Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apple = kvalitet?

mickebo

Recommended Posts

skaffade en iphone för snart 2 år sen, gillade den så jag skaffade en mbp oxå.

den började krångla lite lätt, men ganska sällan så tänkte inte så mycket på det.

köpte en en mini för 2 veckor sen, då börja mbp´n att krångla ofta. skärmen slocknar och "skiten" går inte att få igång utan laddkabeln och tvångs omstart.

nu har minin slutat att funka........... skärmbilden är mest fladder bladder blink, när den väl vill visa nåt (tv som vanlig skärm)

och iPhonen dör på 1 timme.

är detta apple kvalitet?

känns som microsoft är en riktig höjdare vad funktionalitet och kvalitet beträffar jämfört med detta :(

minin kan jag förhoppningsvis returnera, det andra får väl räknas till läropengar.....

missnöjd? näääädåååå

Om du istället var lite mer utförlig i vad som egentligen är problemet och vad du egentligen behöver hjälp med, så blir det betydligt enklare för oss att hjälpa dig.

den började krångla lite lätt, men ganska sällan så tänkte inte så mycket på det.

köpte en en mini för 2 veckor sen, då börja mbp´n att krångla ofta. skärmen slocknar och "skiten" går inte att få igång utan laddkabeln och tvångs omstart.

nu har minin slutat att funka........... skärmbilden är mest fladder bladder blink, när den väl vill visa nåt (tv som vanlig skärm)

är detta apple kvalitet?

känns som microsoft är en riktig höjdare vad funktionalitet och kvalitet beträffar jämfört med detta :(

minin kan jag förhoppningsvis returnera, det andra får väl räknas till läropengar.....

missnöjd? näääädåååå

Du verka ha haft extrem otur.

Allt jag äger ifrån Apple – iMac. MBP, MBA, iPod och iPhone – har fungerat klockrent (med undantag för brännaren på iMac) så min syn på Apples kvalitet är rakt motsatt din egen, om man säger.

När jag körde PC under många år så jävlades i princip allt hela tiden så vad mig anbelangar så har jag bytt upp mig rejält.

är detta apple kvalitet?

missnöjd? näääädåååå

Apple tillverkar hårdvara, Microsoft mjukvara. Att jämnföra de två är som att jämnföra äpplen och päron...

Ja nu kan jag inte jämföra med Microsoft för jag har aldrig ägt en dator eller telefon eller skärm tillverkad av Microsoft, men mina Apple prylar har alltid fungerat utmärk. Jag bytte till Apple 2006 efter miserabla upplevelser av kända märken som Acer, IBM och Siemens-Nixdorf.

...har fungerat klockrent (med undantag för brännaren på iMac) så min syn på Apples kvalitet är rakt motsatt din egen....

Har du testat rengöringsskiva?

Du skall se att det bara är lite skit på linsen.

Jag har haft en drös med Apple-prylar och min erfarenhet är att kvalitén i varken bättre eller sämre än andra tillverkares.

Historik:

• iPod Shuffle - hörlurarna gick sönder efter ca ett år (ej garanti)
  • Macbook - Har fått byta ut MagSafe-adaptern två gånger (första gick på garantin).
  • Apple Wireless Keybord - "Delete"-knappen slutar fungera ibland (ej garanti).
  • iPhone 3G - Högtalaren gick sönder efter 3 månader (garanti).
  • iPhone 4 - "hem"-knappen slutade fungera (garanti).

man kan väl säga att jag var kraftigt förbannad när minin la av - inte direkt balanserad... nu har jag lugnat mig en aning irriteradtjej.gif

på mbp 15 mid 2010 2.4 I5 high res antiglare slocknar skärmen och enda sättet att kunna få igång den är att koppla in laddkabeln och hålla ner on/off knappen tills den stänger av sig och sen starta igen.

sen går den kanske 5minuter eller 2 dar till det händer igen. har jag inte laddkabeln kopplad går det inte att starta den.

började typ vid 10.6.3 och fortsätter nu med 10.7 helt random. har gjort firmware update 1.9 tror jag den hette, rensat smc och kört AHT utan fel. gjorde en reset till som jag inte kommer ihåg namnet på.

felet uppkommer oftare och oftare och gör den rätt stationär i och med den kräver laddkabel.

på minin nya modellen 2011 2,5 I5 började skärmen eller tv´n att fladdra sen blev den svart. fungerade utmärkt till en början. detta kom också oftare och oftare men nu går den i 1 minut sen slocknar den.

liknande omstart som mbp ger 1 minut funktion igen helst ska man ta ur strömkabeln, inte säkert ett bara en omstart ger funktion. har inget att koppla i minidisplayporten eller thunderbolt utan använder apple hdmi kabel eller hdmi-dvi med tv eller vanlig skärm. körde med 1080p. i början kom bilden igen om man klicka på tangentbordet. nu kan det ge lite fladder med konstiga grejer i ena hörnan på bilden. ljudet kör jag över iWire 3,5mm optisk till toslink in i en z5500 och det funkar när skärmen slocknar.

iPhonen ska vi nog inte bry oss omwink.gif den är rejält använd väntade egentligen på 4s/5 för uppdatering. men det var den som gjorde att jag blev en entusiastisk användare av OSX och iOS, microsofts mjukvara har ju inte direkt gjort en lycklig alltid. och dom nya funktionerna i Lion har gjort mig ännu mer entusiastisk. har trackpad och apples lilla trådlösa tgb till minin -- helt underbart som mediadator med HD till 50tum plasman.

Timecap´en funkar däremot klanderfritt vilket modemet från BBB inte alltid gör, var utan uppkoppling i 3 veckor för ett tag sen innan jag fick det utbytt. varje gång jag felanmälde sa dom att dom inte hade någon registrerad felnmälan, då blev jag ännu argare än jag blev inatt.

sen har usb´n börjat krångla på min intel gaming pc, tappar kontakten med mitt ttesports meka tangentbord... oxå random

men amd gaming pc´n funkar än, visserligen lite laggig men intel maskinen är rätt mycket kraftfullare.

frågan är om jag ska konvertera till ett liv fritt från elektroniska prylar. kan ju bli nån religös eremit och tillbe stenar i skogen.rolleyes.gif känns så just nu.

tacksam för tips och råd, ville ju se filmen klart på minin

Du har inte garanti kvar på din Macbook Pro? I sådana fall ska du självklart kontakta Apple och se till att de fixar den. Annars får du göra en reklamation med hänvisning till tillverkningsfel - elektronik ska hålla längre än så om du inte sabbat den själv.

Började med Mac 1996 och haft följande prylar:

Performa 630

Imac G3

Powermac G4

Ibook G3

Macbook

Macbook PRO

Iphone 3Gs

Iphone 4

Time capsule

Airport express

Div tangentbord och möss

Den enda problemmaskinen var macbooken, som dels fick sprucket topcase (bytt på den förlängda garantin) samt ett svullet batteri (efter garantitid).

Jag har förvisso ingen erfarenhet av pc-sidan (förutom de burkar man haft på jobbet), men jag har iaf inga klagomål på Apples kvalitet.

Du har inte garanti kvar på din Macbook Pro? I sådana fall ska du självklart kontakta Apple och se till att de fixar den. Annars får du göra en reklamation med hänvisning till tillverkningsfel - elektronik ska hålla längre än så om du inte sabbat den själv.

nä den har gått ut, men ingen kan komma undan konsumentköplagen och den är 2 år

Börja felsökningen med att håller ner upper case vid start=säker start. Prova även att boota från installationsskivorna (håll nere alt). Är det samma fel på bägge datorerna vid dessa åtgärder? På mini skulle jag ta loss och sätta i skärm/tvanslutningar för att förvissa mig om att det inte är något knas med dessa. Funkar skärmen med en annan upplösning? Kan du låna en skärm av grannen dvs är det datorn eller skärmen som krånglar ? På bägge, resetta pram http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/sv/26871.html,

Citat:

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Börja felsökningen med att håller ner upper case vid start=säker start. Prova även att boota från installationsskivorna (håll nere alt). Är det samma fel på bägge datorerna vid dessa åtgärder? På mini skulle jag ta loss och sätta i skärm/tvanslutningar för att förvissa mig om att det inte är något knas med dessa. Funkar skärmen med en annan upplösning? Kan du låna en skärm av grannen dvs är det datorn eller skärmen som krånglar ? På bägge, resetta pram http://docs.info.app...6/sv/26871.html,

resettat pram har jag gjort på mbp tidigare utan resultat.

jag har 3 skärmar som funkar med mina pc´s men inte på minin, kan inte få igång någon skärm eller tv så jag kan greja med skärmupplösningar.

testat både dvi och hdmi på skärmarna, tv´n har jag bara hdmi på.

säker start på minin ger samma resultat, bild i 1 minut. men nu måste jag göra den strömlös för att överhuvudtaget få nåt liv på skärmen.

knastrade när jag vickade på hdmikabeln. testade med en icke original apple kabel men det funka inte det heller

Maximal otur. Jag äger en mac mini som gått dygnet runt sen januari 2008. Enda jag behövt göra är att byta kraschad disk en gång annars har den rullat på utan problem. Har en snart 2 år gammal macbook pro som jag aldrig haft några problem med. Har 2 iphone som bägge fungerar strålande. En av dem är 3.5 år gammal den andra 2 år gammal.

Enda Apple-produkten jag haft problem med är deras usla mighty mouse men den finns väl inte längre eller?

Minin är väl bara att lämna in, den har ju garanti kvar. Mbp, försök med konsumentlagen, annars hemförsäkringen, jag har kompisar som fått ersättning av if. Du verkar ha maximal otur..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...