Jacob.lindberg Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Om jag vill skapa en bild á la systemet för inkommande Stuff i GTD, finns det ett program som kan hjälpa mig visualisera det på ett snyggt sätt? Inget måste, men: Bonuspoäng om det underlättar själva tankeproccessen (jag har inte tänkt ut hela bilden än). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 OmniGraffle passar alla typer av diagram, kartor, scheman, flöden... iDiagrams funkar också, det är väldigt enkelt och det är gratis. Jag tycker det nästan är för enkelt, närmast simpelt, och har inte så många funktioner men det är ju gratis... Och så finns det ett program som är hur kul som helst och som heter Curio Core. Det är halva priset mot OmniGraffle, men faktiskt mer flexibelt... Ok, det är inte lika snyggt eller grafiskt avancerat som OmniGraffle, men Cuore är inte bara ett digram eller flödes-program - det är ett program för att samla, organisera och visualisera information. Alltså betydligt bredare än ett ritprogram för flödesscheman och strukturscheman. Du kan hämta in multimedia information, bilder, text, göra tabeller... Curio Core är en bra, flexibel, kreativ och billig informationsorganiserare för att lättare visualisera ens tankar, idéer, projekt, research och vad det kan vara... Finns dyrare mer proffsversioner också om man vill ha högre funktionalitet. Så frågan är lite vad du vill ha... Ett enkelt program för att skapa flödesscheman, eller ett program för flödesscheman som även organiserar visuellt tankar, idéer, information av allehanda slag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacob.lindberg Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Behov: Låg inlärningströskel Generera ett snyggt diagram Kunna organisera min idéer (dvs underlätta själva tankeprocessen) Pris spelar ingen roll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Men kolla då på något av de program jag tipsat om. Finns demoversioner. Curio Core är väldigt trevligt. Free-form databas med flödescheman och diagram och tabeller och multimediainnehåll. http://www.zengobi.com/products/curio/core/ Ett annat program är Tinderbox. Tinderbox är ett program för flödesscheman där varje "box" eller "station" i schemat kan ha sina egna anteckningar. Så det är ett sätt att visuellt organisera anteckningar på. Kan verka som Curio utifrån denna beskrivning, men det är mer styrt i sin struktur än Curio - Curio är mer free-form. http://www.eastgate.com/Tinderbox/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.