Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrivaren vill inte längre skriva ut


fgh

Rekommendera Poster

Det började med "strimmiga" utskrifter. Det tyckte jag inte var så konstigt, eftersom nya datorn visat sig inte ha någon drivrutin för den befintliga skrivaren (OfficeJet G55), så jag blev tvungen att skaffa en ny, med följd att den gamla bara blev använd till bokföringen som fortfarande ligger kvar på en gammal iMac. Delvis torkade patroner tänkte jag, men jag var mitt i bokslut och deklaration och hade ont om tid, så jag försökte med en patronrengöring och när det inte hjälpte så gjorde jag det som måste göras med hjälp av skärmen och dåliga utskrifter, och tänkte fixa till patronerna och snygga rapportutskrifter efteråt.

 

Så lätt gick det dock inte. Jag rengjorde patronerna både sittande i skrivaren och mer manuellt, och jag skrev ut sida efter sida i hopp om att det skulle bli bättre, men efter att de två-tre första sidorna förbättrat utskriften något litet så tog det stopp och fortsatte att vara precis lika strimmigt sida efter sida. Ingen skillnad alls. Jag tvingades ge upp för den dagen.

 

Och sedan slutade den att skriva ut något alls. Vad jag än gör så får jag bara meddelandet "Ta ut och kontr färgpatron." Utom någon gång när jag istället får meddelande om att något är lagt i utskriftskön, eller att skrivaren är "upptagen". Jag kan inte skriva ut från datorn, inte kopiera, inte justera eller rengöra färgpatroner, ingenting. Givetvis har jag tagit ut och "kontrollerat" patronerna sådär en 30-40-50 gånger eller så, men vad är det jag skall kontrollera egentligen? Det är ingen brist på bläck i dem; de är nästan fulla. De färgar av sig fint då jag drar dem mot ett papper, och det kommer fram nytt bläck mellan gångerna jag tar ut dem, så de är definitivt inte helt igentorkade. I mina ögon ser de helt OK ut. Och att "det elektroniska" skulle gå sönder på båda patronerna samtidigt verkar väl ändå ganska osannolikt? Är det i själva verket skrivaren det är fel på, fast den skyller ifrån sig på patronerna?

 

Någon som har någon idé? Jag behöver verkligen kunna skriva ut bokföringen!!!

 

(Nya skrivaren funkar inte med iMacen, och bokföringsprogrammet funkar inte med OS X.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har någon idé? Jag behöver verkligen kunna skriva ut bokföringen!!!

 

(Nya skrivaren funkar inte med iMacen, och bokföringsprogrammet funkar inte med OS X.)

Du kan från OS 9 skriva ut till Postscriptfiler. Lägg dessa på en USB-sticka, flytta till nya Macen. Öppna i Förhandsvisning och skriv ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan från OS 9 skriva ut till Postscriptfiler. Lägg dessa på en USB-sticka, flytta till nya Macen. Öppna i Förhandsvisning och skriv ut.

 

 

Låter jättebra, men då behöver jag nog litet mer hjälp är jag rädd. Litet letande i hjälpfilerna visade mig vilket verktygsprogram jag skulle ställa in i, men det vägrar öppna om jag inte har minst LaserWriter 8.6.5 installerat och aktiverat, och det har jag tydligen inte. Tror nog jag kastade alla "onödiga" skrivardrivrutiner för länge sedan.

 

Hittar ingenting i Tilläggskontroll som heter något med LaserWriter. Sherlock däremot hittar hundratals filer med det i namnet, men de flesta är dokument, resten är väljartillägg men ligger djupt djupt nere under något som heter Classic Startup.app. Och pinsamt nog lyckas jag inte ens hitta igen skrivardrivrutinerna på originalskivan. Det är uppenbarligen på tok för länge sedan jag höll på med systemet i 9; jag känner att jag inte har en aning om vad jag sysslar med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivare brukar ha kommandot "återställ till fabriksinställning" eller motsvarande. Det kanske fixar skrivaren.

 

Tänkte skriva att det inte fungerade, trots flera försök, men plötsligt medan jag satt och skrev svar till Telly och inte hade rört skrivaren på minst en kvart så började det låta och ut kom en kopia! Nu kan jag faktiskt rengöra, justera, skriva ut funktionsrapport och kopiera (har inte testat att skriva ut från datorn än, men det går säkert också). Färgutskrifterna ser t o m någorlunda hyggliga ut — ingen fotokvalitet direkt, men det duger till vardags — men de svartvita är fortfarande så strimmiga och/eller suddiga att de är nästintill oläsliga. Duger i nödfall till arbetskopior, men inte till bokslutsrapporter (och då är jag ändå inte särskilt noga).

 

Ett stort steg i rätt riktning med andra ord, men fortfarande en bit kvar. Vad kan jag göra för att få den svarta utskriften tydlig? Köpa ny patron känns inte särskilt lockande när den här är full och jag inte ens vet om den nya kommer funka bättre.

 

Det där meddelandet om att kontrollera färgpatronen finns också kvar, men det tror jag vi kan glömma. Den patronen är från Pelikan (den svarta är däremot original), och nu när den funkar igen så börjar jag få ett svagt minne av att det där meddelandet nog funnits där sedan jag satte i den — långt innan det blev problem. Så det är nog orelaterat, och något jag helt enkelt får leva med så länge den sitter där.

 

Jaha, och bara för att jag skrev det så börjar jag nu få meddelanden om att kontrollera den svarta istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns möjlighet att lämna in skrivaren på service så skulle jag göra det i det läget.

Tycks ju vara så att något är fel med den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns möjlighet att lämna in skrivaren på service så skulle jag göra det i det läget.

Tycks ju vara så att något är fel med den...

 

Om det är något enkelt så finns det säkert någon här som kan identifiera felet; om det är något komplicerat så betvivlar jag att lilla datoraffären här i sta'n klarar av det. Och jag har inte råd att kasta pengar i sjön. Särskilt som jag antagligen kan köpa en annan begagnad OS 9 skrivare för mindre än vad den servicen skulle kosta.

 

Men jag skulle ju väldigt mycket hellre få igång den här skrivaren på riktigt förstås. Och så skulle jag vilja få Tellys förslag att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det vägrar öppna om jag inte har minst LaserWriter 8.6.5 installerat och aktiverat, och det har jag tydligen inte.

LaserWriter 8.zip

Amerikansk LaserWriter version 8.7. Lägg i Systemmapp-->Tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LaserWriter 8.zip

Amerikansk LaserWriter version 8.7. Lägg i Systemmapp-->Tillägg.

 

 

Tack, men när jag gör så så står det PC-dokument som typ, det dyker inte upp i Tilläggskontroll, och när jag gör ett nytt försök att öppna Skrivbordsskrivarverktyg så får jag fortfarande samma felmeddelande om att "Skrivbordsskrivarverktyg kan inte användas utan LaserWriter 8.6.5 eller senare. Du kanske måste aktivera den i Tilläggskontroll eller installera om den."

 

(Försökte f ö hitta 8.6.5 på Apples hemsida strax innan du skrev, men fann bara en not om att 8.6.1 var den senaste som fanns online.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men när jag gör så så står det PC-dokument som typ, det dyker inte upp i Tilläggskontroll

Exakt hur flyttade du den till den gamla Macen? Var packade du upp den?

(Du måste ha flyttat den på ett sätt som strippar data och/eller info från filen.)

 

Vilket OS kör du på den gamla Macen? Vilket språk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt hur flyttade du den till den gamla Macen? Var packade du upp den?

(Du måste ha flyttat den på ett sätt som strippar data och/eller info från filen.)

 

Vilket OS kör du på den gamla Macen? Vilket språk?

 

Dekomprimerade i 10.6 och flyttade med hjälp av USB-minne. Testade sent igår kväll att flytta zip-filen istället, men iMacen klarade inte av att dekomprimera den, så det gick inte bättre det.

 

9.2.2. Svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dekomprimerade i 10.6 och flyttade med hjälp av USB-minne. Testade sent igår kväll att flytta zip-filen istället, men iMacen klarade inte av att dekomprimera den, så det gick inte bättre det.

 

9.2.2. Svenska.

OK, då måste USB-minnet vara formaterad Mac OS Extended. FAT32 göre sig icke besvär.

 

Jag ska se om jag hittar en svensk LaserWriter till 9.2.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, en LaserWriter 8 till svenskt 9.2.2.

 

Packa upp och bränn en CD eller lägg på en USB-sticka med Mac OS Extended.

 

LaserWriter 8.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, en LaserWriter 8 till svenskt 9.2.2.

 

Packa upp och bränn en CD eller lägg på en USB-sticka med Mac OS Extended.

 

LaserWriter 8.zip

 

Tack så hemskt mycket för all hjälp! Nu funkade det. Väldigt pilligt med separata utskriftsformatsinställningar för varenda rapporttyp, så det är inget jag direkt längtar efter att göra om alltför ofta (särskilt inte som jag måste flytta med mig tangentbord och mus mellan datorerna...), men nu har jag i alla fall själva bokslutsrapporterna utskrivna.

 

Ett problem mindre. Jag har tre äldre datorer jag försöker tömma så att jag äntligen kan göra mig av med både dem och kringutrustningen till dem, men det går väääldigt långsamt. Det blir nog några fler trådar om andra problem så småningom...

 

Hmm... vänta nu... Jag har en väldig massa MacWrite Pro-filer som inte går att öppna i OS X. De borde väl också gå att göra om till sådana här Postscript-filer. Då kan jag spara, läsa, skriva ut, och kopiera från dem. För den överväldigande delen räcker det mer än väl. Fast några har jag väl som skulle behöva konverteras "på riktigt" så att det går att ändra i dem också. Men det är klart, har jag väl fått ned antalet "besvärliga" filer till ett hanterligt antal så borde nog Performan kunna konvertera dem till ClarisWorks eller tidigt AppleWorks, och sedan borde iMacen kunna konvertera dem vidare till senaste AppleWorks och/eller någon äldre version av Word. Då skulle de åtminstone bli användbara så länge jag har kvar Rosetta. Får försöka hitta tid att titta på det någon dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... vänta nu... Jag har en väldig massa MacWrite Pro-filer som inte går att öppna i OS X. De borde väl också gå att göra om till sådana här Postscript-filer. Då kan jag spara, läsa, skriva ut, och kopiera från dem. För den överväldigande delen räcker det mer än väl.

 

Har nu (förhoppningsvis) kommit mer än halvvägs med att göra om MW Pro-filerna till pdf-er. Långsamt jobb. Ungefär var 20e-30e fil blir korrupt; alltså måste varenda en öppnas och kollas igenom. En del fel har fixat sig när jag gått tillbaka och konverterat om originalfilen, men jag har några få som vägrar bli OK:

  • ett par tre stycken där det saknas en halv rad (och naturligtvis är det siffror...)
  • en där bara sidan 2 dyker upp i .ps filen, sidorna 1 och 3 är försvunna
  • en som beter sig som om den konverteras/sparas normalt, men sedan dyker den aldrig upp
  • (dessutom har jag sett några filer där sidan 1 blev sidan 2 och sidan 2 blev sidan 1, men då finns de i varje fall kvar, så det kan jag leva med)

Någon som kan något knep för att fixa något av detta?

 

Dessutom har det tyvärr visat sig att √ konverteras till +, och jag har ett drygt dussin viktiga dokument med gott om √√ i sig. Finns inget att göra något åt, eller?

 

(Tips om hur jag kan fixa den ursprungliga skrivaren tas naturligtvis också fortfarande gärna emot.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...