Please Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 En fråga till er som har eller känner till Microsoft Office 2011 mac. Jag har ett långt dokument på flera hundra sidor skrivet i Word. Nu behöver jag ändra typsnitt och storlek på detta dokument. Jag har nu först testat på ett mindre stycke men såg då att när jag ändrade typsnitt så försvann samtidigt allt det som jag i texten hade markerat med fetstil och kursiv. Går det på något sätt att ändra typsnitt i efterhand och samtidigt behålla all fetstil/kursiv eller tvingas jag ta ett par dagar i anspråk och åter igen manuellt införa fetstil/kursiv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Vilka möjligheter du har beror på hur texten är skriven. Dvs, om du har använt dig av styckeformatering och paragrafmallar eller inte. I Word, precis som i de flesta ordbehandlare, så kan du definiera olika styckeformat, ha paragrafmallar. Typ ett format för rubriker, ett annat för brödtext, ett tredje för sidfötter, och ett fjärde för citat. Dessa kan definieras med typsnitt, storlek och eventuella texteffekter. Det fina nu, det är att all text som är gjord i ett styckeformat får samma inställningar som styckeformatet om du ändrar styckeformatet. Du behöver alltså inte markera texten specifikt i dokumentet. Ändrar du styckeformatet så får text gjord med det styckeformatet de ändringarna. Om du exempelvis ändrar typsnittet för formatet Rubrik, så får alla de ställen där formatet Rubrik används, detta nya typsnitt. Och ja, kursivering och fet stil etc behålls. (men observera, alla typsnitt har inte möjligheter till kursivering och fet stil så vad som händer beror på typsnittet). Men om du inte har använt dig av styckeformatering och paragrafmallar, utan bara skrivit på - vilket märkligt nog de flesta verkar göra - ja då har du ett tuffare case... Så det beror på hur dokumentet är skrivet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Please Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Tack för undervisningen. Då får jag nog bara ge mig själv en välförtjänt örfil och sen ta några monotona dagar till att manuellt gå igenom och rätta mitt låååånga dokument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Fast även om man inte valt en formatmall, så har ju texten en sådan - Normal. Och mallen Normal går väl att ändra den också som raphael beskriver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hetlund Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Det är något som är konstigt där: När man ändrar typsnitt och storlek i Word (eller andra ordbehandlare) behålls normalt både fetstil, kursivt och understruken text. Säkert att du har sett rätt? Har du provat att byta till ett annat typsnitt än det du först provade med? Kanske är det som Raphael säger att du har använt ett typsnitt som inte har fet och kursiv som alternativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.