JLB Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Jag uppgraderade till Lion igår kväll men ville tillbaka till SL redan idag, så när jag formaterade hårddisken så blev jag lite fundersam. Det fanns lite olika säkerhetsalternativ, bland annat att radera utan att data tas bort, radera med nollor etc. Jag tog det första (förinställda) alternativet - men nu i efterhand har jag sett att folk säger att man ska formatera med nollor en gång. Spelar detta någon roll? Kommer jag märka något för att jag inte raderade hårddisken med nollor? Finns Lion filer kvar undangömt då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Jag uppgraderade till Lion igår kväll men ville tillbaka till SL redan idag, så när jag formaterade hårddisken så blev jag lite fundersam. Det fanns lite olika säkerhetsalternativ, bland annat att radera utan att data tas bort, radera med nollor etc. Jag tog det första (förinställda) alternativet - men nu i efterhand har jag sett att folk säger att man ska formatera med nollor en gång. Spelar detta någon roll? Kommer jag märka något för att jag inte raderade hårddisken med nollor? Finns Lion filer kvar undangömt då? Det som händer är att filtabellen raderas, dvs disken tror den är tom, men skulle du använda återställningsprogram så kan du återskapa information som (än) inte har skrivits över av det du installerat. Är det ett problem? Nej, möjligtvis om du ska sälja datorn/disken och inte vill att någon ska kunna återställa dina filer. Måste man radera med nollor? Nej, mest om man har behov, t ex för att verkligen få disken formaterad för att få den kontrollerad mot eventuella fel eller vill att filer inte ska kunna återskapas (lika lätt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
JLB Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Okej! Tackar för svaret Vet inte vad jag tänkte när jag provade Lion men nu verkar allt vara tillbaka som det var. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VictorQuick Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Kör Leopard fortfarande.. men funderar på att uppgradera till SL för att kunna använda appstore. Va lion inget att ha? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 OM du raderar genom Överskrivning av nollor undantas defekta sektorer så att du får bästa förutsättningarna för ett driftsäkert datorliv! Det tar en stund men är klart värt det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JLB Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Kör Leopard fortfarande.. men funderar på att uppgradera till SL för att kunna använda appstore. Va lion inget att ha? Nej, inget för mig. Överflöd av onödiga program och funktioner som jag aldrig kommer använda, massa problem med wi-fi, buggigt etc. Om du är sugen på Lion så vänta tills det har kommit några uppdateringar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.