Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Telia säker surf dödade min mac?

Mats Gustafsson

Recommended Posts

Mats Gustafsson

Hjälp!

Efter att jag igår laddade ned Telias säker surf för mac är min Macbook pro 13" extremt seg, kan ej koppla upp mig på nätet, allt tar väldigt lång tid, svårt stänga av.

Flyttade programinnehållet till papperskorgen, startat om många gånger, stängt av bredbandet flera gånger. Händer inget, inge fart alls.

Telia hävdar att det är datorn, men jag har bara installerat från deras hemsida sedan dog den ja i alla fall koma.Vad skall jag ta mig till nybörjare med Mac. Mycket tacksam för tips.

Mats Gustafsson

Pga att jag drabbades av 4 olika virus, installerade jag Eset cybersecurity som gjorde att jag kunde jobba vidare, testmånaden tog slut.

Fyra virus, har du ringt Aftonbladet och Apple..Världsnyhet...

Allvarligt talat..det finns inga virus till Mac..eller kör du enbart Windows

Sätt in din Systemskiva och installera om från början. Skippa virusprogram.

Haft Mac i över 20 år och aldrig stött på något, av den enkla anledningen att det inget finns.

Pga att jag drabbades av 4 olika virus, installerade jag Eset cybersecurity som gjorde att jag kunde jobba vidare, testmånaden tog slut.

Finns som sagt inga virus. Det skulle vara intressant att veta vad du drabbats av om du kan få fram namn/beteckning/fil på strulet.

...

Det du kan få alarm för, om du har ett antivirus för Mac, är virus för Windows. Det finns en handfull trojaner du kan få in i datorn som kräver att du installerar dem. Men då måste du tanka från piratbukten alternativit porrsurfa och lägga in "tillägg som krävs för att se denna sida".... Annars är det helt lugnt fortfarande efter 10 år med OS X.

...

Se bara till att OS X inbyggda brandvägg är på sen har du skydd så du klarar dig. Brandväggen hittas i OS X 10.6 Systeminställningar/Personligt/Säkerhet/Brandvägg

Någon snäll moderator får gärna flytta denna tråd till rätt avdelning....

sorry, missade det, flyttat till Nybörjartråden

Jag tror det är dessa anti-virus program som kolliderar och har typ dödat datorn.

Som redan nämnts så finns det inga virus till Mac.

Vad som finns är trojaner. En Trojan är ett program som utgör sig för att vara ett program men som är ett annat program. Typ att någon gör en Adobe Flash som rensar alla data på hårddisken, eller en MS Word som mejlar obsena skämt till alla ens kompisar eller anti-virusprogram som påstår att det är virus i datorn fast det inte finns några och så måste man betala pengar för att få bort dessa virus som inte finns.

Detta är trojaner och man undviker dem genom att inte ladda hem program från skumma ställen på nätet.

Virus - i betydelsen kodsnuttar som sprider sig av sig självt och letar sig in i adressboken, mejl och gör massa fuffens - det finns inte till Mac.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...