Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk, installera OS, hur återskapa från TM?

Speedster

Recommended Posts

Är i stort behov av hjälp från er experter och har sökt runt massor här men inte riktigt blivit klok ändå (fast jag säkert redan läst svaret...). Jag hade dock varit väldigt tacksam för svar!

Jag har bytt hårddisk i min iMac pga av diskfel, jag har hela tiden gjort backup med på med Tme machine på min time capsule.

Nu när jag bytt hårddisk, hur går jag då til väga?

Måste jag först installera Leopard? Eller måste jag först instllera OS X som följde med för att sedan installera Leopard?

Om jag måste göra detta ska jag då köra alla uppdateringar också?

Eller ska man inte göra dessa steg utan återskapa från Tme machine direkt? Och hur?

Jag blir inte klok på vad man behöver intstallera på en tom disk innan man återskapar eller kör flyttassistenten eller vad man ska köra... Tacksam för hjälp då jag alltid blir närvös när datorn är helt tom ;)

Prova det senaste OS'et du har. Funkar inte det så provar du näst senaste. Du väljer i din installation att du vill installera från time machine. LÄS MANUALEN! :D

Först och främst måste du med Skivverktygs hjälp formattera om din hårddisk så att den är anpassad för Mac OS X

Sätt i din Systemskiva, starta om datorn och håll ner c-tangenten, gå upp i menyn och välj skivverktyg.

Välj fliken Partitionera och där väljer du Mac OS Extended (journalförd) klicka på alternativ och på den sidan väljer du GUID partitionstabell, klicka på Utför,

Nu är din hårddisk klar för installation av Mac OS X

<br />Först och främst måste du med Skivverktygs hjälp formattera om din hårddisk så att den är anpassad för Mac OS X<br />Sätt i din Systemskiva, starta om datorn och håll ner c-tangenten, gå upp i menyn och välj skivverktyg.<br />Välj fliken Partitionera och där väljer du Mac OS Extended (journalförd) klicka på alternativ och på den sidan väljer du GUID partitionstabell, klicka på Utför,<br /><br />Nu är din hårddisk klar för installation av Mac OS X<br />
<br /><br /><br />

Tack, så långt vat jag med. Men efter att jag gjort detta så undrar jag om jag måste installera operativsystem eller om jag ska köra återskapa fråm time machine (från verktygsmenyn dit jag kommer när jag startar och håller nere C)?

Nu har jag formaterat (igen) och kört återskapa från TM vilket inte fungerade förra gången.

Nu startade den och säger sig vara klar om 51 timmar...

Nu har jag formaterat (igen) och kört återskapa från TM vilket inte fungerade förra gången.

Nu startade den och säger sig vara klar om 51 timmar...

Jepp. Det tar en jäkla tid om det är mycket data. Tog 5 timmar för mig förra gången och då var det ca 100GB data eller så som skulle återställas.

Jag tycker det är enklast att...

1. Formatera om hårddisken och anpassa den efter Mac OS X. (Pochahontas har redan skrivit hur man gör detta).

2. Installera Mac OS X, det senaste systemet du har. Om du har Leopard på skiva så använd det.

3. I slutet av installationen av Mac OS X så startar den Flyttassistenten och frågar dig om du har ett tidigare system som du vill hämta data ifrån - som en Time Machine.

Här väljer du att du har en TimeMachine, och du kopplar in din externa hårddisk med TimeMachine. Nu kommer systemet hämta upp ditt användarkonto med de program och de dokument och inställningar som du hade tidigare.

För mig tog det 40 minuter att hämta upp 60Gb från en TimeMachine efter att Mac OS X hade installerats.

Japp det är så jag gjorde, gick en lite annan väg förra gången och la 50 timmar i onödan... Så jag hoppas att dessa 50 timmer ger bättre resultat ;)

Jag tycker 50 timmar är lång tid för 500 gb!?

Om du använder trådlöst nätverk med 54Mbit hastighet så kan du nog inte förvänta dig kortare tid.

Använd kabel om du vill att det ska gå snabbare.

tidsangivelsen är dynamisk.

När den för över små filer stiger tiden och när den kommer till de stora filerna sjunker tiden.

När den kommer till material du inte lagligt skaffat dig tar det ca 51h ;-)

Lite egna erfarenheter från motsvarande.

Jag hade uppdaterat till Lion och sedan fick jag problem med hårddisken, jag tog datorn till affären som bytte till ny hårddisk, de kunde inte lägga in Lion utan la in Snow Lep, när jag kom hem skulle jag återställa användare (och allt annat) från min TM-backup och gjorde så det visade sig dock att jag först skulle ha genomfört alla uppdateringar av SN och sedan uppdaterat till Lion för att avslutningsvis återställa från TM (med hjälp av flytt ass). jag trodde det skulle gå att göra tvärt om men det gick inte.

Lite egna erfarenheter från motsvarande.

Jag hade uppdaterat till Lion och sedan fick jag problem med hårddisken, jag tog datorn till affären som bytte till ny hårddisk, de kunde inte lägga in Lion utan la in Snow Lep, när jag kom hem skulle jag återställa användare (och allt annat) från min TM-backup och gjorde så det visade sig dock att jag först skulle ha genomfört alla uppdateringar av SN och sedan uppdaterat till Lion för att avslutningsvis återställa från TM (med hjälp av flytt ass). jag trodde det skulle gå att göra tvärt om men det gick inte.

Jag vet inte vad det är men när jag provade med flytt ass så ser det ut som om jag bara har 8 gb att flytta över istället för 450 gb... När jag klickar ner i dokumentmapparna så ser jag inte att det är något innehåll i mapparna så nu blev det till att göra enligt tidigare beskrivna steg.

Tror inte att det fungerar i tidigare versioner än 10.7 Lion men iaf.

Jag körde cleanmymac och raderade viktiga filer så inte OS X startade mer.

Genom att antingen starta installationsprogrammet från CD/USB eller från recovery partitionen kunde man återställa systemet från Time Machine backup. Först formaterades hårddisken och sen återställdes allt, OS X 10.7, program, dokument ja verkligen allt som det var innan jag formaterade. Väldigt smidigt.

Gör man på det sättet behöver man inte oroa sig om man tar något i fel ordning eller att det blir något strul utan allt går automatiskt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...