Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bättre fart med 16 GB RAM- minne till iMac?

Silverfox

Recommended Posts

Jag jobbar mycket ( privat) med bild och film och tycker att jag får se badbollen snurra för mycket och ofta. Jag har 4 mb minne till min iMac och funderar på vad 16 Mb skulle kunna hjälpa. Är det någon ide att lägga in så mycket eller räcker det med hälften för att man ska få bättre fart på sin dator?

Lovar dig att en uppdatering från 4 MB till 16 MB inte kommer att göra någon skillnad för det du gör.

Däremot så kommer 16 GB att göra skillnad, men till ett (i dagsläget) högt pris. Köp och installera 8 GB så får du mest valuta för pengarna och för dig som "amatör/halvproffs" så kommer du i dagsläget antagligen inte behöva mer heller.

16 mb RAM kommer du inte långt med ...16 GB menar du förstås...

Jo visst har du råd så, varför inte. Själv har jag satt i sammanlagt 8 GB RAM i min iMac

Ändrade din rubrik

Det kommer hjälpa dig en hel del, ju mer desto bättre. Personligen kör jag 8GB i min macbook pro..bara för att kunna snabba upp mina virtuella XP och Linux-maskiner. 16GB gör nog susen. Kolla bara så att macen stödjer så pass mycket...det kan du göra med programmet Mactracker t.ex

Ja, ja, jag vet ( nu) att jag fumlar lite med knapparna ( eller så var det hjärnsläpp igen). Men det är en himla massa att att hålla reda på. MB, GB, Mbit osv. :-)Ja men det låter ok att det kan räcka med hälften. Tack för hjälpen.

Okey Bo_ H. En sak till jag ska lära mig. Fattar noll av det du skriver men förstår att det är viktigt för detta. Får kolla upp det. Min iMac är inköpt mellan 2010 och jag har för mig att jag läste då jag köpte den att den klarade av 16 GB. Men jag ska testa 8 först. Kostade 1790:- i min Mac butik såg jag.

Kolla i Aktivitetshanteraren (äh, vad heter det, jag sitter i Windows nu, och kan inte kolla, hjärnsläpp), det framgår tydligt om du skulle vinna på att sätta in mer RAM eller ej. Har du en stor växlingsfil och mycket sidor ut behöver du mer minne. Ligger sidor ut på eller nära noll vinner du inget på mer RAM.

Aktivitetskontroll.  :)

Och just det: Kolla växlingsfilens storlek. Storleken ger ett hum om hur mycket MER minne du behövt, men inte hur länge eller hur ofta.

Jo, jag kom att tänka på en sak till. Jag läste att jag har fyra fack och att då är det två som är lediga nu eftersom det sitter i två stycken 2: or. Då måste det funka att låta de sitta kvar och lägga in två. 4: or och få 12 GB? Eller hur?

Intressant Bo_ H, men måste jag inte veta vad som är normalt eller brukligt när jag jag tittar på dessa kurvor? Jag har varit inne och kollat på det innan men som sagt inte riktigt fattat hur jag ska tyda allt.

Jo, jag kom att tänka på en sak till. Jag läste att jag har fyra fack och att då är det två som är lediga nu eftersom det sitter i två stycken 2: or. Då måste det funka att låta de sitta kvar och lägga in två. 4: or och få 12 GB? Eller hur?

Det är bara 27 tums iMac som har fyra fack, 21,5 tums har två fack.

Kolla själv i Apples Systeminformation vad du har.

post-11001-097083800 1313147765_thumb.png

Okey Bo_ H. En sak till jag ska lära mig. Fattar noll av det du skriver men förstår att det är viktigt för detta. Får kolla upp det. Min iMac är inköpt mellan 2010 och jag har för mig att jag läste då jag köpte den att den klarade av 16 GB. Men jag ska testa 8 först. Kostade 1790:- i min Mac butik såg jag.

köpte 4 gb extra till min imac på macoteket kostade ca 400 kr

Det är bara 27 tums iMac som har fyra fack, 21,5 tums har två fack.

Kolla själv i Apples Systeminformation vad du har.

post-11001-097083800 1313147765_thumb.png

21,5 har också 4 fack

köpte 4 gb extra till min imac på macoteket kostade ca 400 kr

Jag köpte 2x4 Gb, dvs. 8 Gb, till min MacBook Pro för 550 kr på JME Data. :)

Jo, jag har också fyra fack till min 21,5 tumare.

Hur kan Macoteket sälja för 400:- när min butik, Kullander i Malmö, tar 900:- för samma? Eller är det skillnad på minne och minne? Det låter ju helt horribelt om det skulle vara samma pryl.

post-58189-061600900 1313154066_thumb.png

Men är det samma minne till iMac som MBP? 550:- för 8 är ju 1100:- för 16 och min butik ville ha 1790:- för fjuttiga 8 GB.

det finns olika tillverkare o.s.v priset du fått låter som dom tar minnnena via apple.

tror makoteket importerar minnena själva, dom är även kvalitets testade för mac.

här är minnen till imac sommaren 2010

http://www.macoteket.se/Categories/Datorkomponenter/Minnen.aspx?cat=1083&ppk=pg3385&parf=V509_1149-1149

finns en lite billigare och en dyrare

tror du ska välja den dyrare om du ska köra 16gb uppsättning.

börja med att uppgradera till 12GB, kostar bara hälften av vad det kostar att uppgradera till 16GB och det räcker nog ganska så långt.

gorancarlsen

börja med att uppgradera till 12GB, kostar bara hälften av vad det kostar att uppgradera till 16GB och det räcker nog ganska så långt.

Satte i 8 GB extra i min nya iMac. Mycket god prestandahöjning. 12eller16GB lär man inte märka skillnad på. Ja säj som Viktor att de räck ganska så långt.

Ja, har du fyra minnesplatser, köp ett kit med 8 GB till din dator så får du 12 GB.

Angående priser på minnen så säljer en del mac-återförsäljare minnen igenom Apple, och de kostar därefter som du sett. En del köper själva in andra sorter och sätter in. Nu är det ju busenkelt att göra själv på en iMac, så du kan göra det själv.

Titta bara i din lilla handbok till datorn så står där vilken typ av minne du ska köpa. Sen köper du några med de specifikationerna, installerar på de två lediga platserna, startar upp och njuter av 12 GB RAM. kramis.gif

Jo, det verkar som om jag får "svika" min Machandlare denna gång. Skillnaderna är för stora.

Tack för tipsen alla.

Gör du det. Man ska inte bli pungflådd i onödan...

Har själv uppgraderat min MBP i två omgångar, först till 4 GB och nu i veckan till 6 GB vilket är max som går att installera (4 GB enligt Apple) och för det jag gör så gjorde det verkligen skillnad på prestandan.

Har du eller funderar du på Lion så ska du minst ha 8 GB för bästa upplevelse. 4 GB är verkligen på marginalerna är min uppfattning även om det naturligtvis fungerar.

Är det så med Lion? Jamendå fattar jag bättre. Den har varit otroligt seg de sista två veckorna och det var ju då jag installerade Lion.

Aktivitetskontroll hittas i Program/Verktygsprogram.

...

OM man inte får upp rutan som bilden visar går man in under Fönster i menyraden och väljer Aktivitetskontroll så hoppar den fram.

...

Gå sedan till raden med knappar som börjar med Processor och klicka på Systemminne. Längst ner på bilden i mitten hittar du raden med Sidor ut och Växelfil. Om Sidor ut är på GB i storlek behöver du mer minne. Observera att dessa siffror ljuger om datorn är nystartad! Du måste ha haft den på i minst en dag, gärna tre.

post-363-050877200 1313219676_thumb.png

21,5 har också 4 fack

Där ser man.

Jag läste fel här:

post-11001-037645900 1313220401_thumb.png

Hur mycket minne burken säljs med är ju naturligtvis inte detsamma som hur mycket man kan stoppa in.

Sorry!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...