JokerM Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Märkte helt plötsligt att jag kan inte högerklicka i Lion. Jo visst går det om man klickar med två fingrar på styrplattan eller håller inte ctrl och klickar med ett finger. Men det har ju gått enda tills för några minuter sen att högerklicka också genom att klicka vid det nedre högra hörnet. Men inte längre av någon konstig anledning. Har gjort det man alltid gör (i PC-världen) dvs starta om datorn men det hjälpte ju inte. Är det nån mer som har detta problem och hur fixar man det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Fungerar för mig. Gör en säker start, men kolla först inställningarna för touchpadden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JokerM Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Fungerar för mig. Gör en säker start, men kolla först inställningarna för touchpadden. Nedu, inget av det där funkar. Och bilden du la upp, finns inget så på min dator utan det ser ut såhär Link to comment Share on other sites More sharing options...
redmac Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Man kan ju se på din screenshot att Sekundärklickning är inställt på att bara fungera om du klickar med två fingrar. Klicka på den lilla pilen och ändra till det du vill ha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JokerM Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Man kan ju se på din screenshot att Sekundärklickning är inställt på att bara fungera om du klickar med två fingrar. Klicka på den lilla pilen och ändra till det du vill ha. Jag vill ha båda, precis som det var för någon timma sen och som det har varit i Snow Leopard väldigt länge. Använder Lion och det har som sagt funkat med båda alternativen men just nu vill det verkligen inte. Fattar inte vart felet kan vara. För redmac så funkar det så det är något som har hänt i min dator som måste klickas i eller bort men jag kan inte hitta vart Link to comment Share on other sites More sharing options...
redmac Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 För redmac så funkar det så det är något som har hänt i min dator som måste klickas i eller bort men jag kan inte hitta vart Det är Jag som är redmac och för mig funkar det inte. Har faktiskt inte ens funderat på saken eftersom jag aldrig använt högerklicks funktionen på just det sättet. Jag måste kolla upp om det går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Jag vill ha båda, precis som det var för någon timma sen och som det har varit i Snow Leopard väldigt länge. Använder Lion och det har som sagt funkat med båda alternativen men just nu vill det verkligen inte. Fattar inte vart felet kan vara. För redmac så funkar det så det är något som har hänt i min dator som måste klickas i eller bort men jag kan inte hitta vart Så länge som du installerade Lion inom den timme du beskriver så tror jag på dig. Funktionen verkar inte finnas i Lion. Det är antingen eller som gäller numera. Kanske kan man komma runt det med något hack. Men det är inget jag har någon koll på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JokerM Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Det är Jag som är redmac och för mig funkar det inte. Ojdå, såg fel, Stereotypen, för honom funkar det (om han nu kör Lion) Och det har funkat för mig (köpte Lion någin dag efter det släpptes) och helt plöstsligt la det av ikväll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Ojdå, såg fel, Stereotypen, för honom funkar det (om han nu kör Lion) Stereotypen kör Snow Leopard (enligt bilden). Link to comment Share on other sites More sharing options...
soer Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Jag har två MacBook Air, båda kör Lion. På den ena har jag ett helt nytt användarkonto och på den andra har jag ett gammalt konto som hängt med sedan Leopard via Snow Leopard. Inställnignarna ser likadana ut på båda, sekunderklick med två fingrar är valt, men i datorn med gamla kontot fungerar både högerklick nere i högra hörnet och två fingrar. Jag antar att det är en inställning som tidigare gått att göra men som inte längre finns tillgänglig. Däremot ligger själva inställningen kvar i någon konfigurationsfil någonstans, så med hjälp av ett terminalkommando borde det vara möjligt att göra detta även i Lion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Det var konstigt för jag har valt "klicka eller knacka med två fingrar" och jag kan trycka i det nedre högra hörnet OCH knacka med två fingrarna för att höger klicka Link to comment Share on other sites More sharing options...
soer Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Det var konstigt för jag har valt "klicka eller knacka med två fingrar" och jag kan trycka i det nedre högra hörnet OCH knacka med två fingrarna för att höger klicka Har du uppgraderat från Snow Leopard eller gjort en ren installation? Har du fört över ett gammalt användarkonto från en annan dator/time machine? På min dator där jag har ett gammalt användarkonto fungerar det precis som på din, jag har två fingrar som inställning men det fungerar ändå att klicka i nedre högra hörnet. På datorn som har ett helt nytt användarkonto fungerar det inte att ha båda, där måste man välja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Har du uppgraderat från Snow Leopard eller gjort en ren installation? Har du fört över ett gammalt användarkonto från en annan dator/time machine? På min dator där jag har ett gammalt användarkonto fungerar det precis som på din, jag har två fingrar som inställning men det fungerar ändå att klicka i nedre högra hörnet. På datorn som har ett helt nytt användarkonto fungerar det inte att ha båda, där måste man välja. Innan jag gick över helt till Lion delade jag upp min HDD och la in först SL och sen Lion men förde aldrig över från min TM utan det var ett rent konto. Höger klick fungerade som det skulle. Nu har jag uppgraderat SL till Lion och högerklick fungerar som vanligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaCKaN_86 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Hej. Jag har samma problem. Problemet med att jag antingen högerklickar med två fingrar och knackar eller högra hörnet kom efter att jag gjorde en ren installation av Lion. Jag hade Snow Leopard från början men fick ett fel som gjorde att Safari inte kunde öppnas, det enda som till slut hjälpte var att blåsa datorn fullständigt och att inte installera från Time Machine. När jag sedan installerade Lion på en raderad skiva så fungerade inte högerklick. Jag borde kanske installerat Snow leopard och sedan uppgraderat?? Jag undrar om jag kan göra så här? Jag gör en säkerhetskopia med Time Machine, raderar sedan HD och installerar Snow leopard på nytt från installations DVD men hämtar allt från Time Machine. Efter detta uppgraderar jag till Lion. Går det att göra en backupp i Lion, blåsa datorn och installera Snow Leopard med backuppen från Time Machine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaCKaN_86 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Jag upptäckte nu att om jag har "klicka eller knacka med två fingrar" i kryssat så fungerar det att högerklicka om jag klickar med två fingrar på plattan, eller om jag knackar med två fingrar. Det går alltså inte att bara klicka med ett finger nere i höger hörn, det måste vara två fingrar. Störigt... Så var det inte innan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Jag har valmöjligheten att klicka Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaCKaN_86 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Min ser också ut precis så, men man måste som sagt klicka med två fingrar. Innan räckte det med ett finger nere i höger hörn men jag kunde ändå knacka med två fingrar för sekundärklick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Min ser också ut precis så, men man måste som sagt klicka med två fingrar. Innan räckte det med ett finger nere i höger hörn men jag kunde ändå knacka med två fingrar för sekundärklick. Ja och exakt det du säger att du kunde göra är valet högst upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaCKaN_86 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Nu blir det ingen sekundärklick med ett finger nere i höger hörn även om jag har alternativ ett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Och vad menar du med ett finger? Att du trycker på plattan eller bara duttar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaCKaN_86 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Ett finger och trycker ner knappen nere i höger hörn. Det funkar inte, men det gick innan ominstalaltionen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Ett finger och trycker ner knappen nere i höger hörn. Det funkar inte, men det gick innan ominstalaltionen. Ok det fungerar för mig och det gjorde det pre ML också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JokerM Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Ett finger och trycker ner knappen nere i höger hörn. Det funkar inte, men det gick innan ominstalaltionen. Ja det är ett problem som jag fortfarande har Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.