växla mellan Win och OS X utan att behöva starta om datorn rekommenderar jag Parallels. Använder det själv och är jättenöjd. Även till det behöver du en giltig licens för windows och en skiva att installera från. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två lösningar, det handlar om hur du vill växla mellan Mac OS X och Windows.

 

1. Du väljer vid uppstart av datorn om du vill köra Mac eller Windows. För att sedan byta system behöver du starta om datorn.

 

Fördel: Mac eller Windows har full tillgång till hela datorns kapacitet.

Nackdel: Du kan inte växla fram och tillbaks på ett enkelt sätt, utan behöver starta om datorn för att byta.

 

Du behöver: Boot camp installation, som medföljer datorn. WIndows 7-skiva (får du köpa, medföljer ej). Boot camp för nya Mac:ar stödjer ej tidigare WIndows än 7.

 

2. Du kör WIndows inuti Mac OS X och växlar fram och tillbaks. Du kan köra Windows i fullskärmsläge (tar upp hela skärmen) eller som ett fönster inuti Mac OS X.

 

Fördel: Du kan enkelt hoppa mellan Mac och Windows utan att starta datorn.

Nackdel: Eftersom detta innebär att WIndows körs inuti Mac så kommer detta att slöa ner datorn när du kör Windows. Det kommer alltså gå lite långsammare än första alternativet. Fungerar bra för kontorsapplikationer, men mindre bra för spel.

 

Du behöver: Ett program som kör Windows inuti Mac - populärast är VM Ware Fusion och Parallels Desktop. Inget av dem medföljer datorn utan får köpas till. Du behöver även en Windows-skiva, och du kan använda en tidigare än Windows 7. Du kan köra Windows XP om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. Du väljer vid uppstart av datorn om du vill köra Mac eller Windows. För att sedan byta system behöver du starta om datorn.

 

Fördel: Mac eller Windows har full tillgång till hela datorns kapacitet.

Nackdel: Du kan inte växla fram och tillbaks på ett enkelt sätt, utan behöver starta om datorn för att byta.

 

Du behöver: Boot camp installation, som medföljer datorn. WIndows 7-skiva (får du köpa, medföljer ej). Boot camp för nya Mac:ar stödjer ej tidigare WIndows än 7.

 

 

 

Det är detta altenativ jag är ute efter! Så det enda jag egentligen behöver köpa är en Windows 7-skiva? Men hur installerar man Windows på en Mac då? Ursäkta om jag ställer korkade frågor men vill veta allt INNAN jag beställer datorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in under Program - Verktygsprogram (eller klickar på Launchpad och letar upp mappen Verktyg) och där klickar på Boot Camp.

 

När du kör igång Boot Camp så kommer programmet vägleda dig igenom installationen.

 

Här finns mer info om Windows 7 installation:

http://support.apple.com/kb/HT3986?viewlocale=sv_SE

 

Vill du läsa på om Boot Camp så finns handboken här:

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/Boot_Camp_Installationshandbok.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att du ska följa Apples råd att skriva ut instruktionen för vägledning under installationen av Windows.

 

Tar man punkt för punkt är det inga problem.

Glömmer man eller hoppar över en eller annan punkt är risken att man har stora problem.

Ett vanligt "Stort problem" är att installera Windows på den partiotion man har OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oavsett vilken iMac jag köper så är det möjligt att installera Windows 7? Och då är det bara att starta om datorn när man vill växla till det?

 

Sen alla Windowsprogram jag installerar kommer bara att hamna där och inte på Mac OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föredrar Virtualbox

Jag har använt Parallels ver 3, 4 och 5 och tycker att det är mycket kraftfullt o kompetent.

VM ware har jag ej testat.

 

Föredrar dock Virtualbox. Dels är det gratis dels är det enkelt att använd. Jag tycker också om att man skiljer de båda OS:en åt. Man vet när man är i Mac resp Windows. Där tycker jag Parallels har blandat ihop det hela för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oavsett vilken iMac jag köper så är det möjligt att installera Windows 7? Och då är det bara att starta om datorn när man vill växla till det?

 

Sen alla Windowsprogram jag installerar kommer bara att hamna där och inte på Mac OS?

Svar Ja på båda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem i fjol med en 27-tums iMac... efter lite meck så fixade jag det...

 

det var något med drivrutiner som skulle installeras på en USB-pinne...

 

detta gällde då, vet inte hur det är i dag...

 

Lycka till ialla fall..

 

kicka på länken nedan för att kolla in hur det skulle göras för mig...

 

Så här gjorde jag med min iMac

 

 

 

//Sunny_man

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oavsett vilken iMac jag köper så är det möjligt att installera Windows 7?

 

Svar ja.

 

Och då är det bara att starta om datorn när man vill växla till det?

 

Svar ja. Vid uppstart av datorn hamnar du i Boot camp där du får ange vilket system du vill starta - Mac eller Windows.

Och när du vill ändra så startar du om datorn så kommer du i Boot camp igen.

 

Sen alla Windowsprogram jag installerar kommer bara att hamna där och inte på Mac OS?

 

Svar ja, och detsamma gäller dina dokument och andra filer.

Du får två datorer i en och samma dator, med varsitt operativsystem, program och dokument.

Använder du Boot camp så installeras Windows på en egen partition på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föredrar Virtualbox

Jag har använt Parallels ver 3, 4 och 5 och tycker att det är mycket kraftfullt o kompetent.

VM ware har jag ej testat.

 

Jag har kört alla tre.

Virtualbox upplever jag som långsammare och inte lika kompatibelt som de andra men ja det är gratis...

VM Ware Fusion är mer som Parallels, absolut lika kompetent, snabbt och kompatibelt och bra grafikprestanda. Det är hugget som stucket vilket man väljer av dem. Båda är bra och fungerar fint.

 

Apropå detta med att veta vilket OS man är i, ja jag tycker det är enkelt... Och särskilt enkelt blir det om man kör Parallels i fullskärmsläget.

Då tar Windows upp hela fönstret och du ser inte ens Mac OS X. Det blir som att köra bara Windows. Och när du avslutar Windows så är du tillbaks i Macen. Eller så kan du tillfälligt gå ur och växla till Macen fram och tillbaks..

 

Jag körde bara med det i början av min Mac-tillvaro. Upptäckte efter en kort tid att jag föredrog jobba enbart i Mac-miljö och med de mjukvaror som finns till Mac. Upplever inte att Windows har något som jag behöver. Mac har det jag behöver och använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt från pc till Mac för ca 7 månader sen, köpte paralell + w7, fungerar utmärkt.

Med paralell kör man ju båda samtidigt om man vill.

Nu får man rejäl rabatt på paralell har jag sett i annonser, när man köper en ny mac.tongue.gif

 

Lycka till med ditt val !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

En förhoppningsvis relaterad fråga:

Måste man mellanlagra innehållet i Mac:en när Bootcamp partitionerar för Windows?

När man partitionerar "som vanligt" så formateras ju hela hårddisken om, men det kanske inte är så i detta fallet.

 

Jag har nämligen haft problem med att få fram allt på ett bra sätt ur en säkerhetskopia vid ett par tillfällen, så jag är nyfiken på om den måste användas, eller om den bara måste det om allt går på tok.

 

Mvh,

/ JwS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oavsett vilken iMac jag köper så är det möjligt att installera Windows 7?

Du kan köpa vilken Mac som helst med Intel-processor, dvs alla Macmodeller sedan 2006/2007 ungefär.

 

Det finns alltså äldre modeller av iMac som INTE har Intel-processor och de kan inte köra Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En förhoppningsvis relaterad fråga:

Måste man mellanlagra innehållet i Mac:en när Bootcamp partitionerar för Windows?

När man partitionerar "som vanligt" så formateras ju hela hårddisken om, men det kanske inte är så i detta fallet.

 

Jag har nämligen haft problem med att få fram allt på ett bra sätt ur en säkerhetskopia vid ett par tillfällen, så jag är nyfiken på om den måste användas, eller om den bara måste det om allt går på tok.

 

Mvh,

/ JwS.

Du ska ALLTID ha en backup.

Det beror på hur du partitionerar, men från och med Leopard (har jag för mig) så går det att partitionera utan att radera allt.

 

EDIT: Nej, du ska kunna ha alla dina Macfiler kvar när du installerar bootcamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...