Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fungerar inte TRIM på min MBP? / Seg SSD

Skinza

Recommended Posts

Har en intel 510 ssd som jag har "enablat" TRIM på med hjälp av TRIM Enabler. Dock verkar det som att min disk har blivit segare efter det. Jag använder mig av Disk Speed Test ifrån Blackmagic när jag mäter hastigheten. Innan TRIM hade jag ca 130mb på write och 320 mb på read. Nu har jag 100mb på write och 230mb på read vilket är mycket sämre än vad som utlovas. Disken ska supporta hastigheter upp till 300mb på write och 450mb och read. Ska disken vara så här pass "seg"?

Jag har läst runt på nätet och hittar inget som verkar kunna åtgärda problemet.

Har en intel 510 ssd som jag har "enablat" TRIM på med hjälp av TRIM Enabler. Dock verkar det som att min disk har blivit segare efter det. Jag använder mig av Disk Speed Test ifrån Blackmagic när jag mäter hastigheten. Innan TRIM hade jag ca 130mb på write och 320 mb på read. Nu har jag 100mb på write och 230mb på read vilket är mycket sämre än vad som utlovas. Disken ska supporta hastigheter upp till 300mb på write och 450mb och read. Ska disken vara så här pass "seg"?

Jag har läst runt på nätet och hittar inget som verkar kunna åtgärda problemet.

Det följde med några sladdar med disken, men det är ingen som jag måste koppla in va för att få Sata 6gb/s?

Hej!

Jag har en intel 510ssd som jag försöker maxa. Vänligen kolla på bilderna nedan: Följande har jag gjort:

1. Laddat ner Trim Enabler och Patchat

2. Gjort en SMC-reset för att få "Negotiated link speed till 6gb/s"

Har jag gjort alla jag kan göra för att få min disk att köra så snabbt som möjligt.

Just nu får jag följande stats med DiskSpeedTest ifrån Mac App store:

Write: 104 mb/s

Read: 232 mb/s

Vilket är betydligt lägre än vad som utlovas:

Write: 210mb/s

Read: 450mb/s

Finns det något mer jag kan göra för att öka hastigheten?

Tack på förhand!

sata.tiff

save2.tiff

På intels hemsida, hos återförsäljarna etc. Är inne på telefonen med kasst internet så jag kan inte länka. Den som är 250gb är något snabbare! Vad ska jag göra är min fråga helt enkelt?

Hej!

Jag har en intel 510ssd som jag försöker maxa. Vänligen kolla på bilderna nedan: Följande har jag gjort:

1. Laddat ner Trim Enabler och Patchat

2. Gjort en SMC-reset för att få "Negotiated link speed till 6gb/s"

Har jag gjort alla jag kan göra för att få min disk att köra så snabbt som möjligt.

...

Vänligen starta inte fler trådar med samma fråga. Jag slår ihop med din tidigare tråd. /moderator

Vänligen starta inte fler trådar med samma fråga. Jag slår ihop med din tidigare tråd. /moderator

Jag startade en ny tråd eftersom jag fått svar på min första tråd. Min andra fråga handlar inte om TRIM utan om varför ssd:n är så pass seg. Kan du ändra rubrik då eftersom denna rubriken inte stämmer in på min senaste fråga!

Finns det någon funktion så att man kan ta bort sin tråd?

Finns det någon funktion så att man kan ta bort sin tråd?

Kan bara Moderator göra

Kan bara Moderator göra

Okej. Kan du som moderator ändra rubriken till Seg SSD eller något sådant?

Jag får med min Intel 320 160GB (sata 2) 160/260 så det låter ju onekligen lite segt kanske..

Har inte gjort något speciellt med den förutom att jag har patchat med trim enabler.

Mvh

Edit: Jag hade ingen aning om vad som utlovades på min disk då jag inte bryr mig särskilt mycket mer än om vad jag själv upplever men enligt specs så är det ju nästan exakt vad som utlovas så det var ju hanky dandy. ;)

Jag får med min Intel 320 160GB (sata 2) 160/260 så det låter ju onekligen lite segt kanske..

Har inte gjort något speciellt med den förutom att jag har patchat med trim enabler.

Mvh

Edit: Jag hade ingen aning om vad som utlovades på min disk då jag inte bryr mig särskilt mycket mer än om vad jag själv upplever men enligt specs så är det ju nästan exakt vad som utlovas så det var ju hanky dandy. ;)

Jo visst är det lite segt. 510 är ju "värstingmodellen" av inteldiskarna... Får kontakta CDON och se vad de säger!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...