Jump to content
Just nu i M3-nätverket

TVn blinkar och visar bild varannan sekund. Mac Mini -> LED TV

Kramer

Recommended Posts

Jag har kopplat min Mac Mini till min LED TV, via en ONKYO TX-NR609 receiver. Använder Mini Display Port till HDMI. (Allt i samma kabel, ej adapter)

Bilden visar sig korrekt i två sekunder, sedan försvinner bilden i två sekunder, sedan kommer den tillbaka i två sekunder för att sedan försvinna i två sekunder. Så här håller den på och loopar.

Jag har provat att koppla direkt till TVn, med samma resultat.

Köpte idag en Mini Display till HDMI-adapter och sedan HDMI-kabel in i receivern/TVn, tyvärr med samma resultat.

När jag kör mini-DVI till VGA (in i TVn) så funkar bilden klockrent. Men då får jag koppla direkt till TVn, ej via receivern.

Min TV är en:

http://www.peopleoflava.com/television/scandinavia/

Provade att ställa receivern i ”through”-läge, för att skicka bilden orörd från receivern in i TVn, men det hjälpte föga.

Varken min Apple-butik eller TV-tillverkaren kan hjälpa till. Onkyos support har inte svarat på mina mejl.

Suck, är ju så van att det ”bara funkar” med Mac.

Vem är tillverkare av adaptern?

Finns de som inte fungerar som de skall.

Kan du koppla din mini till annan tv med HDMI och med samma adapter.

Kan vara ett handskakningsproblem.

Vem är tillverkare av adaptern?

Finns de som inte fungerar som de skall.

Kan du koppla din mini till annan tv med HDMI och med samma adapter.

Kan vara ett handskakningsproblem.

Vet inte vem som är tillverkare av Adaptern, köpte den på Elgigantens Mac-avdelning. (Kabeln som är mini display->hdmi köpte jag hos min Mac-butik)

Jag får prova att åka till svågern för att testa på hans TV. Har provat båda kablarna/adapterna med både min Mac Mini och min frus Macbook.

Handskakningsproblem?

Edit: Woups, läste ditt inlägg för slarvigt.. Du hade ju samma problem om du kopplad direkt. Glöm det som står nedan..

Har du uppdaterat programvaran i förstärkaren? Jag har haft en del strul med Onkyo förstärkare och olika HDMI-anslutningar men det har blivit bättre med uppdateringar av firmware.

Prova att koppla direkt till TV:n också.

Thomas Ytterberg

Två sekunder tyder på problem med hdcp-nycklar. Skulle gisssa på adaptern men det kan också vara en dålig eller för lång kabel.

Som vanligt är det uteslutningsmetoden som gäller, så testa att koppla direkt till teven och med en annan kabel.

Två sekunder tyder på problem med hdcp-nycklar. Skulle gisssa på adaptern men det kan också vara en dålig eller för lång kabel.

Som vanligt är det uteslutningsmetoden som gäller, så testa att koppla direkt till teven och med en annan kabel.

Jag har nu testat min datorn hos en kompis (en två år gammal Samsung) och där funkar BÅDA kablarna utan problem.

Både den som är adapter i sig och den som är adapter och man pluggar HDMI-kabeln i.

Sålunda kan jag konstatera att det är min LAVA-TV som är problemet.

Det där du skriver med HDCP-nycklar, vad är det? DHCP vet jag ju vad det är, men det är ju i samband med nätverk.

Jag ”roade” mig igår kväll med att plöja igenom alla inställningar i TVn (detta var innan jag provade datorn hos en kompis) och hittade ingen inställning som kunde få ordning på mitt problem. Hittade en Firmware-uppdatering till TVn som jag körde, men utan framgång.

Vart hittar med HDCP? (vilken meny brukar det stå under?) (Får läsa manualen så klart men alltid skönt att ha en riktning)

Thomas Ytterberg

HDCP är krypteringen som används när hdmi är inblandat och det fungerar så att källan verifierar krypteringen med displayen varannan sekund. Får den inget svar, eller fel svar, släcks bilden ned eller det blir "myrornas krig" i färg.

Du finner ingen information eller alternativ om detta i några menyer utan det är en kommunikation som sker på kretsnivå.

Det kan också finnas andra orsaker som ger liknande symptom, till exempel att du kör ut en upplösning som teven inte gillar, men som fungerar med andra apparater. Börja med att köra en standardiserad upplösning som 1024x768/60 Hz och se ifall det ger en fungerande bild.

HDCP är krypteringen som används när hdmi är inblandat och det fungerar så att källan verifierar krypteringen med displayen varannan sekund. Får den inget svar, eller fel svar, släcks bilden ned eller det blir "myrornas krig" i färg.

Du finner ingen information eller alternativ om detta i några menyer utan det är en kommunikation som sker på kretsnivå.

Det kan också finnas andra orsaker som ger liknande symptom, till exempel att du kör ut en upplösning som teven inte gillar, men som fungerar med andra apparater. Börja med att köra en standardiserad upplösning som 1024x768/60 Hz och se ifall det ger en fungerande bild.

Nej, inte ens 1024x768/60 Hz funkar.

Det som händer är (när bilden blinkar till) är; först blåskärm och HDMI None, sedan att den säger ”1080I@60Hz”, sedan ”1080P@60Hz”, sedan kommer mitt skrivbord upp i 2 sekunder, sedan börjar loopen om igen. (Detta oavsett vilken upplösning jag har på datorn, har provat allt från 1920x1080 till 1024x768).

Manualen säger att HDMI-kablarna som ska användas till denna TV måste vara vers 1.3 eller högre.

Den kablar/adapters jag köpt, från min Macbutik samt Elgigantens Mac-avdelning b o r d e väl möta den standarden va? Det står ingenstans på kablarna eller förpackningarna.

Vad att göra?

Jag undrar om det kan vara min adapter/kabel eller dator som är problemet ändå (som du var inne på ganska tidigt på det förra).

På adaptern som jag köpte på Elgiganten står det (fritt översatt) att jag kan koppla upp (mot HD-skärm osv) med en MacBook, MB Pro eller Air med mini display port. I det finstilta på förpackingen står det att den stöder Mini Displayport 1.1a input och HDMI High Speed output.

Det står ju inget om Mac Mini (men mini displayport är ju en standard).

Kan det vara så att min Mini Displayport på min Mac Mini är för gammal eller inte kan skicka ut rätt signal? Det är modellen som kom före den som har HDMI-utgång. Cirka 1,5-2 år gammal.

Thomas Ytterberg

Det finns egentligen inget som heter "1.3-kabel", den beteckningen är felaktig och får inte användas (men används ändå...) utan vad som krävs är en "High Speed-kabel" som är certifierad för den datamängd som överförs. Hdmi-versioner har aldrig med saken att göra, problemen ligger i komponenternas oförmåga att kommunicera.

Felet ligger i adaptern eller i teven eller i kombinationen av de två. Jag skulle föreslå Apples egen DVI-adapter tillsammans med vanligt DVI-HDMI-kabel i önskad längd. Den är mer pålitlig än de övriga tredjepartsadaptrarna. Ljudet drar du separat där teven bör ha en parkopplad ingång för det ändamålet.

Det finns egentligen inget som heter "1.3-kabel", den beteckningen är felaktig och får inte användas (men används ändå...) utan vad som krävs är en "High Speed-kabel" som är certifierad för den datamängd som överförs. Hdmi-versioner har aldrig med saken att göra, problemen ligger i komponenternas oförmåga att kommunicera.

Felet ligger i adaptern eller i teven eller i kombinationen av de två. Jag skulle föreslå Apples egen DVI-adapter tillsammans med vanligt DVI-HDMI-kabel i önskad längd. Den är mer pålitlig än de övriga tredjepartsadaptrarna. Ljudet drar du separat där teven bör ha en parkopplad ingång för det ändamålet.

På adapter från Elgiganten står det (om det hjälper något)

Supports highest video resolution 1080p

Support HDMI 225MHz/2.225Gbps per channel (6.75Gbps all channel) bandwith

Support HDMI 12bit per channel (36bit all channel) deep color.

Jag testar med Apples egna adapter. När du skriver DVI-adapter så menar du mini displayport va?

Det är bara standardspecar.

Nej, jag menar Apples mini display port till DVI adapter, den som fungerar bäst. :)

http://store.apple.com/se/product/MB570Z/A?

Åhh nej, det funkade inte heller. Jag köpte Apples originaladapter. Tyvärr med samma resultat

Jag ska ringa LAVAs skärmprogrammerare imorgon (har direktnr) och fråga om HDCP då jag ser att det är sista utvägen.

Eller finns det något annat jag kan prova?

Åhh nej, det funkade inte heller. Jag köpte Apples originaladapter. Tyvärr med samma resultat

Jag ska ringa LAVAs skärmprogrammerare imorgon (har direktnr) och fråga om HDCP då jag ser att det är sista utvägen.

Eller finns det något annat jag kan prova?

Nu har jag varit hos LAVA och fått en ny programvara till TVn. Efter att ha uppdaterat TVn så funkar nu det att få in bilden i TVn, men ej via receivern. Problemet med receivern får jag ta sedan.

Jag lyckas dock inte få bilden att täcka hela skärmen, upplösningen är ställd på 1920x1080 sammanflätad. Väljer jag ”Maximal bildyta” så ser jag inte menyn i överkant på skärmen. Bockar jag ur samma så blir det en svart rand runt skärmen.

Tips?

Thomas Ytterberg

Stäng av overscan i teven. Oklart hur det görs på Lava, men gissningvis är apparaterna något av de turkiska standardbyggena och då brukar det vara ett läge som är pixelmappande via bildförhållandereglaget, alltså reglaget där du växlar mellan 16:9 och 4:3.

Har TV:n ett datorläge eller motsvarande brukar det också ordna upp saken.

Detta förutsätter att teven fungerar på korrekt sätt. Äldre modeller kan sakna möjlighet att ta bort overscan. Då får du välja vilken situation som fungerar bäst.

Stäng av overscan i teven. Oklart hur det görs på Lava, men gissningvis är apparaterna något av de turkiska standardbyggena och då brukar det vara ett läge som är pixelmappande via bildförhållandereglaget, alltså reglaget där du växlar mellan 16:9 och 4:3.

Har TV:n ett datorläge eller motsvarande brukar det också ordna upp saken.

Detta förutsätter att teven fungerar på korrekt sätt. Äldre modeller kan sakna möjlighet att ta bort overscan. Då får du välja vilken situation som fungerar bäst.

Deras guru sa att jag ska stänga overscan i min Mac. TVn har inte den funktionen. Vidare (för att ytterligare förolämpa mig) sa han att på en PC "så kan man ändra från data till video-signal via ett reglage".

Jag försökte förklara att m å s t e ju vara i TVn som man stänger av overscan. Eller har jag fel?

Kan det lösa sig via det där image resizer-programmet, eller vad det nu heter?

Turkisk standardbyggen? Vet inte, bör finnas på www.peopleoflava.com

Thomas Ytterberg

Nu har jag inte hört den exakta dialogen men stämmer detta får deras guru inte kallas guru om det var dessa ord som kom! :stjarnsmall:

Overscan ligger i teven, det är teven som zoomar och beskär bilden och det är inget datorn kan göra något åt. Man kan i viss mån försöka skicka signalen med marginaler, det vill säga en krympt bild och de svarta kanterna du får när du använder kryssrutan, så att inget försvinner när teven zoomar. Problemet är bara att man tappar pixelmappningen och bilden blir oskarp. Så hans förslag på lösning är ju att tillföra ett fel för att försöka dölja ett annat fel.

Tyvärr är detta väldigt vanligt på äldre och enklare teveapparater med 1366x768-upplösning. Nyare apparater med 1920x1080 (full hd) är betydligt bättre och följer oftast HD Ready 1080p-standardern måste teven kunna pixelmappa, det vill säga stänga av overscan.

Har inte sett Lavas TV på närmare håll, men de har knappast en egen tillverkning, utan köper färdiga chassin som sätts ihop med egen design och logotyp. Väldigt många av de på Europeiska marknaden byggs i turkiet, har samma typ av menysystem, samma sorts fjärrkontroller och är ungefär samma halvbra apparater till bildmässigt. Till exempel Andersson, Grundig, Finlux, Limited Label med flera.

Nu har jag inte hört den exakta dialogen men stämmer detta får deras guru inte kallas guru om det var dessa ord som kom! :stjarnsmall:

Overscan ligger i teven, det är teven som zoomar och beskär bilden och det är inget datorn kan göra något åt. Man kan i viss mån försöka skicka signalen med marginaler, det vill säga en krympt bild och de svarta kanterna du får när du använder kryssrutan, så att inget försvinner när teven zoomar. Problemet är bara att man tappar pixelmappningen och bilden blir oskarp. Så hans förslag på lösning är ju att tillföra ett fel för att försöka dölja ett annat fel.

Tyvärr är detta väldigt vanligt på äldre och enklare teveapparater med 1366x768-upplösning. Nyare apparater med 1920x1080 (full hd) är betydligt bättre och följer oftast HD Ready 1080p-standardern måste teven kunna pixelmappa, det vill säga stänga av overscan.

Har inte sett Lavas TV på närmare håll, men de har knappast en egen tillverkning, utan köper färdiga chassin som sätts ihop med egen design och logotyp. Väldigt många av de på Europeiska marknaden byggs i turkiet, har samma typ av menysystem, samma sorts fjärrkontroller och är ungefär samma halvbra apparater till bildmässigt. Till exempel Andersson, Grundig, Finlux, Limited Label med flera.

Njae, om dom dessutom riktar sig till en kundkrets som inte är priskänslig så bör flera av deras kunder vara Macare. Deras försäljningschef kör Mac och kunde hjälpa mig mer än gurun känns det som.

Jag har gjort så att jag har uppdaterat OSet till Lion i min Mac Mini med delvis gott resultat. När jag kör direkt till TVn så får jag klockren bild, i hela bilden och jag kan välja 1080p i datorn, samt jag kan välja (via ibockningsruta) om jag vill ha överskanning eller ej. Då bilden är klockren gör jag inget åt det.

Dock är det nu ännu värre när jag kör genom ONKYOn, då kommer klockren bild (i 1080p och över hela bildskärmen) upp i 2 sekunder, sedan försvinner bilden helt för att inte återvända.

Känns jag som n ä s t a n är i mål.

Vad att göra åt ONKYOn?

ONKYOn är ställd på att mata ut 1080p.

TVn är ställd på Autobildläge.

Varför funkar det när jag kör direkt men ej via ONKYOn?

Thomas Ytterberg

Onkyon får gissningsvis för sig att den ska göra något med signalen. Det ska finnas en "through"-läge i Onkyons menyer så att den minskar sin inverkan på signalen. Annars får man lov att dra bilden direkt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...