larslucidor Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Har försökt importera video från en gammal videokamera till iMovie (även testat samma sak i Final Cut Express). För att i viss mån anpassa mig till det numera vanligare 16:9 formatet filmade jag med mask i kameran (gamla videokameror gjorde så för att "härma" 16:9 - dvs man filmar med mask i tror att det är äkta 16:9. Vissa TV-apparater kan ju beskära bilden automatiskt. Vid import till iMovie funkar det dåligt. Istället för att skära bort masken och bara läsa bilden som 16:9 läser iMovie den som 4:3 med mask och drar sedan ut den till 16:9 - det blir med andra ord en rejäl brevlåda i 16:9 med masken kvar och allt är tillplattat. Hur fixar man detta? Måste man gå via annat program, t.ex. Final Cut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 I Handbrake och MPEG Streamclip kan man välja att beskära filmen. Se exempel nedan (preview är inklippt i dumpen). Jag höftade till det för att demonstrera, du får räkna ut hur många bildpunkter du ska skala bort själv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.