Hep Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Jaha, nu har även jag en död TC. Eftersom det gått nästan två år och jag inte hittar kvittot orkade jag inte ens försöka gnälla på någon. Jag köpte en ny och får väl vara glad ett år eller två för den. Frågan är om det finns någon här med erfarenhet av TC-slakt. Det sitter ju en 2TB disk i den som jag kanske kan ha glädje av på något annat sätt. Jag har sett att det finns några entusiaster som öppnat och fixat med sina TCs, men det verkar vara folk som finner njutning i sånt. Frågan är om en vanlig dödlig kontorsråtta ska ge sig på det. Någon med egen erfarenhet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Va? Nästan två år och den har redan pajat? Det låter helt otroligt. En 2 TB kostar en slant och inte har man råd att köpa en ny vartannat år. Vad hände med innehållet? Har du förlorat allt? Varför är den död? Ursäkta, det var ifs inte svar på din fråga men jag bara undrar. Sitter själv med en TC 3 TB nyköpt förvisso. Dottern har också en, 1 TB. Ska man ta backup på TC också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Om du inte finner det genomförbart köper jag gärna resterna efter du plockat ur disken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hep Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Va? Nästan två år och den har redan pajat? Det låter helt otroligt. En 2 TB kostar en slant och inte har man råd att köpa en ny vartannat år. Vad hände med innehållet? Har du förlorat allt? Varför är den död? Ursäkta, det var ifs inte svar på din fråga men jag bara undrar. Sitter själv med en TC 3 TB nyköpt förvisso. Dottern har också en, 1 TB. Ska man ta backup på TC också? Tydligen är det allmänt känt att massor av TC dör efter ungefär 18 månader. Nu hoppas jag verkligen att det inte gäller den nyaste generationen, som du har, men säker kan man inte vara. Problemet har funnits på åtminstone två olika generationer. Så länge inte någon av de backuppade (vackert ord) diskarna lägger av innan man hinner laga eller köpa ny TC så tappar man ju ingen data. Bara pengar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Ring apple och tryck på konsumentköplagen. Som du skriver allmänt känt att nätagget i TC lägger av efter ca 1,5 år. Ta även kontakt med din närmsta Apple Premiun Reseller. Du borde får den utbytt då det är ett konstruktionsfel som beror på taskiga kondensatorer i nätdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Tyvärr saknar Hep kvitto. Ett måste för att kunna åberopa konsumentköplagen, inom 3 år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Behövs inget kvitto. Apple kan söka upp produktionsdatum via serienumret, och ev tom köpedatum. Har fått en TC utbytt via det. Har man inte försökt så har man inte haft chansen att få en ny..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hep Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Har man inte försökt så har man inte haft chansen att få en ny..... Jag vet, men jag bestämde mig att skippa det. Eftersom det skulle ta ett tag att få någon ny från Apple, så skulle jag vara utan både nät och backup ett tag och det ville jag inte. Visst skulle jag nu kunna bråka med dem för att få en ersättare, men den skulle säkert vara av samma skitmodell som den förra och en sådan vill jag inte ha. En ny kostar 2500 och jag vill inte ens försöka gissa mig till timlönen det skulle kunna ge mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enkie Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Men köp en ny, lämna in den gamla och hör vad de säger - sedan kan du sälja den eller ha den som reserv. På något sätt tycker jag man som kund ska klaga så att de (Apple) vet att dålig kvalité orsakar problem hos slutkunden. Hade ett samtal med en "kund" på det företag jag arbetar för och de undrade om det var någon mening med att skicka tillbaka trasiga enheter - och som tillverkare måste jag absolut promota detta! Genom att få in defekta enheter kan man analysera dem och göra bättre produkter framöver. Seriösa företag brukar gärna se att de får in sådant som inte fungerar, det är ju oerhört mycket mer intressant än det som faktiskt fungerar. Och visst är det så med typfel att 9 av 10 är samma fel, men då är den sista väl så intressant - när man löst typfelet finns där ett brus av andra fel som man gärna vill ha bort också. Ska man pilla sönder den kan man undersöka om det går att skaffa någon annan nätdel, om man identifiera att det är den som är sönder vill säga. Apple brukar inte ha så många olika matningsspänningar. Annars får man väl ta och norpa disken och ha en kabinett till den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hep Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Ok, jag tar det igen. Jag kommer inte lämna den till Apple eller någon annan för felsökning, reparation eller utbyte. Om det är ett bra eller dåligt val kan man ju diskutera, men för mig är det inte aktuellt. Apple är väl medvetna om problemet med TC så de blir varken gladare eller klokare av en till. "Annars får man väl ta och norpa disken och ha en kabinett till den " Precis det jag tänkt mig. Men Apple har inte direkt designat den för att underlätta det. Inga skruvar eller annat som syns. Sedan har vissa av deras prylar genom åren varit mer eller mindre försåtsminerade innuti, vilket gjort att man lätt haft sönder komponenter om man gett sig in och rotat. Därför undrar jag om det finns någon med erfarenhet av att göra inbrott i en Time Capsule. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Jag tycker iFixit har en ganska tydlig guide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.