Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Få se all information från en bifogad bild.

Kbduvet

Recommended Posts

Jag fick bifogade bilder mailade till mig i min hotmail. Jag laddade ned dem, kollade på dem.

Men jag ser ju nere vid papperskorgen "hämtade filer" och där ser jag att bilderna jag fått är kraftigt beskurna. Dvs miniatyrbilden jag ser nere på dock'an visar originalbilden.

Det måste ju betyda att all information finns i exif-filen, men hur får jag fram den isf?

Bör väl tilläggas att jag är ny mac-användar så ursäktar om det är en dum fråga! Men mkt tacksam för svar!

Tack på förhand.

Jag fick bifogade bilder mailade till mig i min hotmail. Jag laddade ned dem, kollade på dem.

Allt låter normal.

Men jag ser ju nere vid papperskorgen "hämtade filer" och där ser jag att bilderna jag fått är kraftigt beskurna. Dvs miniatyrbilden jag ser nere på dock'an visar originalbilden.

Ja, en miniatyr brukar vara än mindre version av originalet.

Det måste ju betyda att all information finns i exif-filen, men hur får jag fram den isf?

exif-filen? Nu försvann du.

Bör väl tilläggas att jag är ny mac-användar så ursäktar om det är en dum fråga! Men mkt tacksam för svar!

Tack på förhand.

Om du förklarar vad det är du försöker göra så blir det enklare att hjälpa dig.

Jag ser ju mer av bilden. tex fler personer än vad jag kan se när jag öppnar filen, det är det jag vill få reda på om jag kan se det. Personen som skickat bilden till mig har antagligen beskurit bilden eller så. Men I en bild tex, när jag öppnar filen så den blir stor ser jag en person på bilden vid ett bord. Men nere i dock'an i "hämtade filer" ser jag ju en miniatyr där jag ser samma bild, obeskuren. jag ser alltså en till person som sitterbrevid vid bordet.

post-64310-008380400 1313338030_thumb.png

Jaha, nu förstår jag vad du menar.

Men jag tvivlar på att du kan dra ut en högupplöst version av den ursprungliga bilden. Om det var det du ville göra. Kanske kan du dra ut miniatyren.

Mycket möjligt att miniatyrer kan sparas separat i bildfilen. Jag är inte direkt insatt i bildfiler, men det är ju inte otänkbart att det går att göra så.

post-64310-055625500 1313338589_thumb.png

Sådär ser miniatyren ut.

När jag förstorar försvinner den högra personen.. bilden kapas. Tkr det är konstigt!

Men nere i dock'an i "hämtade filer" ser jag ju en miniatyr där jag ser samma bild, obeskuren. jag ser alltså en till person som sitterbrevid vid bordet.

En Jpeg-fil kan innehålla tre bilder; en thumbnail, en preview och den högupplösta bilden. Thumbnailen är den filikon som du ser i dockan, men problemet är att den i princip inte behöver ha någonting med den högupplösta bilden att göra. Det beror helt på i vilket skede thumbnailen genererades från originalfilen - före eller efter beskärningen.

I Exif-filen ligger ingen bildinformation, bara metadata.

En Jpeg-fil kan innehålla tre bilder; en thumbnail, en preview och den högupplösta bilden. Thumbnailen är den filikon som du ser i dockan, men problemet är att den i princip inte behöver ha någonting med den högupplösta bilden att göra. Det beror helt på i vilket skede thumbnailen genererades från originalfilen - före eller efter beskärningen.

I Exif-filen ligger ingen bildinformation, bara metadata.

Okej! Tack!

Men när jag öppnade filen i förhandsvisning, och bläddrade mellan de olika visningsalternativen (Endast innehåll,miniatyrer,Innehållsförteckning eller Kontaktkarta) så ser för knappt en sekund hela bilden. Obeskuren alltså. Så informationen finns ju där..!

Jag såg en gång någon tråd på Flashback som handlade lite om det, det började med bilder på någon mer eller mindre topless blondin och slutade med bilder på bortredigerade dammråttor och även småbarn om jag minns rätt. Hittar den inte nu. men här är en tråd som verkar handla om ämnet. Här kan du se lite info i olika bilder.

Jag såg en gång någon tråd på Flashback som handlade lite om det, det började med bilder på någon mer eller mindre topless blondin och slutade med bilder på bortredigerade dammråttor och även småbarn om jag minns rätt. Hittar den inte nu. men här är en tråd som verkar handla om ämnet. Här kan du se lite info i olika bilder.

Grymt, tack!:)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...