Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Städa med DaisyDisk

Silverfox

Recommended Posts

Jag läste i senaste numret av MW om programmet DisyDisk 2 som hjälper dig att städa datorns HD. Det är ett program som är lätt att använda och lätt att se var de tunga filerna finns. Jag hittade snabbt en massa GB som bara låg där och skräpade. Men jag hittade även en mapp i Biblioteket med en fil på 12 GB, FileSynk, som jag inte vet vad det är och om jag behöver den. Någon som vet? Är det bara att kasta eller är det en livsviktig mapp?

http://macprogram.se/favoriter/daisy-disk/

post-58189-042519800 1313384008_thumb.png

Jag använder Clean MyMac där ser man också hur många GB man fått tillbaks genom att rensa.

Skrmavbild2011-08-15kl075141.png

Rubbish

Men är inte Clean MyMac mer ett diskdefragmenterare-program? DaisyDisk får du själv plocka bort det du inte vill ha kvar. Mer en översikt på vad du har på din HD. DaisyDisk kostar 75 SEK.

Pocahontas. Vad är skräp? Programmen eller min frågeställning i inlägg 1?

Programmen givetvis..

Använder ni era datorer som soptunnor eller vad?

Jag har ingen aning om vad den gör annat än att den får loss en massa GB genom att rensa. Om det är "Rubbish" eller inte, vet jag ej heller, men ingenting konstigt händer med min imac efter att jag använt CMM.

Om företaget som gör CMM gör "Rubbish" så lär dom självdö och man får inte den uppfattningen när man tittar på deras produktsida. Att det funnits buggar i början, det finns ju även på Appleprodukter, men som jag tidigare sagt, så tror jag inte dessa program behövs. Det räcker nog att göra en säker omstart med shiftknappen nertryckt, så rensar iMac:en själv.

Jag hittade grejer som jag inte visste om att jag hade och inte behövde. Kanske är de bra till oss som inte kan så mycket om datorer.

Men är inte Clean MyMac mer ett diskdefragmenterare-program?

Nej, det är verkligen inget diskdefragmenterare-program.

Macen behöver inga defragmenteringsprogram för den behandlar filerna smartare från början. Mac OS X filsystem är inte Windows NTFS. :)

Fragmentering innebär att systemet stoppar in data på hårddisken där det finns plats. Hårddisken är uppdelad i mindre delar s k sektorer och när man tar bort ett program eller dokument så blir sektorer lediga. Istället för att lämna sektorer tomma här och där så fyller Windows filsystem upp sektorerna, även om det innebär att ett dokument eller program måste dela upp sig på flera ställen på hårddisken. (filsystemet är det som håller koll på vilka sektorer som tillhör vilka dokument eller program). Om man nu städar och rensar på sin Windows-maskin så blir det fullt med hål, och ju mer ny data man stoppar in desto mer fragmenterar blir det - dvs, dokumenten och programmen blir utspridda på flera ställen. Detta innebär att skrivhuvudet på hårddisken måste hoppa hit och dit och fram och tillbaka för att läsa in dokument respektive program, och detta tar massa extra tid.

Då har man kommit på en lösning som heter defragmentering. Ett defragmenteringsprogram flyttar omkring program och dokument på hårddisken så att dokument och program tar upp sektorer som hamnar efter varandra istället för att ligga utspridda, och detta innebär att skrivhuvudet behöver röra sig mindre och hårddisken blir snabbare vilket upplevs som att datorn blir snabbare.

En Mac behöver inte ovanstående eftersom Macens filsystem har en inbyggd intelligens som innebär att det ordnar sektorerna bättre och mer sammanhållet från början. Detta gör också att Macens filsystem egentligen är något långsammare än Windows NTFS om vi jämför med ett optimerat NTFS (därför att Macen behöver tänka mer på hur den lägger sektorerna), men jämfört med ett fragmenterat NTFS så är Macen snabbare.

CleanMyMac har inget med sektorerna på hårddisken att göra.

Vad CleanMyMac gör, det är att den rensar bort cache-filer, olika tillfälliga filer och "system junk". Den kan även ta bort extra språkfiler till program för att frigöra mer utrymme (men denna inställning kan strula).

Och vill man avinstallera program så kan man slänga dem i CleanMyMac istället för i papperskorgen och CleanMyMac kommer gå igenom systemet för att hitta inställningsfiler som tillhör programmet man slänger (som inte slängs om man bara slänger det i papperskorgen).

DaisyDisk visar vilka filer som tar upp extra plats på hårddisken, och sen får man slänga dem manuellt.

Finns många program liknande DaisyDisk, på AppStore finns åtminstone 10 stycken program som gör typ samma sak och ligger i prisklass från gratis till några tior mer än DaisyDisk.

Nej, det är verkligen inget diskdefragmenterare-program.

Macen behöver inga defragmenteringsprogram för den behandlar filerna smartare från början. Mac OS X filsystem är inte Windows NTFS. :)

Fragmentering innebär att systemet stoppar in data på hårddisken där det finns plats. Hårddisken är uppdelad i mindre delar s k sektorer och när man tar bort ett program eller dokument så blir sektorer lediga. Istället för att lämna sektorer tomma här och där så fyller Windows filsystem upp sektorerna, även om det innebär att ett dokument eller program måste dela upp sig på flera ställen på hårddisken. (filsystemet är det som håller koll på vilka sektorer som tillhör vilka dokument eller program). Om man nu städar och rensar på sin Windows-maskin så blir det fullt med hål, och ju mer ny data man stoppar in desto mer fragmenterar blir det - dvs, dokumenten och programmen blir utspridda på flera ställen. Detta innebär att skrivhuvudet på hårddisken måste hoppa hit och dit och fram och tillbaka för att läsa in dokument respektive program, och detta tar massa extra tid.

Då har man kommit på en lösning som heter defragmentering. Ett defragmenteringsprogram flyttar omkring program och dokument på hårddisken så att dokument och program tar upp sektorer som hamnar efter varandra istället för att ligga utspridda, och detta innebär att skrivhuvudet behöver röra sig mindre och hårddisken blir snabbare vilket upplevs som att datorn blir snabbare.

En Mac behöver inte ovanstående eftersom Macens filsystem har en inbyggd intelligens som innebär att det ordnar sektorerna bättre och mer sammanhållet från början. Detta gör också att Macens filsystem egentligen är något långsammare än Windows NTFS om vi jämför med ett optimerat NTFS (därför att Macen behöver tänka mer på hur den lägger sektorerna), men jämfört med ett fragmenterat NTFS så är Macen snabbare.

CleanMyMac har inget med sektorerna på hårddisken att göra.

Vad CleanMyMac gör, det är att den rensar bort cache-filer, olika tillfälliga filer och "system junk". Den kan även ta bort extra språkfiler till program för att frigöra mer utrymme (men denna inställning kan strula).

Och vill man avinstallera program så kan man slänga dem i CleanMyMac istället för i papperskorgen och CleanMyMac kommer gå igenom systemet för att hitta inställningsfiler som tillhör programmet man slänger (som inte slängs om man bara slänger det i papperskorgen).

DaisyDisk visar vilka filer som tar upp extra plats på hårddisken, och sen får man slänga dem manuellt.

Finns många program liknande DaisyDisk, på AppStore finns åtminstone 10 stycken program som gör typ samma sak och ligger i prisklass från gratis till några tior mer än DaisyDisk.

Tack Raphael för intressanta förklaringar. En sak jag skulle vilja ha svar på också, är om detta med säker omstart med shiftknappen gör samma sak som CMM rensar och får tillbaks lediga GB. Att få tillbaks mer lediga GB är nog inte så viktigt i våra mac:ar det har dom nog mer av än man behöver, däremot blir det microbuggar så fort man använder program som bromsar upp smidigheten och kan man rensa bort dom så mår mac:arna bättre. Eller.

Tack

Kalle

Säker start med shift rensar i cache och systemfiler och startar datorn utan tredjepartstillägg. Om datorn fungerar bättre i läge säker start än i vanlig körning så är man en bit på väg i felsökningen.

Säker start innebär ingen rensning av extra språkfiler eller utvecklingskod etc. CleanMyMac kan även ta bort Power PC-kod från universal binary och ha kvar Intel-kod. Så CleanMyMac rensar datorn på ett djupare plan, och för en del blir det så djupt att de får problem med datorn efteråt... :) (jag har dock inte upplevt det, men så har jag inte låtit CleanMyMac rensa universal binary och liknande djupheter...).

Säker start är bra att köra innan uppdateringar av olika slag.

Tack då vet jag. Man kan ju klicka ur/in det man vill få rensat, så om universal binary är känsligt för påverkan kanske man skulle bocka ur den rensningen. Jag undrar naturligtvis om alla mac:ar har dessa risker, även de som är nya som min.

Tack

Kalle

Jag läste i senaste numret av MW om programmet DisyDisk 2 som hjälper dig att städa datorns HD. Det är ett program som är lätt att använda och lätt att se var de tunga filerna finns. Jag hittade snabbt en massa GB som bara låg där och skräpade. Men jag hittade även en mapp i Biblioteket med en fil på 12 GB, FileSynk, som jag inte vet vad det är och om jag behöver den. Någon som vet? Är det bara att kasta eller är det en livsviktig mapp?

http://macprogram.se...ter/daisy-disk/

Om jag inte kommer ihåg helt galet så är det där det lagras en kopia av hela iDisk om det är inställt så (iDisk-synkronisering). Den behövs om du vill komma åt filerna på iDisk även utan internetkoppling. Stäng av synkroniseringen så försvinner filerna från datorn (men inte från iDisk).

• 3 weeks later...

Programmen givetvis..

Använder ni era datorer som soptunnor eller vad?

Jag är förvånad över ditt svar då jag sett dig som en guru i flera år

Jag är förvånad över ditt svar då jag sett dig som en guru i flera år

Tog i lite, men det förvånar mig att människor aningslöst hämtar ner program härsan och tvärsan och installerar utan att veta vad de hämtar ner, känns det som..

Det är en djungel där ute och det skapas mycket onödiga program..värst är det dock med program som är bonnfångeri och ibland rent omöjliga att ta bort

Tog i lite, men det förvånar mig att människor aningslöst hämtar ner program härsan och tvärsan och installerar utan att veta vad de hämtar ner, känns det som..

Det är en djungel där ute och det skapas mycket onödiga program..värst är det dock med program som är bonnfångeri och ibland rent omöjliga att ta bort

OK

Jag märker ju att det finns rester av olika program på olika ställen i systemmappen.

Rester av program som jag installerat och avinstallerat.

Men är osäker på vad jag vågar slänga. Använder AppCleaner men den slarvar :-)

OK

Jag märker ju att det finns rester av olika program på olika ställen i systemmappen.

Rester av program som jag installerat och avinstallerat.

Men är osäker på vad jag vågar slänga. Använder AppCleaner men den slarvar :-)

Använder också AppCleaner sedan lång tid tillbaka, men jag har inte kollat så noga om det slarvar,

inte omöjligt mindre filer kan ligga och skräpa men de gör ingen skada.

Det är ju gratis, och man kanske inte kan ställa krav på 100 % borttagande...

TrashMe hos AppStore kostar 49 kr sägs vara bra, men om det är bättre för att det kostar är svårt att bedöma.

Använder också AppCleaner sedan lång tid tillbaka, men jag har inte kollat så noga om det slarvar,

inte omöjligt mindre filer kan ligga och skräpa men de gör ingen skada.

Det är ju gratis, och man kanske inte kan ställa krav på 100 % borttagande...

TrashMe hos AppStore kostar 49 kr sägs vara bra, men om det är bättre för att det kostar är svårt att bedöma.

Då nöjer jag mig så.

Tackar än en gång för hjälpen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...