koffa Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Har sökt på forumet men inte hittat svar på just min specifika fråga. Det jag undrar är hur man gör för att rensa cacheminnet för olika program, t.ex. Quicktime? Jag vill alltså rensa listan över senast visade videor, dvs. listan som kommer upp om man högerklickar på programikonen för Quicktime när den ligger i Dock. Jag ber om överseende ifall min fråga låter konstig, det beror på att jag är en gammal PC-användare som nyligen gått över till den ljusa sidan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
climacx Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Om du startar QuickTime, kan du under Arkiv gå till Öppna senaste och där välja Rensa meny. Själva de cachade filerna ligger i mappen Användare->Du själv->Bibliotek->Caches->QuickTime->downloads-mapparna. Hittar du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffa Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Hej. Tack för ditt svar, tyvärr hjälpte det inte alls. Under Arkiv - Öppna senaste så är "Rensa meny" grå, dvs att det inte går att genomföra, som om det inte fanns något att rensa. Dock syns alla senast spelade filer om jag högerklickar på Quicktime-ikonen i Dock. Om jag istället försöker via Biblioteket som du beskrev så hittar jag ingen mapp i Caches som heter Quicktime... Hur ska jag göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Var du inne i din Hemmamapps Bibliotek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffa Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Ja, jag tror det: Dator - Macintosh HD - Bibliotek - Caches Hittade faktiskt en fil som heter: com.apple.Components2.LocalCache.QuickTimeComponents Jag testade att slänga den i Papperskorgen och öppnade sedan Quicktime, men listan över spelade filer står kvar.... (eftersom det inte verkade hjälpa att ta bort denna fil så valde jag att lägga tillbaka den så länge, så att jag inte begår något misstag...) Arrgh, varför funkar det inte? Vad är det jag missat?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Nej, Dator - Macitosh HD - "Din användare" - Bibliotek - Caches Har du Lion, välj gå och gå till mapp i finder och skriv ~/library. Funkar i alla OS X, men i Lion så är bibliotek i användarmappen dolt för att användarna ställer till mer problem än nytta när de rotar där.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffa Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Tack för all hjälp hittills, men jag lyckas inte hitta rätt. Jag måste vara dum i huvudet som inte hittar?? Hittar till rätt mapp via kommandot som du beskriver "mattem", men där finns ingen mapp som heter Quicktime under Cachen eller nån annanstans såvitt jag kan se. Det enda som jag hittat är några filer under Preferences som heter "com.apple.QuickTimePlayerX.plist" och liknande. Suck, att det ska vara så svårt...första gången jag fått känslan av att längta tillbaka till PC-världens system... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlbo Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Har sökt på forumet men inte hittat svar på just min specifika fråga. Det jag undrar är hur man gör för att rensa cacheminnet för olika program, t.ex. Quicktime? Jag vill alltså rensa listan över senast visade videor, dvs. listan som kommer upp om man högerklickar på programikonen för Quicktime när den ligger i Dock. Jag ber om överseende ifall min fråga låter konstig, det beror på att jag är en gammal PC-användare som nyligen gått över till den ljusa sidan... Hej! För att rensa senaste-listan gör du följande: 1. Starta QuickTime 2. Gå in i menyn "Arkiv" 3. Välj där "Öppna senaste" och välj längst ner i det fönster som öppnas, "Rensa meny" Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffa Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Carlbo, jag tror inte att du läste tråden innan du svarade, men tack ändå Har redan testat detta, men det går inte att rensa eftersom alternativet är grått och inte går att välja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffa Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Jag tror att jag äntligen hittat lösningen: Äpplet (längst uppe till vänster på skärmen) - Senaste objekt - Rensa menyn. När jag rensar härifrån så verkar alla senaste visade filerna försvinna från listan när jag högerklickar på Quicktime-ikonen när den ligger i Dock. jippie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Ditt problem har inget med något cache-minne till QuickTime att göra. Vet du vad en cache är? Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffa Posted August 16, 2011 Author Share Posted August 16, 2011 Tydligen inte... Förklara gärna om du vill! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korken1 Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Tydligen inte... Förklara gärna om du vill! http://sv.wikipedia.org/wiki/Cache Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aloha Posted January 24, 2015 Share Posted January 24, 2015 Hej Har samma problem. hur fick du löst de? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.