Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Trasig skärm iPhone 4 - försäkring?

vote

Recommended Posts

Har iPhone 4 med Telenor. Lade ingen extraförsäkring när jag köpte telefonen, det enda jag har är en drulle (otursförsäkring) från mitt försäkringsbolag, självrisk 1500 kr.

Hur bör man gå tillväga för att laga den? Jag vet att det finns en affär i Sthlm som tar 1500 rakt över disk, för nytt glas/LCD som byts direkt på plats. Samtidigt har jag talat med Telenor som säger att det kostar ungefär 2500-3000 att lämna in på lagning hos dom. Om vi ponerar 3000 kr, så dras min självrisk på det beloppet, och det återstår ändå 1500 för lagning, vad gör man?

Kan försäkringsbolaget som jag har även betala/dra av självrisken om jag väljer den billigaste verkstaden i Sthlm, eller måste det vara genom Telenor (med kvitto och allt) för att det ska bli giltigt försäkringsärende?

Dessutom så heter försäkringen Otursförsäkring. Men vad betyder det egentligen? Om jag tappar den på fyllan/sumpar den i vattnet, täcks det ändå?

Har iPhone 4 med Telenor. Lade ingen extraförsäkring när jag köpte telefonen, det enda jag har är en drulle (otursförsäkring) från mitt försäkringsbolag, självrisk 1500 kr.

Hur bör man gå tillväga för att laga den? Jag vet att det finns en affär i Sthlm som tar 1500 rakt över disk, för nytt glas/LCD som byts direkt på plats. Samtidigt har jag talat med Telenor som säger att det kostar ungefär 2500-3000 att lämna in på lagning hos dom. Om vi ponerar 3000 kr, så dras min självrisk på det beloppet, och det återstår ändå 1500 för lagning, vad gör man?

Kan försäkringsbolaget som jag har även betala/dra av självrisken om jag väljer den billigaste verkstaden i Sthlm, eller måste det vara genom Telenor (med kvitto och allt) för att det ska bli giltigt försäkringsärende?

Dessutom så heter försäkringen Otursförsäkring. Men vad betyder det egentligen? Om jag tappar den på fyllan/sumpar den i vattnet, täcks det ändå?

Nej det ska inte spela någon roll var du lämnar in den, bara det är ett auktoriserat serviceställe. Men hör med ditt försäkringsbolag först - de kan ha sammarbeten med vissa verkstäder där de får bättre priser. Ja en otursförsäkring ska ju täcka de skador som uppstår med ren otur, dvs. tappar den i vattnet.

iPhoneReservdelar.se

Se till att det antignen går genom telenor eller en auktoriserad verkstad, i annat fall tappar du garanti.

Det där med garanti är gannska invecklat,

Har du tappat din telefon så att glaset går sönder så har du förbrukat din garanti.

För att du ska ha kvar garanti så krävs det att du lämnar in till din operatör (telenor) som ger dig en utbytesenhet där garanti får knalla på så att säga.

Om en verkstad utför byte, så har du egentligen ingen garanti för att du har ju samma lur som du har tappat (bryter garanti)

Sedan kan man ju alltid välja att inte säga nåt om att telefonen varit tappad tidigare om man ska använda sig av garanti.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...