Speedster Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Jag behöver akut hjälp då jag varit utan dator en vecka nu... Jag har en iMac 24" som jag har uppgraderat från 500 gb till 1 TB pga diskfel i den gamla hårddisken. Jag körde i Lepardskivan, höll nere C och använde guiden för att återställa från min Time capsule som jag har allt backupat med time machine på. Efter 52 timmar så har den nu lagt över allt men när den den skulle starta om så låste den sig med äpplet på skärmen Jag provade att starta om igen utan någon större lycka, samma sak igen. Jag startade med skivan i och höll inne C, när jag då tittar i skivverktyget så verkar det som om den har lagt in alla 450 gb som jag hade back up på. Jag kollade också skivan och den säger att det inte är något fel på den. Vad ska jag göra? Är det mjukvarufel eller kan det vara hårdvara? Det kan väl inte vara fel hårddisk(fast då skulle det väl märkas tidigare)? Finns det något annat som jag kan titta på? Tacksam för ALL hjälp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 1. Formatera den nya hårddisken enligt Mac OS X extended journalförd (du formaterar med Skivverktyg på systemskivan). 2. Installera om Leopard från skivan. 3. I slutet av installationen startas Flyttassistenten och du har möjlighet att där välja din TimeMachine säkerhetskopia. Då får du dina program, dokument och inställningar - ditt användarkonto helt enkelt - som du hade det innan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Så det blir ytterligare 50 timmar utan dator Tycker fortfarande att det är konstigt att det inte fungerade? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Långskott men testa först att göra en säker start, dvs håll in Shift innan plonget och håll kvar tills du ser "tuben" under snurran. Denna start tar längre tid en än vanlig så låt maskinen gå. Inget farligt utan maskinen optimerar startfiler mm, se det som ett oljebyte..... Hoppas det löser sig för dig och tycker det låter lite länge med 50 timmar..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Långskott men testa först att göra en säker start, dvs håll in Shift innan plonget och håll kvar tills du ser "tuben" under snurran. Denna start tar längre tid en än vanlig så låt maskinen gå. Inget farligt utan maskinen optimerar startfiler mm, se det som ett oljebyte..... Hoppas det löser sig för dig och tycker det låter lite länge med 50 timmar..... Tack för svaret, jag ska testa. Jag tycker också 50 timmar är länge för 450 Gb, jag har kabel mellan Time capsuln och datorn. Brukar det ta sådan tid, mins inte att det gjorde det förra gången. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lurifax Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Tack för svaret, jag ska testa. Jag tycker också 50 timmar är länge för 450 Gb, jag har kabel mellan Time capsuln och datorn. Brukar det ta sådan tid, mins inte att det gjorde det förra gången. Mitt tips hjälper förmodligen inte, men kanske. Om kabeln mellan din mac och backuppen går via en gammal hubb (utan egen el) så kanske den irriterar överföringen till TM. När jag köpte min nya iMac så rekommenderade man mig att omedelbart byta till en med egen el. Min som jag köpte på macaffären heter DELTACO Kalle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.