Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Förklara Öppenhet

VictorQuick

Recommended Posts

Tja, jag kör mac osx och tycker den är super för att den är enkel snabb och blir inte segare med tiden likt windows mm.

Men hör hela tiden folk som tjatar om att mac är instängt och dåligt bla bla bla, vad menas med detta? jag tycker jag får ut lika mycket av macen (om inte mer) än vad jag fick med windows.. kan någon förklara vad öppen källkod innebär och varför de ska vara bättre för en vanlig "svensson användare" ?

tack :)

Mac kallas för stängt för man kan inte köra Mac OS X på vilken dator som helst hursomhelst.

Å andra sidan kan man ju inte det med något operativsystem egentligen.

Nu kan man visserligen köra Windows på en Mac tämligen enkelt, men när Apple körde Power PC processorer så kunde man inte köra Windows på dem lika enkelt (eftersom Windows är gjort för en annan arkitektur).

Och du kunde inte köra vilka Linux-distributioner som helst heller, trots att Linux alltså är så himla öppet...

Så jag tycker den kritiken är rätt lam och larvig.

Min erfarenhet av program med "öppen källkod" är dessutom att det är de som fungerar sämst, iaf på Mac. De är ju gjorda främst för Linux eller Windows och känns inte så anpassade efter Macens användarmiljö eller utseende på gränssnittet. OpenOffice är ju ett typexempel på detta. Jag kör ju Mac för att slippa Windows-utseendet på programmen...

Firefox är ett av de få program baserade på öppen källkod som fungerar helt ok på Mac.

Jag känner mig inte mer begränsad som användare för jag har en Mac, faktum är att jag upplever att jag har tillgång till bättre och roligare program än som finns för alternativa plattformar. Och dessutom till låga priser. Mac App Store har ju verkligen inneburit en sänkning av de flesta programpriser. Det är idag nästan löjligt för vad mycket kvalitet man får för väldigt lite pengar egentligen, i de flesta fall. Ok, några undantag finns det ju - men på det hela taget så ger flera program sanslöst mycket värde för pengarna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...