Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Ungen har köpt för 3000!

Dundercalle

Recommended Posts

När jag kommer hem efter 2 veckors semester och läser min mejl ser jag att jag har 3 kvitton på apple för över 700kr var. Det visade sig vara lillan som har köpt på en jäkla zoo spel, några slags coins. Vad fan ska jag göra? Det finns inga pengar kvar över huvudtaget, detta är KAOS!

Snälla, hjälp mig!

det är olagligt att ingå kontrakt med minderåriga utan målsmans medgivande i sverige....möjligen skulle du kunna hävda det om du försöker häva köpet.

har din unge använt ditt konto med ditt kortnummer så blir det ju svårt att bevisa att det inte är du som köpt prylarna.

tips: ge din unge en egen dator. 3000spänn är halvägs där.

tips 2: lämna inte ut ditt kortnummer till obehöriga, din bank kommer kissa på dig.

Glömde säga att detta har skett från en Apple device.

Helt sjukt...

Tjorven: Hur skulle jag kunna veta att detta kunde hända? Hon har köpt från ett app utan att veta om det. Hon vet ju inte itunes lösenordet så jag fattar inte hur detta har kunnat hända. Hon är 6 år.

Jag hade INTE lånat ut min iPad till en 6-åring.

Min 6-åring har en Mini med internetåtkomst till Bollibompa och lite till.

Skyll sig själv......skylll sig själv....

utskallning.gif

När jag kommer hem efter 2 veckors semester och läser min mejl ser jag att jag har 3 kvitton på apple för över 700kr var. Det visade sig vara lillan som har köpt på en jäkla zoo spel, några slags coins. Vad fan ska jag göra? Det finns inga pengar kvar över huvudtaget, detta är KAOS!

Snälla, hjälp mig!

TAg kontakt omedelbart och förklara och bestrid situationen.Om du inte gör det "nyss" ligger det till din nackdel.

hett tips!! stäng av köp inifrån program!!

Det är i praktiken kört om inte spelföretaget tror på dig och är snälla nog att återbetala pengarna/avskriva skulden. Var ödmjuk och saklig när du ringer/mejlar. Det borde inte vara första gången de får sådana här klagomål, så utgångsläget är väl inte helt hopplöst. Om de inte redan har gjort kontoavdrag kan du kanske få en fördelaktig avbetalningsplan, om de vägrar ge dig rätt. Detta är din plan 2 och samma ödmjukhet gäller. Sedan ser du givetvis till att lillan och andra inte kan göra köp i ditt namn.

Jag hade INTE lånat ut min iPad till en 6-åring.

Min 6-åring har en Mini med internetåtkomst till Bollibompa och lite till.

Skyll sig själv......skylll sig själv....

utskallning.gif

Jag visste inte om att det ens fanns in-app purschases. Herregud..

Hon spelar på den hela tiden, lärospel osv. Men nu hade ett av barnen laddat ner något spel där man kunde köpa coins innutispelet.

NU vet jag att man kan stänga av denna funktion, men det är väl lite sent..

Detta hände för övrigt 9 aug. Är det för sent då..? Tar kontakt med dem nu, om det går. Är det supporten på deras hemsida?

Alix, tack för tipset. Är det inte Apple jag ska konktakta, utan företaget i fråga?

Ett annat tips är att använda e-kort. Då kan du själv bestämma gränsen för hur mycket pengar det ska gå att handla för.

Glömde säga att detta har skett från en Apple device.

Helt sjukt...

Tjorven: Hur skulle jag kunna veta att detta kunde hända? Hon har köpt från ett app utan att veta om det. Hon vet ju inte itunes lösenordet så jag fattar inte hur detta har kunnat hända. Hon är 6 år.

Visste hon inte lösenordet? :o

När man väl fyller i lösenordet har man 15 minuter på sig innan man måste fylla i lösenordet igen...

Tips: Köp en iPod Touch till henne och skapa ett eget konto för henne, dvs. utan någon kreditkortsinfo.

Jag visste inte om att det ens fanns in-app purschases. Herregud..

Hon spelar på den hela tiden, lärospel osv. Men nu hade ett av barnen laddat ner något spel där man kunde köpa coins innutispelet.

NU vet jag att man kan stänga av denna funktion, men det är väl lite sent..

Detta hände för övrigt 9 aug. Är det för sent då..? Tar kontakt med dem nu, om det går. Är det supporten på deras hemsida?

Alix, tack för tipset. Är det inte Apple jag ska konktakta, utan företaget i fråga?

Du kan ju även ta kontakt med din bank och försöka göra en reklamation.

Jag vill ha hjälp om hur jag kan få tillbaka pengarna! Det räcker med att alla pengarna rök på semestern...

Skinza: Nej, hon visste inte lösenordet. Så jag vet inte hur detta har kunnat hända..

Ipaden är inte ens våran, den är från jobbet, lånat den. Hon ska inte ha någon touch..

Tack för tipset, ska ta kontakt med banken.

Jag vill ha hjälp om hur jag kan få tillbaka pengarna! Det räcker med att alla pengarna rök på semestern...

Skinza: Nej, hon visste inte lösenordet. Så jag vet inte hur detta har kunnat hända..

Ipaden är inte ens våran, den är från jobbet, lånat den. Hon ska inte ha någon touch..

Tack för tipset, ska ta kontakt med banken.

Okej, jag förstår. Men jag tror att du har störst chans att få tillbaka pengarna genom att kontakta banken just eftersom de har dragits pengar utan din vetskap. Om du förklarar situationen noga och bevisar att det inte var du som handlat borde de kunna ge dig dina pengar tillbaka. Har själv blivit lurad på pengar på nätet; t.ex. har betalat 10kr för en tjänst eller så samtidigt som de dragit 700kr ifrån kontot. Då gjorde jag en reklamation och fick pengarna tillbaka.

Försök även kontakta Apple och förklara situationen. De om någon borde kunna häva köpet.

Ja, det är företaget bakom spelappen "du" gör avtal med, och som du ska kontakta. Apple och banken har inget med det att göra. De förmedlar bara tillgång till spel respektive betaltjänst. Vad gäller bankens ansvar kan de göras ansvariga om de gör kontoavdrag utan att ha formell befogenhet till det, det vill säga rätt underlag. Det händer ofta, men om kontoinnehavaren inte klagar sker givetvis ingenting.

Det är i praktiken kört om inte spelföretaget tror på dig och är snälla nog att återbetala pengarna/avskriva skulden. Var ödmjuk och saklig när du ringer/mejlar. Det borde inte vara första gången de får sådana här klagomål, så utgångsläget är väl inte helt hopplöst. Om de inte redan har gjort kontoavdrag kan du kanske få en fördelaktig avbetalningsplan, om de vägrar ge dig rätt. Detta är din plan 2 och samma ödmjukhet gäller. Sedan ser du givetvis till att lillan och andra inte kan göra köp i ditt namn.

Inte spelföretaget som gjort app:en som har hand om betalningarna, utan det går via App Store. Spelföretagen vet inte ens om vilka kunderna är, de får ingen sådan information från App Store. Så ta kontakt med App Stores kundtjänst och förklara situationen.

Nu kan man stänga av Köp innifrån program i ens iOS-enheter och man kan det för att förhindra just sådana här historier som har blivit allt vanligare.

Du har väl fått flera tips om det?

Av vilken anledning läste du inte manualen till din enhet innan du kopplade ditt kontokort till den? Visst att låtsaspengar kostar alldeles för mycket vid köp i appar så känns det lite som har dig själv att skylla då det står om denna möjlighet i manualen.

Inte spelföretaget som gjort app:en som har hand om betalningarna, utan det går via App Store. Spelföretagen vet inte ens om vilka kunderna är, de får ingen sådan information från App Store. Så ta kontakt med App Stores kundtjänst och förklara situationen.

Nu kan man stänga av Köp innifrån program i ens iOS-enheter och man kan det för att förhindra just sådana här historier som har blivit allt vanligare.

Nej, då är App Store att betrakta som en betaltjänst (som en bank). Om de har rätt underlag i förhållande till avtalsslutande parter kan man inte kräva dem på pengar. Men man kan kanske misstänka att man godkänner amerikanska regler kring det, och befinner man sig inom EU gäller EU:s regler. Stämmer reglerna inte överens till köparens fördel, ska App Store ta ansvar för köpet.

Ja, det är företaget bakom spelappen "du" gör avtal med, och som du ska kontakta. Apple och banken har inget med det att göra. De förmedlar bara tillgång till spel respektive betaltjänst. Vad gäller bankens ansvar kan de göras ansvariga om de gör kontoavdrag utan att ha formell befogenhet till det, det vill säga rätt underlag. Det händer ofta, men om kontoinnehavaren inte klagar sker givetvis ingenting.

Man gör en sk. reklamation till banken; man håller inte dem ansvariga!

Nej, då är App Store att betrakta som en betaltjänst (som en bank). Om de har rätt underlag i förhållande till avtalsslutande parter kan man inte kräva dem på pengar. Men man kan kanske misstänka att man godkänner amerikanska regler kring det, och befinner man sig inom EU gäller EU:s regler. Stämmer reglerna inte överens till köparens fördel, ska App Store ta ansvar för köpet.

App store är som en återförsäljare dvs. säljer företagens appar. Alltså är det Apple du ska kontakta. Om företaget bakom appen ska betala tillbaka pengarna gör de en förlust eftersom Apple tar 30% vid försäljning.

Man gör en sk. reklamation till banken; man håller inte dem ansvariga!

Märk inte ord. Det tillför ingenting.

App store är som en återförsäljare dvs. säljer företagens appar. Alltså är det Apple du ska kontakta. Om företaget bakom appen ska betala tillbaka pengarna gör de en förlust eftersom Apple tar 30% vid försäljning.

Om du på Siba köper ett spel där man kan handla grejer går du väl inte till Siba och klagar? Varför skulle det vara annorlunda i App Store?

Märk inte ord. Det tillför ingenting.

Om du på Siba köper ett spel där man kan handla grejer går du väl inte till Siba och klagar? Varför skulle det vara annorlunda i App Store?

Köp som görs i appar hanteras väl av App Store?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...